00 header what you need to know when adding electric trucks to your fleet
Filonuza elektrikli kamyon mu ekleyeceksiniz? İşte bilmeniz gerekenler!
Yayınlanma tarihi 20 Şubat 2025 - 5 dakikalık okuma
AB’de değişmekte olan yasal düzenlemeler ve genişleyen düşük emisyonlu ve sıfır emisyonlu bölgeler, yük ve yolcu taşıma filolarını elektrikli kamyon pazarına yatırım yapmaya yöneltmektedir. Elektrikli kamyonların çalıştırılması, enerji kaynaklarını değiştirmekten daha fazlasını gerektirir. Michelin’in “Elektrikli Kamyonlar ve Otobüsler: Geleceğe Birlikte Yürüyoruz” başlıklı son teknik dokümanı, filo yöneticilerine elektrikli araca geçişin etkileri ve ilgili işletme maliyetleri konusunda uzman görüşleri sunuyor.
5 electric trucks asset tr
Elektrikli Araç Pazarı: Elektrikli araç sayısındaki artışın nedeni nedir?
Sıkılaştırılan çevre yönetmelikleri, sürdürülebilir ulaşım çözümlerine yönelik artan talep, batarya teknolojisindeki gelişmeler ve yeni araç mimarileri, hızla büyüyen elektrikli kamyon ve otobüs pazarını yönlendiren faktörler arasındadır. Yük ve yolcu taşımacılığı sektörlerinde karbon ayak izlerini azaltmak için elektrikli kamyon ve otobüsler rekabet gücü sağlayan bir menzil, yük taşıma kapasitesi ve verimlilik sunmalıdır.
Elektrikli Kamyonlar: Bilmeniz Gerekenler
Şu anda seri üretimde veya geliştirilmekte olan elektrikli kamyon ve otobüs türleri arasında, en fazla umut vaat eden iki tanesi aşağıda belirtilmiştir:
Elektriğin bir bataryada depolandığı batarya elektrikli araçlar (BEV). Avrupa’da hizmete alınan yeni kamyonların %30’unun ve yeni otobüslerin %55’inin 2030’a kadar elektrikli olması bekleniyor.1
Yakıt hücreli elektrikli araçlar (FCEV) umut verici bir alternatif olsa da, henüz tam kapsamlı olarak kullanıma hazır değiller. Bu araçlar, dahili tanklarda depolanan hidrojeni kullanarak elektrik üretirler.
02 battery electric vehicle bev vs fuel cell electric vehicle fcev
Büyüyen bir şarj altyapısı
Şu anda sürücüler için bazı ülkelerde (ör. Hollanda, Almanya, Fransa) diğerlerine kıyasla daha fazla şarj istasyonu bulunmaktadır. Menzil içindeki rotaların planlanması, çoğu kamyonun gece yerinde şarj edilebileceği veya 45 dakikalık bir mola sırasında tamamen doldurulabileceği anlamına gelir. Alternatif Yakıtlar Altyapı Düzenlemesi, 2025-2030 yılları arasında karşılanması gereken dağıtım hedefleri öngörmekte olup büyük şehirler arasındaki en önemli karayolu ağları boyunca her 60 veya 100 km’de bir şarj istasyonu olacaktır.2
Minimum TCO etkisi
İyi haber şu ki, elektrikli kamyonlarda toplam sahip olma maliyetiniz (TCO) içten yanmalı motorlu bir araca kıyasla minimum düzeyde etkileniyor. Aradaki farkın kilometre başına beş Euro Cent’ten fazla olmayacağı tahmin ediliyor. Orta ölçekli şehir içi elektrikli kamyon filoları için fark, elektrikli araçlar lehinedir. Uzun mesafeli taşımacılıkta ise içten yanmalı motorlu araçlar hâlâ avantajlı, ancak aradaki fark hızla kapanıyor.3
Elektrikli araçlara uygun lastikler daha fazla çalışır
Kamyonun elektrikli olmasının lastikler üzerindeki etkisi nedir? Akülerin ağırlığı yük dağılımını değiştirir. Ön ve çeker akslar daha fazla yük taşır ve daha fazla aşınır. Frenleme ve enerji rejenerasyonu çeker aks üzerinde daha fazla tork oluşturur, bu da lastiklerin daha hızlı aşınması anlamına gelir. Daha hızlı aşınma partikül emisyonunu artırır.
Ayrıca, elektrikli kamyonun depolanan enerjisinin yönetilmesi, menzil ve toplam sahip olma maliyetini (TCO) optimize etmek ve böylece enerji maliyetlerini optimize etmek açısından kilit öneme sahiptir. Bu da elektrikli kamyonların ekonomik olarak daha ideal bir çözüm haline gelmesine yardımcı olur. Düşük yuvarlanma direnci, hem lastik aşınmasını azaltmaya hem de enerji maliyetlerini optimize etmeye önemli ölçüde katkıda bulunur.
Elektrikli kamyonlar için yalnızca premium lastikler uygundur. Bunun nedenleri:
Elektrikli kamyon ve otobüslerin performansının en üst düzeye çıkarılması söz konusu olduğunda, lastiklerin son derece dayanıklı ve sağlam olmaları ve bunun yanı sıra hem düşük yuvarlanma direncine hem de düşük partikül emisyonu değerine sahip olmaları gerekir. Başka bir ifadeyle, uygun bir lastikte tüm özellikler bulunmalıdır. Michelin, optimum kamyon ve otobüs performansı için bu kriterleri karşılayan, ayrıca filo yöneticilerinin güvenlik, dayanıklılık ve düşük toplam sahip olma maliyeti (TCO) kriterlerini göz önünde bulunduran yenilikçi lastiklerin geliştirilmesinde uzun bir geçmişe sahiptir.
Elektrikli bir kamyonun, içten yanmalı motorlu bir araca kıyasla, bir lastiğin ekstra yük kapasitesini (LI 2584 seviyesine kadar) taşıyacak kadar dayanıklı olması gerekir. Ek yük ve torkun neden olduğu aşınmaya karşı koymak için daha yüksek bir kilometre performansı da gereklidir.
Elektrikli araçlara uygun lastikler, Euro 7 düzenlemelerine uyum kapsamında daha düşük yol ve lastik aşınma partikül emisyonlarına sahip olmalıdır. İyi çekiş gücü ve frenleme performansı güvenlik için çok önemlidir. Elektrikli kamyonlar daha az gürültü yaparak lastiklerden çıkan sesi fazla gösterir, bu nedenle lastikler ultra sessiz olacak şekilde ayarlanmalıdır. Elektrikli kamyonlar için kritik özelliklerden biri de, uygun nitelikteki lastiklerin daha uzun bir menzil sağlamasıdır. Bu, düşük yuvarlanma direnci sayesinde kısmen mümkündür.
04 why premium tyres are the only suitable choice for electric trucks
Yüksek performanslı elektrikli kamyonlar yüksek performanslı lastikler gerektirir
Michelin Ürün Pazarlama Müdürü François Le Hen, bu yeni nesil MICHELIN X® Multi Energy™ lastiklerinin en büyük tasarım amaçlarından birinin, lastiklerin yük ve tork gibi elektrikli kamyon filoları için istenen özel performans gereksinimlerine uygunluğunu sağlamak olduğunu ifade ediyor. Le Hen’e göre, yüksek seviyede güvenlik özellikleri sunmaya devam ederken aynı zamanda filo yöneticileri için işletme maliyetlerini azaltması ve çevresel dönüşüm çalışmalarına katkıda bulunması da önemlidir.
Michelin’in sürdürülebilirlik taahhüdüne uygun olarak tasarlanan MICHELIN X® Multi Energy™ 2 lastiklerinin üretiminde 1,9 kg daha az ham madde kullanılmıştır.5 Kamyon Lastiği Tasarımı Ön Geliştiricisi Frédéric Domprobst, karkas yapının hâlâ inanılmaz derecede sağlam olduğunu da vurguluyor. “Bu lastiklerin çeker aks üzerinde daha fazla yük kapasitesine uygun olduğundan eminiz. Bu lastiklerin kaplanabilirlik özelliği de yüksek olacak ve yuvarlanma direncinde belirgin bir iyileşme sağlanacaktır. Elektrikli kamyon filoları için bu husus çok önemli.”
Kamyon Lastiği Tasarımı Geliştiricisi Damien Bardin durumu şöyle özetliyor: “Bu yeni nesil lastik, elektrikli kamyon ve otobüsler için tüm temel kriterlerde üst düzey performans açısından gerçekten çok iyi bir noktada.
Elektrikli kamyonlar SSS
Elektrikli kamyonlar, özel lastiklerden ziyade yüksek performanslı lastiklere ihtiyaç duyar. Bir lastiğin performans kriterleri (kilometre performansı, aşınma, partikül emisyonu, gürültü, çekiş ve yol tutuş ile elektrikli araçlar için menzil) açısından bakıldığında, elektrikli araçların taleplerini karşılamak için bu performansın daha yüksek olması zorunludur.
Şu anda bu elektrikli araçlar, sürüş tarzı ve hava durumu gibi dış faktörlere bağlı olarak şehir merkezlerinde yaklaşık 300 kilometreye ve esas olarak bölgesel görevler için 400 ila 550 kilometreye ulaşan bir menzile sahiptir.6 Bu menzil, “üsse dönecek şekilde” işletilen ve sonrasında depoda gün boyu şarj edilen birçok araç için yeterlidir. Şarj işlemi dinlenme tesislerinde de gerçekleştirilebilmektedir. Düşük yuvarlanma direncine sahip lastikler bu menzili uzatmaya yardımcı olabilir.
Egzoz emisyonları açısından elektrikli kamyon ve otobüsler sıfır emisyonlu araçlar olarak kabul edilir. Dahili elektrik güç kaynakları, atmosfere hiçbir zehirli kirletici madde salmaz. Kamyonların gerçek sıfır emisyonlu olarak kabul edilebilmesi, akü şarjı için kullanılan elektriğin yenilenebilir bir enerji kaynağından elde edilmesine ve ayrıca lastik ve frenlerin hiç partikül yaymamasına bağlıdır. Bununla birlikte, elektrikli kamyon ve otobüslerin üretimden geri dönüşüme kadar olan tüm yaşam döngüsü hesaba katıldığında, bu araçların emisyonu içten yanmalı motorlu araçların yaşam döngüsüne kıyasla %43 ila %64 daha düşüktür.7 Evet, elektrikli kamyon ve otobüsler doğru yolda ilerliyor.
Ücretsiz beyaz kitabı indirmek için aşağıdaki düğmeye tıklayın !
1. S&P Global; 2023 veri seti; Kamyonlar için yeşil kurallar senaryosu.
2. Avrupa Konseyi. Alternatif Yakıtlar Altyapısı Tüzüğühttps://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2023/07/25/alternative-fuels-infrastructure-council-adopts-new-law-for-more-recharging-and-refuelling-stations-across-europe/
3. Uluslararası Temiz Ulaşım Konseyi (ICCT)
https://theicct.org/publication/total-cost-ownership-trucks-europe-nov23/
4. Yük Endeksi: 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 ile 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z karşılaştırması: +2 LI, 158/150 L (154/150 M)’ye karşı 156/150 L, 8,5 tona karşı 8 ton / aks başına +500 kg; 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D2 ile 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D karşılaştırması: +2 LI, 156/150 L (154/150 M)’ye karşı 154/150 L; 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 ile 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z karşılaştırması: +2 LI, 158/150L (154/150M)’ye karşı 156/150L (154/150M), 8,5 tona karşı 8 ton / aks başına +500 kg; 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D2 ile 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D karşılaştırması: iso, 156/150L (154/150M)’ye karşı 156/150L (154/150M).
5. Kütle: 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 ile 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z karşılaştırması: -0.5 kg; 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D2 ile 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D karşılaştırması: +0.2 kg; 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 ile 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z karşılaştırması: -1,9 kg; 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D2 ile 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D karşılaştırması: -1,1 kg; ortalama -0,8 kg.
6. Avrupa Komisyonu. Alternatif Yakıtlar Gözlemevi
https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/consumer-portal/available-electric-vehicle-models
7. SCANIA Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi
https://www.scania.com/content/dam/group/press-and-media/press-releases/documents/Scania-Life-cycle-assessment-of-distribution-vehicles.pdf
MICHELIN X® Multi Energy™ 2 Serisi ürün sayfası
(1) Elektrikli araç menzil artışı: MICHELIN X® Multi Energy™ 2 serisi +%5 (MICHELIN
X® Multi serisi ile kıyaslandığında) (yuvarlanma direnci lastik testi
sonuçlarına ve simülasyonlara dayanan kurum içi hesaplamalar)
(2) Kilometre performansı: MICHELIN X® Multi Energy™ Z (100) ile kıyaslandığında 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2: 96, MICHELIN X® Multi Energy™ D (100) ile kıyaslandığında 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D2: 91, MICHELIN X® Multi Energy™ Z (100) ile kıyaslandığında 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2: 90, MICHELIN X® Multi Energy™ D (100) ile kıyaslandığında 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D2: 96. Simülasyon aracına dayalı kurum içi çalışma, Ladoux Araştırma Merkezi, 2024. Sonuçlar yol koşullarına, hava şartlarına ve sürüş tarzına göre değişiklik gösterebilir.
(3) Yeniden kaplanabilme: Yüksek oranda kaplanabilme özelliği (piyasadaki en yüksek kabul oranı) ve kaplama, döngüsellik için süreklilik sunar (Remix X Multi Energy D2).
(4) Yük Endeksi: 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 ile 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z karşılaştırması: +2 LI, 158/150 L (154/150 M)’ye karşı 156/150 L, 8,5 tona karşı 8 ton / aks başına +500 kg; 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D2 ile 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D karşılaştırması: +2 LI, 156/150 L (154/150 M)’ye karşı 154/150 L; 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 ile 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z karşılaştırması: +2 LI, 158/150L (154/150M)’ye karşı 156/150L (154/150M), 8,5 tona karşı 8 ton / aks başına +500 kg; 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D2 ile 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D karşılaştırması: iso, 156/150L (154/150M)’ye karşı 156/150L (154/150M).
(5) 3PMSF işareti: 315/70 & 80 R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 & D2: 3PMSF (3 Üç Zirveli Dağ Kar Tanesi) işareti (sert kar üzerinde yol tutuş için R117 düzenleyici testi ile onaylanmıştır).
(6) Yol tutuş ve çekiş gücü: 315/70 & 80 R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 & D2: Her türlü hava koşulunda daha uzun yol tutuş ve çekiş gücü. Son mm’ye kadar yol tutuş, minimum yasal diş derinliğinde (1,6 mm) olması şeklinde değerlendirilir. Lütfen ülkenizde geçerli olan minimum yasal diş derinliğini dikkate alın.
(7) Gürültü: 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 ile 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z karşılaştırması: iso; 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D2 ile 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D karşılaştırması: +2 dB; 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 ile 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z karşılaştırması: -3 dB; 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D2 ile 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D karşılaştırması: -1 dB
(8) Kütle: 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 ile 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z karşılaştırması: -0.5 kg; 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D2 ile 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D karşılaştırması: +0.2 kg; 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 ile 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z karşılaştırması: -1,9 kg; 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D2 ile 315/80R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ D karşılaştırması: -1,1 kg; ortalama -0,8 kg.
(9) Tekli kullanım: 158, Çift kullanım: 150, Hız endeksi: L
(10) Tekli kullanım: 156, Çift kullanım: 150, Hız endeksi: L
(11) 275/70R22.5 MICHELIN X® INCITY EV Z (152/149J) ile 275/70R22.5 MICHELIN X® INCITY Z (148/145J) arasındaki Yük Endeksi Karşılaştırması. Şehir içi kullanımlar için ETRTO’da tanımlanan +%15 yük kapasitesi sayesinde 8 tona kadar (tekli kullanım için LI 152 = 7,100 kg + %15 = ön aks üzerinde 8,165 kg)
(12) Ön ve Çeker akslara takılmış 275/70 R 22.5 MICHELIN X® INCITY™ EV Z (152/149J) ile MICHELIN X® INCITY™ HLZ (150/145J) lastiklerin karşılaştırıldığı, Temmuz 2020’den bugüne kadar Amiens’te (Fransa) 50.000 km ve Eindhoven’da (Hollanda) 80.000 km olmak üzere 45 elektrikli otobüsten oluşan filolarda ortalama gerçek kullanım koşullarında gerçekleştirilen uzun ömürlülük testine dayalı kurum içi ölçümlere ve 2 mm’de dayanıklılık tahminine dayanmaktadır. Sonuçlar hava durumuna, yolun türüne ve sürüş tutumuna bağlı olarak değişebilir.
(13) 275/70 R 22.5 MICHELIN X® INCITY™ EV Z, C sınıfı ile 275/70 R 22.5 MICHELIN X® INCITY™ XZU, D sınıfı (+%13) ve 275/70 R 22.5 MICHELIN X® INCITY™ HLZ, D sınıfı (+%5) kıyaslamasının yapıldığı kurum içi yuvarlanma direnci ölçümleri.
(14) ELEKTRİKLİ OTOBÜS & İÇTEN YANMALI MOTORLU OTOBÜS 275/70 R 22.5 MICHELIN X® INCITY™ EV Z (152/149J) ile MICHELIN X® INCITY™ XZU (148/145J) lastiklerinin karşılaştırıldığı, otobüs/yıl başına kazanımlar için TCO2Simulator Tool ile yuvarlanma direnci değerine dayanarak gerçekleştirilen kurum içi hesaplama; ELEKTRİKLİ OTOBÜS için: Ortalama 70.000 km/yılda -2,8 kWh/100 km = Şehir içi elektrikli otobüs konfigürasyonu 4x2 ve enerji maliyeti 1 kWh = 0,1 € baz alınarak 1.960 kWh/otobüs/yıl. Tam Enerji Maliyeti 149,42 kWh/100 km olan MICHELIN X® INCITY™ XZU (148/145J) ile kıyaslandığında 275/70 R 22.5 MICHELIN X® INCITY™ EV Z (152/149J) lastiklerinin Tam Enerji Maliyeti 146,67 kWh/100 km. İçten yanmalı motorlu bir otobüste ortalama 70.000 km/yıl üzerinden -1 kg CO2/100 km = Şehir içinde kullanılan, 4x2, dizel maliyeti 1 L = 1 € olan içten yanmalı motorlu bir otobüs için -280 L/otobüs/yıl. Tam Enerji Maliyeti 35,33 L/100 olan MICHELIN X® INCITY™ XZU (148/145J) ile kıyaslandığında 275/70 R 22.5 MICHELIN X® INCITY™ EV Z (152/149J) lastiklerinin Tam Enerji Maliyeti 34,94 L/100 km, yani -0,4 L/100 km. Ortalama 70.000 km/yıl üzerinden -280 L/otobüs/yıl. CO2 Emisyonları 138.90 g CO2/km olan MICHELIN X® INCITY™ XZU (148/145J) ile kıyaslandığında 275/70 R 22.5 MICHELIN X® INCITY™ EV Z (152/149J) lastiklerinin CO2 Emisyonları 128,60 g Co2/km, yani -0,7 ton CO2/100 km.
(15) Tekli kullanım: 152, Çift kullanım: 149, Hız endeksi: J
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night