
fuel efficient driving key tips for truck driver
Yakıt tasarruflu sürüş: kamyon sürücüleri için önemli ipuçları
Yayınlanma tarihi 30 Mayıs 2025 - 7 dakikalık okuma
Dünyanın dört bir yanındaki filolar enflasyon ve artan yakıt maliyetleri ile mücadele ederken, eko-sürüş hızla yeni norm haline gelmektedir. Bu sürüş tarzı, sürücülerin yakıt tüketimini azaltan davranışları benimsemesini gerektirir, bu da maddi olarak tasarruf etmelerini sağlar, karbon emisyonlarını ve araçların yıpranmasını azaltır ve sürücü güvenliğini artırır!
Eko-sürüşün gerçek hayat ve yoldaki faydaları hakkında bazı uzman tavsiyeleri için Polonya'ya olan gezimizde bize katılın. Yakıt tasarruflu sürüş size ne kazandırır ve hangi sürüş teknikleri yakıttan tasarruf etmenize yardımcı olur?
Transport Krajowy i Międzynarodowy şirketinin (Ulusal ve Uluslararası) Polonya CEO'su Tomasz Leki ve şoförleri aşağıdaki videolarda düşüncelerini bizimle paylaşıyor:

tomasz-leki-ceo-of-transport-krajowy-i-międzynarodowy-gives-us-tips-to-adopt-eco-friendly-driving
Transport Krajowy i Międzynarodowy CEO'su Tomasz Leki
Kamyon şoförlerini yakıt tasarruflu teknikler konusunda eğitmek neden önemlidir?
Eko-sürüş, genel sürüş tarzını iyileştiren, kontrollü ve ölçülü olmanın önemini vurgulayan bir dizi uygulama ve davranış biçimidir. Podcast'imizde ana hatları belirtilen bu uygulamalar, yakıt tüketimini %25'e kadar azaltabilir¹ ve kaza riskini %15'e kadar azaltabilir² ౼ bu da onu gezegen, sürücü güvenliği ve filonun kârlılığı konusunda iyi hale getirir.
Bu videoda Tomasz Leki, yakıt tasarruflu sürüşe kendisini ve filosunu motive etmek için eğlenceli bir meydan okuma olarak baktığını açıklıyor. “Analiz yapmaktan her zaman keyif almışımdır ve eko-sürüşte beni en çok ilgilendiren şey de budur” diyor. “Kişisel olarak aldığım sonuçları iyileştirmeyi ve bir sürücü olarak becerilerimi geliştirmeyi seviyorum.” Kendisi üç temel eko-sürüş unsurunu şöyle özetliyor:
- • Motor rölanti süresinin en aza indirilmesi
- • Ani hızlanmadan kaçınma
- • Ani frenlemeden mümkün olduğunca kaçınma
“En önemli husus sürücünün odak noktasını korumaktır. Sürücü, bu yapbozun en önemli parçasını oluşturmaktadır” diye ekliyor.
Leki'nin tahminlerine göre, eko-sürüş tekniğini uygulamak 100 kilometrede yaklaşık iki litre yakıt tasarrufu sağlayabilir ve bu da yılda yaklaşık 20.000 litreye denk gelmektedir. 10 araçlık bir filo için bu, mevcut yakıt fiyatlarıyla yaklaşık 1.183.953,12 Türk Lirası veya 32.417 € anlamına gelir (12 Aralık 2024 itibariyle)!
Sürücülerin bir filonun genel yakıt tüketimini azaltmada oynadığı önemli rol göz önüne alındığında, Leki, sürücü eğitiminin çok önemli olduğunu belirtiyor. Sonuçta, iyi eğitimli bir sürücü daha az stres yaşar, daha verimlidir ve ortaya çıkabilecek sorunlara çözüm bulma konusunda daha donanımlıdır.
Benimsemeniz gereken yakıt tasarruflu sürüş için en iyi uygulamalar
Sürücüler ve filo yöneticileri genellikle hangi sürüş tekniğinin yakıt tasarrufu sağlayabileceğini merak eder. Endişelenmeye gerek yok, yakıt tasarruflu sürüş, bir kez bozulduğunda çok basittir. Öncelikle, gaz pedalına basın ౼ ne kadar çok gaza basarsanız o kadar çok fren yapmanız gerekecek ve o kadar fazla yakıt tüketeceksiniz3. Vitesi doğru zamanda artırmak da önemlidir; bu, motorunuzu dinlemek ve çok yüksek sesle aragaz vermeye başlamadan önce hız yükseltmek anlamına gelir.
Eko-sürüşü genel olarak etkileyen en önemli dış faktörler arasında trafik ve hava koşulları yer alır. Bununla birlikte, [yakıt tasarruflu sürüş] uygulamalarını uygulayarak, bunları hiç uygulamamaya kıyasla her koşulda daha iyi sonuç elde edilebileceği unutulmamalıdır” diyor Tomasz Leki.
Ayrıca verimli sürüş tekniklerini uygulamak ve izlemek için GPS bağlantılı telematikler önermektedir. “Benim için lastik seçimi çok önemli ve enerji verimliliği ve de mukavemetin yanı sıra kilometre performansı arasında doğru dengeyi sağlamak en önemli husustur” diye eklemede bulunuyor.
Michelin, lastik bakımının yakıt tasarruflu sürüşte bir diğer önemli unsur olduğunu oldukça iyi biliyor. Örneğin, yeterince şişirilmemiş lastikler aşırı yakıt tüketimine neden olabilir. Özellikle, her 1,5 bar düşük lastik basıncı için bir kamyon %1 daha fazla yakıt tüketir⁴ ౼ bu da düzenli lastik kontrolünü güvenlik, yakıt tüketimi ve kamyonun çevresel etkisi için kesinlikle kritik hale getirir.
Gerçek hayattaki kamyon sürücüleri eko-sürüş hakkında ne düşünüyor?
Sürücülerin eko-sürüş uygulamaları hakkında ne düşündüklerini anlamak için Transport Krajowy i Międzynarodowy ekibinden birkaç kişiyle sohbet ettik.
Kamyon sürücüsü Pawel Leki'ye göre, yakıt tasarruflu sürüşü uygulamanın ve teşvik etmenin önündeki en büyük engel, eko-sürüşün sadece yavaş sürüş anlamına gelmediğini, aynı zamanda bugünkü yollarda bunun normlara aykırı olduğu klişesini çürütmektir. Ve ısrar ediyor: “Ekonomik sürüş; güvenli sürüş, sakin sürüş, sorumlu sürüş anlamına gelir ve bu sayede daha verimli olabiliyorum, ne yaptığımın daha fazla farkında olabiliyorum.”
Sürücüler yakıt tasarruflu sürüş tekniklerini uyguladıklarında, genel sürüş deneyimleri daha rahat ve sakin olur ve yollarda yaşadıkları stresin günlük yaşamlarına girmesini önlerler. “Sürmekten keyif alıyorum" diyor Transport Krajowy i Międzynarodowy'de nakliye aracısı Piotr Czypionka. “Ekonomik bir şekilde sürüş yapabiliyor olmam bana huzur veriyor, kontrol hissi veriyor ve yaptığım tüm manevralarda yolda güvenlik sağlıyor.”
Bu videoda Pawel Leki, bir dönel kavşağı önceden nasıl tahmin ettiğine dair pratik bir örnek paylaşıyor. “[Frenleme işlemine] sorunsuz bir şekilde yaklaşacak kadar erken başlıyorum, bir motor geciktirici (retarder) takılı kamyonu yavaşlatıyorum.” Doğru ve verimli bir şekilde yapılırsa, sadece dönüşleri tahmin ederek ve doğru anda vites azaltarak sürücüler freni bile kullanmadan tüm dönel kavşaklarda gezinebilirler.
Filonuzun yakıt tüketimini azaltmak ve karbon ayak izini küçültmek söz konusu olduğunda, yakıt tasarruflu sürüş teknikleri başlamak için harika bir yerdir. Yine de karar veremiyor ve yakıt tasarruflu sürüşün ne demek olduğunu merak mı ediyorsunuz? ౼ Transport Krajowy i Międzynarodowy ile yaptığımız video söyleşimize göz atmayı unutmayın. Bu kişiler yıllardır, yakıt verimliliğini artırmaya yardımcı olmak için Michelin'e ve bizim lastiklerimize güveniyor. Bu stratejileri günlük yaşamlarında nasıl uyguladıklarına bir göz atın!
SSS
Yakıt verimliliği nedir?
Yakıt verimliliği, bir aracın belirli bir miktarda yakıt kullanarak kat edebileceği mesafedir. Aynı miktarda yakıt kullanarak sürüş yapabileceğiniz mesafeyi artırdığınızda, bu, yakıt verimliliğinizi artırdığınız anlamına gelir! Bu harika bir gelişme çünkü sadece yakıt tasarrufu yapmakla kalmıyor, aynı zamanda karbon emisyonlarını azaltıyor ve sürücü güvenliğini iyileştiriyorsunuz!
Bir aracın yakıt verimliliğini neler etkiler?
Taşıdığınız kargo türünden seçtiğiniz lastik türüne kadar çeşitli faktörler kamyonunuzun yakıt verimliliğini etkileyebilir. Bu kritik hususların yanı sıra yüksek hızda sürüş, verimsiz vites geçişi, aşırı motor rölantisi vb. dahil olmak üzere sürücü davranışları yakıt verimliliğini önemli ölçüde etkileyebilir.
Bazı verimli sürüş tüyoları neler?
-
Kusursuz sürüş için kendinizi zorlayın ౼ bu, ani hızlanma ve ani frenlemeden kaçınmak anlamına gelir
-
Mümkün olduğunda motorunuzu durdurarak rölanti süresini en aza indirin
-
Kendinizi ve sürüş ekibinizi odaklanmış, hazır ve dikkatli bir sürücü olmaya teşvik edin
-
Lastik seçimine ve bakımına öncelik verin
(1) https://auto.economictimes.indiatimes.com/news/how-eco-driving-can-cut-up-to-25-off-your-fuel-bill/59264641
(2) https://www.praxedo.com/our-blog/field-service-management-why-maintenance-technicians-need-to-learn-eco-driving/#:~:text=Smoother%2C%20more%20proactive%20driving%20helps,
mindful%20in%20their%20driving%20tactics.
(3) https://money.howstuffworks.com/personal-finance/budgeting/how-to-drive-economically7.htm
(4) Michelin tarafından gerçekleştirilen ve 9 bar basınç için geçerli olan dahili çalışma

gettyimages 930571046
car going fast on a road by night