Kamyonun karbon ayak izi: içten yanmalı motorun (ICE) etkisini anlamak

header understanding carbon footprint

Aerial view of the bridge and the road over the river Pinios in the green valley of Tempe in Greece

Bir kamyonun karbon ayak izini anlamak: içten yanmalı motorunuzun (ICE) etkisi

Yayınlanma tarihi 29 Kasım 2024 - 7 dakikalık okuma

“Karbon ayak izi” ifadesi sıkça kullanılıyor ౼ bunun iyi bir nedeni var! Dünyamız ısınıyor; kolektif, etkili bir eyleme ihtiyacımız var. İçten yanmalı motorların ​kamyonunuzun karbon ayak izi üzerindeki etkisini anlayarak iyileştirme yapılması gereken alanları tespit edebilirsiniz. Biz sürdürülebilir ​filo yönetiminin faydalarını keşfederken, sizler bizi izlemeye devam edin. Bu sadece dünyamız için iyi değil, aynı zamanda işletmeniz için de yararlı olacaktır.

En başından en sonuna kadar: Bir kamyonun yaşam döngüsü boyunca CO2 emisyonlarının dökümü

Her kamyon, ömrü boyunca farklı aşamalarda değişen seviyelerde karbondioksit (Co2) yayar. Örneğin üretim aşamasında, metalden kauçuğa ve plastiğe kadar her biri kendi karbon fiyat etiketine sahip en az 10.000 raporlanmış malzeme¹​ tedarik edilmekte ve kamyona entegre edilmektedir. Kamyon yola çıktıktan sonra iki önemli aşama vardır:​

• Kuyudan Tanka (WTT): Yakıtın çıkarılması, rafine edilmesi ve dağıtılmasından (geleneksel kamyonlar için dizel, elektrikli araçlar için batarya şarjı) kaynaklanan CO2 emisyonlarını kapsar. 

• Tanktan Tekerleğe (TTW): Kamyonların ürettiği bu karbon emisyonları, araç çalışırken yalnızca içten yanmalı motorlar tarafından üretilir (elektrikli kamyonlar için tanktan tekerleğe CO2 emisyonu yoktur).  

İçten Yanmalı Motor (ICE) için en iyi uygulamalar: Kamyonunuzun karbon ayak izini nasıl azaltabilirsiniz?

Henüz bataryalı elektrikli araçlara geçiş yapmamış olan filo sahipleri, hem dünyamız hem de kendi kârlılıkları açısından kamyonlarının karbon ayak izini​ azaltmak için hâlâ çok etkili araçlar kullanmaktadır.

Kamyonunuzun karbon ayak izini değerlendirin ve azaltın

Filo sahipleri, kamyonlarının karbon ayak izini azaltmak için optimize edilmiş/düşük tüketimli bir motor kullanımından daha iyi aerodinamik kurulumuna kadar çeşitli önemli değişiklikler yapabilirler. ​düşük yuvarlanma dirençli lastikleriMiche ise bir başka temel unsurdur. Bunlar lastik deformasyonundan kaynaklanan enerji kaybını en aza indirerek yakıt verimliliğine önemli katkıda bulunur. Ayrıca, yuvarlanma direnci etiketi C olan bir lastikten B sınıfı bir lastiğe geçmek, lastiğin ömrü boyunca 100 km² başına ortalama 0,6 litre tasarruf sağlayabilir. Son olarak, sürücülerin yumuşak hızlanma ve kontrollü frenleme gibi eko-sürüş teknikleri konusunda eğitilmesi etkileyici sonuçlar verebilir. Bu stratejiler sadece çevreye değil, aynı zamanda kârlılığınıza da fayda sağlar. Yakıt maliyetleri filonuzun işletme giderlerinin yaklaşık %30’unu oluşturduğundan³, verimliliği en üst düzeye çıkarmak önemli maddi tasarruflar sağlanması anlamına gelir.

Kamyon karbon ayak izi hesaplama aracımız

Öncelikle, Michelin’in kamyon karbon ayak izi hesaplama aracı, kaplanmış veya diş açılmış lastiklerin etkisini analiz ederek iyileştirme alanlarını belirlemeye yardımcı olur ve çevre dostu kararlar almanız için kritik bilgiler sağlar. Bu araç kamyonlardan kaynaklanan karbon emisyonlarını tek başına azaltmayacak olsa da, filoların emisyon kaynaklarını anlamalarına ve daha sürdürülebilir filo yönetimine yönelik kararları almalarına yardımcı olacaktır.

Kamyon emisyon testleri ve değerlendirmelerinde yeni dönem

Avrupa’da gerçekleşiyor: EURO 7 Yönetmelikleri

Avrupa Birliği, Euro 7 yönetmeliklerini yürürlüğe sokarak daha temiz yollar için önemli bir adım atıyor. Bu düzenlemeler yedinci kez tekrarlanıyor ve bu defa yalnızca kamyon karbon ayak izine katkıda bulunan egzoz emisyonlarını ve kamyon emisyon testlerini değil, aynı zamanda fren ve lastiklerden kaynaklanan partikül emisyonlarını da kapsıyor.

Euro 1’in 1992’de uygulanmaya başlamasından bu yana, bu düzenlemeler yanma kaynaklı partikül emisyonlarının %95 gibi kayda değer bir oranda azaltılmasında önemli bir rol oynamıştır. 2031 yılına doğru yürürlüğe girmesi beklenen Euro 7, fren sistemlerinden ve lastik aşınmasından kaynaklanan partikül emisyonları için yeni standartlar belirleyerek bu başarıyı daha da ileri taşıyacaktır.

Daha temiz hava partikül emisyon testleri için çalışıyoruz

Kamyonunuzun karbon ayak izini azaltmanın yanı sıra, partikül emisyonlarını azaltmanın öneminin de farkında olmak çok önemlidir. Bu emisyonların nasıl azaltılacağını daha iyi anlamak için ilk etapta bunların nereden geldiğine bir göz atın.

Klasik içten yanmalı motorlu araçlarda sürtünmeli frenler kullanılır. Kamyon yavaşlatıldığında, fren balataları tekerleklere baskı yapar ve durdurur. Bu durum, fren balatası malzemesinin havaya karışan küçük partiküller oluşturmasına neden olur. Tüm bataryalı elektrikli araçlarda (BEV) standart olan rejeneratif frenleme, aracı yavaşlatmak için elektrik motorlarını ters yönde çalıştırır. Sonuç mu? Frenlemeden kaynaklanan partikül emisyonu neredeyse sıfır olan BEV’ler, hava kalitesi üzerindeki etkilerini ve genel çevresel etkiyi önemli ölçüde azaltır.

EURO 7 yönetmelikleri kapsamında ağır hizmet tipi araçlar ve kamyon üreticileri (OEM) doğrudan etkilenecek olsa da, bu düzenlemelerin etkileri taşımacılık sektörünün tamamında hissedilecektir. Özellikle güçlü kurumsal sosyal sorumluluk (CSR) taahhütleri olan şirketlerle çalışan filolar, tüm tedarik zincirlerinde sürdürülebilirliği sağlamak için Euro 7 uyumlu araçları seçmek zorunda kalabilirler. Bu, daha temiz yollar ve daha sürdürülebilir filo yönetimi için yeni bir dönemin başladığına işaret ediyor.

Vergiler ve Geçiş Ücretleri Avrupa’daki Filoları Nasıl Şekillendirir?

Avrupa Komisyonu, filoları daha düşük emisyonlu kamyonlar kullanmayan teşvik etmek için yeni bir politika hayata geçirdi. Aralık 2023’ten itibaren Almanya, kamyonun CO2 emisyonlarını dikkate alan bir geçiş ücreti sistemi uygulamaya başladı. Bu yönetmelikler kapsamında, Temmuz 2029’dan önce tescil edilen Euro 6 uyumlu kamyonların geçiş ücretleri %80’lik artışla karşı karşıyadır. Bununla birlikte, Temmuz 2019’dan sonra tescil edilen ve emisyon azaltıcı teknolojiyle (verimli motorlar, robotik şanzımanlar, aerodinamik deflektörler ve A Sınıfı lastikler) donatılmış kamyonlar daha düşük bir geçiş ücretinden yararlanırken, elektrikli araçlar geçiş ücreti muafiyetine sahiptir.  

Avrupa Komisyonu, diğer üye ülkelere de çağrıda bulunarak kamyon filolarının neden olduğu karbon emisyonlarını azaltmak için benzer önlemleri almalarını talep etmiştir. Bugüne kadar İsveç, Danimarka, Avusturya, Macaristan ve Çek Cumhuriyeti bu direktifi halihazırda uygulamaya koyan ülkeler oldu.4

Bazı Avrupa ülkeleri, kamyonların neden olduğu karbon emisyonlarını en aza indirmek için bazı önlemler almıştır

Some European countries have adopted measures to minimise truck’s carbon emissions

Kaynak: IRU⁵

Kuzey Amerika’da gerçekleşiyor: Los Angeles Liman Başkanlığı’nın Temiz Kamyon Programı

Temiz Kamyon Programı, hava kirliliğine ilişkin eyalet yasalarına yanıt olarak erken ve gönüllü bir eylem olarak 2008 yılında hayata geçirilmiştir. Los Angeles Limanı ve Long Beach Limanı terminallerini ziyaret eden tüm nakliye kamyonları Limanın Temiz Hava Eylem Planına uymak zorundadır. Hedef, 2035 yılına kadar tüm kamyon filosunun sıfır emisyonlu olmasıdır. 2008’den bu yana liman kamyonlarından kaynaklanan hava kirliliği %90 azalmışken, Liman bir adım ileri giderek 2022’de Temiz Kamyon Fonu programını hayata geçirdi. Sıfır emisyonlu olmayan tüm kamyonlar terminallere erişim için 10 dolar ödemek zorunda. Burada toplanan tüm fonlar yeni sıfır emisyonlu kamyonların satın alınması için kullanılıyor.6

Güney Amerika’da gerçekleşiyor: Brezilya “yeşil dizel” hedefleri belirlemeyi planlıyor

Brezilya halihazırda kamyon ve otobüslerden kaynaklanan emisyonları azaltmayı amaçlayan “geleceğin yakıtı” adlı bir programı hayata geçiriyor. Brezilya’daki dizel arzının %1’inin 2027 yılına kadar yeşil, en az %3’ünün ise 2037 yılına kadar yeşil olmasını zorunlu kılan “yeşil dizel” programına yönelik hedefler koyuyor. Bu hedefler, sürdürülebilir yakıt kullanımını teşvik etmeye yönelik daha geniş kapsamlı çabaların bir parçası niteliğinde. Bu girişimin önümüzdeki 20-30 on yıl içinde araç emisyonlarını önemli ölçüde azaltması bekleniyor.7

İstikamet, sürdürülebilir filo yönetimi

Mevcut seçenekler daha çevre dostu hale geldikçe ve yeni teknolojiler geliştirildikçe, filo yöneticilerinin kamyonlarının karbon ayak izine odaklanmaları ve sürdürülebilir filo yönetimi uygulamalarını iyileştirmenin yollarını sürekli olarak aramaları gerekiyor.

Yarına hazırlanıyoruz: Elektrikli filoya geçiş

Kamyonlardan kaynaklanan karbon ayak izi söz konusu olduğunda, geleneksel içten yanmalı motorlu araçlardan bataryalı elektrikli araçlara geçiş yapılması gerekmektedir. İçten yanmalı motorlu araçlarla kıyaslandığında, bataryalı elektrikli araçlar üretim sırasında neredeyse iki kat, tekerlekten tanka (WTT) aşamasında ise dört kat daha fazla karbon emisyonu üretmektedir. Ancak bataryalı elektrikli aracın güzelliği de burada yatmaktadır: Bir bataryalı elektrikli araç, kullanım ömrü boyunca yakıt yakmadığı için tanktan tekerleğe (TTW) aşamasında sıfır emisyon üretir. Dahası, bataryalı elektrikli araçlar yavaşlama sırasında enerjiyi tutan ve bataryaya geri veren rejeneratif frenleme sisteminden yararlanır ve harici kaynaklara ihtiyacı daha da azaltır. Bunların tümü hesaba katıldığında, bataryalı elektrikli araçlar aslında %50’ye kadar daha düşük bir kamyon karbon ayak izi oluşturmaktadır.8
 

Elektrikli kamyonlarla kıyaslandığında dizel kamyonların yaşam döngüsü boyunca üretmiş olduğu karbon emisyonları

Diesel trucks VS electric trucks carbon emissions throughout their life cycle

SCANIA LCA Raporu, Mayıs 2021


Ancak mümkün olan en temiz bataryalı elektrikli araç deneyimini yaşamak için elektriğin kaynağı önemlidir. 

Elektrik kaynağı hidro, güneş, rüzgâr, biyoyakıt, atık ve nükleer gibi temiz kaynakların bir uçta, kömür gibi en ağır kirlilik kaynaklarının diğer uçta yer aldığı bir çeşitlilik düşünün. Şu anda dünyada bu pek de temiz olmayan kaynaklar daha fazla kullanılıyor, bu da bataryalı elektrikli araçlar için hâlâ kuyudan tanka (WTT) emisyonlarının mevcut olduğu anlamına geliyor.

Mevcut enerji karması kullanılsa bile, bataryalı elektrikli araçlar hâlâ içten yanmalı motorlu araçlardan daha temizdir. Ayrıca, daha fazla yenilenebilir enerji kaynağına doğru geçiş yaptıkça bataryalı elektrikli araçların kuyudan tanka (WTT) ayak izi daha da azalacaktır. Aslında, sadece rüzgâr enerjisiyle çalışan bir bataryalı elektrikli aracın karbon ayak izi %86 daha az olabilir.9
 

Elektrikli kamyonlar ve otobüsler için Michelin’in teknik dokümanı: daha sürdürülebilir filo yönetimi stratejilerine geçiş

Elektrikli kamyonlar ve otobüsler için Michelin’in teknik dokümanı: daha sürdürülebilir filo yönetimi stratejilerine geçiş

step up logosu

logo step up

Sürücü açığı, enflasyon ve artan maliyetler gibi bir dizi değişen zorlukla karşı karşıya olan taşımacılık sektörü, kendini iklim krizinin tam ortasında bulmuştur. Michelin, sektörün çevresel etkisini azaltmaya kendini adamış olup sürdürülebilir uygulamaların hem çevreye hem de işletmenize fayda sağlayacağına inanmaktadır. STEP UP, Michelin'in bu çabaları desteklemeye yönelik küresel yaklaşımıdır.

Şimdi keşfedin!

Kaynaklar
  • 1. SCANIA LCA Raporu, Mayıs 2021 

    2. Michelin OEM   
    *0,8 L, yeni bir lastik için 2 etiketleme harfi (B ile C) arasında ölçülen ortalama sapma (VECTO) değeridir. 50 araçtan oluşan bir filoda her aracın yılda 150.000 km yol kat ettiği ve varsayılan yakıt fiyatının litre başına 1,45 € olduğu senaryoda, B sınıfı lastik ile C sınıfı lastik arasında tüm lastik ömrü boyunca 100 km’de ortalama 0,6 litrelik bir tasarruf sağlandığını gösteren simülasyon. 

    3. Ducker dünya raporu _ VEHICLE MAINTENANCE COSTS & PAINS_ Michelin Topluluğu– Aralık 2017  
    https://business.michelin.co.uk/blog/articles/reduce-your-fuel-consumption-by-using-energy-saving-truck-tyres 

    4. Avrupa Komisyonu. Road charging (tolls and vignettes) 
    https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/road-charging_en 

    5. IRU Webinar, New Truck Toll Systems. Kullanıcı kaydı gereklidir. Mayıs 2024   
    https://www.iru.org/resources/iru-library/new-truck-toll-systems-europe-what-you-need-know-full-webinar-replay  

Güncel olmayan bir Web Tarayıcısı kullanıyorsunuz.

Web sitesi tarafından desteklenmeyen bir tarayıcı kullanıyorsunuz. Bu, bazı işlevlerin amaçlandığı gibi çalışmayabileceği anlamına gelir. Bu durum, sitede gezerken garip davranışlara neden olabilir.

Bu web sitesinden tam olarak yararlanmak için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya yükseltin/yükleyin

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+