
Edito regrooving hero image Freight transport Help and Advice
Un pneu en phase de recreusage en usine
LASTİĞE DİŞ AÇMA: LASTİĞİN ÖMRÜNÜ UZATMAK İÇİN SIRT DESENLERİNİ YENİLEYİN
LASTİĞE DİŞ AÇMA NEDİR?
Diş açma işlemi, sırt deseni derinliğini eski haline getirmek için kauçuğun mevcut kauçuk katmanından çıkarılmasını içerir.
Bu teknik, Avrupa Lastik ve Jant Teknik Organizasyonu (ETRTO) tarafından önerilmektedir. Tasarım aşamasından itibaren Michelin, lastiğin sağlamlık mukavemetini olumsuz etkilemeden diş açmaya olanak sağlamak için yeterli kauçuk kalınlığı sağlamaktadır.
HANGİ LASTİKLER “DİŞ AÇILABİLİR LASTİKLERDİR”?
Diş açma işlemi yapılabilecek tüm MICHELIN lastiklerinin yanaklarında "REGROOVABLE" ibaresi bulunur. Örneğin, MICHELIN X MULTI Z2 diş açılabilir kamyon lastikleri.

Edito regrooving-michelin Help and Advice
LASTİĞE DİŞ AÇMANIN AVANTAJLARI NELERDİR??

Regrooving benefit: longer life
Uzun kullanım ömrü
Diş açma işlemi, diş derinliğini geri kazandırarak hem yeni Michelin lastiklerinin hem de Michelin Remix® lastiklerinin olası ömrünü uzatır ve potansiyel olarak ortalama %25’e varan kilometre performansı artışı sağlar(1).

Regrooving benefit: fuel efficiency savings
Yakıt verimliliği tasarrufu
%5’e kadar daha az yakıt(2). Lastiğin yuvarlanma direnci en düşük seviyeye geldiğinde yapılan diş açma işlemi, yakıt tüketimini de iyileştirir. Diş açılabilir lastiğin sağladığı %25’e varan ekstra kilometre performansı, tüketimin en düşük olduğu dönemde sağlanır.

Regrooving benefit: extra grip
Ekstra yol tutuş
Yol tutuşu geliştirin, güvenliği artırın. Diş derinliğini geri kazandıran diş açma işlemi, yol tutuş ve güvenliği iyileştirir. Diş açılmış lastikler, benzer oranda aşınmış ancak diş açılmamış lastiklere kıyasla, ıslak yollarda enine yol tutuş ve çekiş gücünü yaklaşık %10 artırır(3).

Regrooving benefit: Reduce your environmental footprint
Çevresel ayak izinizi azaltın
Diş açma işlemi, en az miktarda yakıt kullanıldığında lastiğinizin ömrünü uzatır. Bu işlem, 251 kg’a kadar CO2 tasarrufu yapmanızı sağlar.(4)

Regrooving white paper
ÜCRETSİZ DİŞ AÇMA E-KİTABI
Diş açılabilir lastiklerle ilgili tüm temel bilgileri bu e-kitapta bulabilirsiniz.
LASTİKLERE NASIL DİŞ AÇILIR?
DİŞ AÇMA SÜRECİ
2 ila 4 mm diş derinliği kaldığında yapılan diş açma işlemi sayesinde şunlar mümkündür:
- Sırt desenini yeniden oluşturma
- Lastikte bir derinlik göstergesi olmadığında, sırt deseninin alt kısmı ile katmanlar arasında her zaman en az 2 mm’lik bir sırt kalınlığını koruyacak şekilde diş açma derinliğinin ayarlanması.
Dişlerin aşırı derin açılması:
- Lastiğin erken bozulmasına yol açan hasarlara neden olabilir
- Kaplama uygulamasına uygunluğu riske sokabilir
- Sırt deseninin alt kısmındaki katmanları ortaya çıkararak lastiğin yasalara uygunluğunu olumsuz etkileyebilir
Şu durumlarda diş açma işlemi yapmayın:
Lastik sırtında delinme, çizilme, kesik, soyulma vb. ciddi hasar belirtilerinin olması. Bu durumda metal katmanların paslanma riski vardır. Bu tür hasarlar kullanım sırasında lastiğin hızla bozulmasına ve potansiyel olarak aniden patlamaya neden olabilir.
MICHELIN DİŞ AÇMA DESENLERİ
YDiş açma konusunda size yardımcı olmak amacıyla, lastik sırtlarının spesifik özelliklerine göre her lastik serisine uygun tüm diş açma desenlerini size sunuyoruz. Bu desenleri ve işlemin gerçekleştirilmesine ilişkin daha detaylı bilgiyi (bıçaklar, derinlikler vb.) her diş açılabilir lastiğe ait ürün sayfasının teknik bilgiler bölümünde bulabilirsiniz.

Picto regrooving patterns large Help and Advice
DİŞ AÇMA ALETİ TASARRUFLARINIZI HESAPLAR
Diş açma işlemine başlamak için MICHELIN diş açma aletimizi kullanarak muhtemel tasarrufunuzu hesaplayın!
kullanıcı görüşleri
KAMYON LASTİĞİNE DİŞ AÇMA HAKKINDA KONUŞUYORLAR
Lastiklerine diş açmayı tercih edenlerin Michelin Multi-Life yaklaşımıyla ilgili deneyimlerini bize anlatma zamanı geldi.
Mal taşımacılığı konusunda uzmanlaş bir Belçika firması olan VAN MIEGHEM’in diş açma işlemiyle ilgili görüşlerini keşfedin.
SIKÇA SORULAN SORULAR
Diş açma işlemi, sırt deseni derinliğini eski haline getirmek için kauçuğun mevcut kauçuk katmanından çıkarılmasını içerir.
Diş açılabilir MICHELIN lastiklerinde “REGROOVABLE” ibaresi bulunur
Kamyon lastiklerine diş açılması, sağladığı güvenlik ve performans artışı nedeniyle E.T.R.T.O. ve A.F.N.O.R. (NFR12714 standardı) tarafından izin verilen ve tavsiye edilen bir işlemdir.
Araba lastiklerinde “regroovable” ibaresi bulunmaz. Dolayısıyla bu lastiklere diş açılması yasaktır.
Diş açma işlemi, MICHELIN Remix kaplamayı etkilemez. MICHELIN Remix kaplamanın kabul oranı, diş açılmış ve diş açılmamış MICHELIN lastikleri için aynıdır: %90.(5)
LASTİKLERİN KAPLANMASIYLA İLGİLİ MAKALELERİMİZE GÖZ ATIN
(1) Aşınmış ancak diş açılmamış bir MICHELIN lastiği ile karşılaştırıldığında. Bilgiler, Fransız lastik üreticileri federasyonu (TNPF) tarafından 2019 yılında yapılan ve aşınmış lastiklere diş açma işlemi sayesinde mevcut kauçuğun tümü kullanıldığında lastik ömrünün uzadığına dair tavsiyelere dayanır
(2) Yakıt tüketiminde %5,4 tasarruf:<158/>5 Mayıs 2021’de Ladoux’daki (Fransa) Michelin test pistlerinde DEKRA gözetiminde gerçekleştirilen kurum içi çalışma sonucudur (rapor no. 21CPAEXT-030). Yeni lastikler ve diş açılmış lastikler (R5 mm) arasında karşılaştırma yapmak üzere, 315/70 R 22.5 MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2 & D2 lastiklerle donatılmış ve her biri tam yüklü (40 ton) iki eşdeğer Volvo FH500 kamyon kullanılmıştır. Schmitz Cargobull römorku, basınçları aynı olan (8.5 b, 7.5 b ve 9.0 b) 385/55 R 22.5 MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ T lastiklerle donatılmıştır. Sonuçlar hava koşullarına, yol tipine, lastik ebadına ve sürüş tarzına bağlı olarak değişiklik gösterebilir.
(3) Diş açılmış lastikler, aynı oranda aşınmış lastiklere kıyasla, ıslak yollarda yaklaşık %10 daha fazla enine yol tutuş ve çekiş gücü sağlar. Michelin tarafından 2010 yılında Ladoux’daki (Fransa) cilalı beton bir pist üzerinde gerçekleştirilen kurum içi çalışmaya dayanır. Sonuçlar, gerçek kullanım koşullarına bağlı olarak değişebilir.
(4) Michelin multi-life modelinden elde edilen CO2 tasarrufu, diş açma işlemine bağlı yakıt tasarrufu (%5,4’e kadar(2)) sayesinde daha da artar. Gerçek kullanım koşulları altında (uluslararası ve ulusal uzun mesafeler için kullanılan 4x2 bir kamyonun tahrik ve direksiyon akslarına takılan ve %50’den fazla aşınmış 315/70 R 22.5 lastikler kullanılarak) yapılan bir araştırmaya göre, MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2 ve MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ D2 lastiklerinin ortalama kilometre performansı, diş açma işleminden önce 232.200 km’dir* (*Michelin kurum içi kaynağı ve hesaplamaları, 2020-2023 yılları arasında Avusturya, Belçika, Hırvatistan, Çek Cumhuriyeti, Fransa, Almanya, Yunanistan, Macaristan, İtalya, Hollanda, Polonya, Portekiz, Romanya, Sırbistan, Slovenya, İspanya ve Türkiye’de 488 aks üzerinde gerçekleştirilen müşteri denetimleri sırasında Michelin ekipleri tarafından alınan ölçümlere dayanmaktadır. Sonuçlar, hava ve yol koşullarına bağlı olarak değişiklik gösterebilir. Ulaşılan sonuçlara göre, diş açma işlemi sayesinde lastiklerimiz %25’e kadar yani 58.050 km (232,200 x %25) daha fazla yol kat etmektedir. Yakıt tasarrufu, yeni lastikler için 29,5 L/100 km ve diş açılmış lastikler için 27,91 L/100 km ortalama tüketimle, diş açılmış lastiklerin kat ettiği mesafe (58.050 km) üzerinden hesaplanmıştır (kaynak: DEKRA raporu no. 21CPAEXT-030). Belden kırmalı kamyon ve üç akslı römork (dolayısıyla 12 lastik) için 29,5 x %5,4 olmak üzere 1,59 L/100 km tasarruf. Sonuç olarak, lastik başına 0,13 L/100 km tasarruf (1,59 L/12) ile 0,13 L x 58.050 km/100 = 77 litre yakıt tasarrufu ve dolayısıyla 77 litre dizel x 3,24 kg CO2 = 251 kg CO2 tasarrufu sağlanır. 1 litre dizel için 3,24 kg CO2 emisyon faktörü, ADEME tarafından saf dizel için yapılan yaşam döngüsü değerlendirmesinden alınmıştır. Dizel üretim aşamalarında (%17) ve yanma sırasında (%83) oluşan emisyonları içerir. Kaynak: ADEME. Base Empreinte, Étude Carbone, Version 22.0.0, 02/08/2022. Dolayısıyla 77 x 3,24 kg CO2 = 251 kg CO2 sonucu çıkmaktadır.
(5) 2008 ve 2009 yıllarında Michelin Remix lastik kaplaması için sağlanan 1 milyon lastik üzerinde gerçekleştirilen Michelin çalışmasıdır. Kaplanarak diş açılmış lastikler ile kaplanarak diş açılmamış lastikler arasındaki onay oranındaki fark %0,2’nin altındadır.