header-how-to-reduce-your-carbon-footprint
Aerial drone perspective view on white truck with cargo trailer riding through the forest on curved asphalt road.
Karbon ayak izi nasıl azaltılır: filo sürdürülebilirliğini artırmak için 10 altın kural
Yayınlanma tarihi 12 Şubat 2025 - 8 dakikalık okuma
Taşımacılık sektöründe karbon emisyonu: temel bilgiler ve sonuçlar
Son iki asırdır taşımacılık sektörü büyük ölçüde fosil yakıtlara bel bağlamış ve ardında karbon emisyonları bırakmıştır. Bir filonun tükettiği her bir litre yakıtın atmosfere 3,24 kilogram karbondioksit (CO2)1 saldığını düşündüğümüzde, Dünya Bankası’na göre sektörümüzün iklim değişikliğine yol açan başlıca sektörlerden biri olması şaşırtıcı değildir.2
Sektördeki filo sahiplerinin daha sürdürülebilir bir taşımacılığa doğru yol almalarına yardımcı olmak için buradayız. Sonuçta, net sıfır emisyona giden yol sadece egzozdan ibaret değil; lojistik, altyapı ve gelişim tercihlerini de kapsayacak şekilde kuruluşların tüm faaliyetlerini ve tedarik zincirlerini değerlendirmeleri de gerekir. Temiz enerji hedeflerine ulaşmak için sektörde birlikte çalışmamız, ulaşım kaynaklı karbon emisyonlarını titizlikle takip edip hesaplamamız gerekir.
Karbon emisyonlarını azaltmanızı sağlayacak en iyi on ipucumuz
1. Sürdürülebilir uygulamaları benimseyin
Taşımacılıkta karbon emisyonlarını azaltmaya yönelik en önemli adımlardan ilki, filonuzun bugünkü ihtiyaçlarına uyum sağlayan ve gelecekteki zorluklara dayanabilecek kadar esnek ve ölçeklenebilir bir envanter yönetimi stratejisi tercih etmektir. Sadece ihtiyaç duyulduğunda sipariş etmek ve teslim almak suretiyle depolama alanı gereksinimini en aza indiren Tam Zamanında (JIT) envanter sistemi gibi seçenekleri değerlendirin. Tedarikçilerin elinizde bulunan stokların seviyesini yönettiği Satıcı Yönetimli Envanter (VMI) de araştırılabilir. Ayrıca, envanterinizin bir kısmını düzenli olarak kontrol etmeyi içeren dönemsel sayım, doğruluğu ve kontrolü artırarak fazla stoklama veya eksik stoklama riskini azaltır.
Filolar ambalaj atıklarını azaltarak sürdürülebilirliği daha da geliştirebilirler. Daha çevre dostu malzemelerin kullanılması, ürünlerin korunmasını sağlamak için ambalaj tasarımının optimize edilmesi ve gereksiz ambalajın tamamen azaltılması da bu kapsamdadır. Bu çalışmaların faydaları çevreyle sınırlı değildir. Ambalaj atıklarını azaltarak, malzeme ve nakliye ile ilgili maliyetlerin düşmesini bekleyebilirsiniz. Tedarik zinciri görünürlüğünü artırıp envanter kontrolünü optimize ettiğinizde, iş yerindeki verimlilikte bile iyileşmeler görebilirsiniz.
2. Rota planlaması ve araç yüklemesi, karayolu taşımacılığında karbon emisyonunu azaltmada önemli bir rol oynamaktadır
Filonuz daha depodan ayrılmadan karbon ayak izinizi küçültmenin çeşitli yolları vardır. Sevkiyatların birleştirilmesi başarı garantili bir çözümdür. Kısmen doldurulmuş paletler ve tek siparişlerden kaçınılması anlamına gelir. Bu sayede ambalajlama, iş gücü ve gereksiz kilometre azalır. Bir diğer kaldıraç ise rota planlamasıdır. Bu uygulama, en fazla yakıt ve zaman tasarrufu sağlayan rotalara öncelik vermeyi; trafik, hava ve yol koşulları hakkında güncel bilgi sahibi olmayı gerektirir. Bu uygulamalar sadece genel ayak izinizi küçültmekle kalmaz, aynı zamanda zaman tasarrufu ve kazaların önlenmesi de göz önüne alındığında önemli tasarruflar sağlayabilir.
Kamyonunuzu yükleme şekliniz de yakıt ve enerji verimliliğinde önemli bir faktördür. Bu uygulama, daha küçük bir karbon ayak izi ve yakıt tasarrufu anlamına gelir. Öncelikle, gereksiz ağırlıkları ortadan kaldırın ve alüminyum gibi hafif malzemeleri tercih edin. Ağırlığı kamyonunuzun içinde eşit şekilde dağıtmak, böylece tüm akslara eşit yük binmesini sağlamak, yakıt verimliliğini artırmanın bir başka yoludur.
3. Eko-sürüş uygulamalarını teşvik edin
Sabit bir hızın korunması ve sık sık hızlanma, frenleme veya vites değişikliği gibi eylemlerin en aza indirilmesi gibi denenmiş ve test edilmiş eko-sürüş tekniklerinin, genel teslimat süresini etkilemeden yakıt tüketimini ve dolayısıyla karayolu taşımacılığında karbon emisyonlarını azalttığı kanıtlanmıştır. Bir lastiğin yaşam döngüsü analizine bakıldığında, en fazla CO2 tüketen kısım kullanım aşamasıdır. Aslında bir lastiğin çevresel ayak izinin %80’inden fazlası sürüş esnasında oluşur.3 Bu nedenle, lastiğinizin en yüksek performans gösterecek şekilde optimize edilmesini sağlamak amacıyla eko-sürüş stratejilerinin uygulanması daha da önemlidir.
03 end of life tyres asset 01 tr 1
LCA metodolojisinden elde edilen sonuçlar, 4*2 çekici + yarı römork 3 aks X Multi, 315/70, 385/55 için Avrupa Komisyonu EC. Mart 2024
Kapsamlı eko-sürüş programlarının entegre edilmesi, sürücülerin yakıt tasarruflu sürüş alışkanlıklarını benimsemelerine yardımcı olabilir ve filonuzun enerji verimliliği ve sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmasına katkıda bulunabilir. Hatta bazı filolar, sürücülerin yakıt tüketimini azaltmalarını desteklemek üzere teşvik programları bile düzenliyorlar. Bu da hem dünya hem de sizin için bir kazançtır
4. Kamyon karbon ayak izi hesaplama aracı ile ölçün ve optimize edin
Taşımacılık sektöründe karbon emisyonunu yönetmenin en iyi yolu, operasyonlarınızın çevresel ve finansal etkilerini anlamaktır. Michelin’in Sürdürülebilirlik Etkisi Hesaplama Aracı gibi bir kamyon karbon ayak izi hesaplama aracı; yakıt tüketimi, lastik seçimi ve ortalama kilometre gibi faktörleri analiz ederek filo yöneticilerine lastikleri kaplamanın veya diş açılmasının olumlu etkisini gösterir. Bu araç, yeni lastikler için kullanılan ham maddeleri ve CO2 emisyonlarındaki tasarrufları öne çıkarır. Filonuzla ilgili bilgileri girerek kişiselleştirilmiş bir rapor alabilir, karbon ayak izi ve taşıma karşılaştırmaları sayesinde tasarruf sağlayabilir ve çevresel etkiyi en aza indirebilirsiniz.
5. Daha verimli römork tasarımlarına geçiş yapın
Aracın sürtünme katsayısını fazlasıyla etkileyebilecek olan aerodinamik, yakıt verimliliğini ve dolayısıyla da kârınızı etkiler. Hava akışını düzene sokmaya yardım eden römork yan etekleri, sürtünmeyi azaltabilir ve yakıt verimliliğini %5’e kadar artırabilir.4 Delikli tekerlek çamurlukları kamyonunuza ekleyebileceğiniz bir başka harika özelliktir. Sadece sürücüleri ve diğer araçları çamurdan korumakla kalmaz, aynı zamanda delikli tasarımı sayesinde sert çamurluklara göre daha az sürtünmeye neden olur. Bazı uzmanlar delikli tekerlek çamurluklarının %2,7 yakıt tasarrufu sağlayabileceğini tahmin etmektedir.5 Bu eklentileri arka rüzgarlıklar ve burun rüzgarlıkları ile birleştirerek yakıt verimliliğini daha da artırabilirsiniz!
6. Filo araçlarının iyileştirilmesi
Karbon emisyonlarınızı azaltmak, filonuzdaki her aracı değiştirmeniz gerektiği anlamına gelmez. İyileştirme, filo yöneticilerine mevcut kamyonlara bir bileşen ekleyerek verimliliği artırmak ve yeni düzenlemelere uymak için yeni teknolojileri kullanma imkânı sağlar. Örneğin, uzun vadeli sürdürülebilirliğe yönelik ilk adım olarak, güçlendirilmiş bir elektrikli tahrik sistemini elektrikli bir motor ve lityum-iyon pil takımı ile entegre edebilirsiniz. Bu değişim emisyonları %25-50’ye6 varan oranda azaltmakla kalmaz, aynı zamanda işleyen bir aracın kullanım dışı bırakılmasını ve yeni bir araç üretme ihtiyacının ertelenmesini de önler.
7. Lastiklerin taşımacılık sektöründe karbon emisyonlarının azaltılmasında oynadığı önemli rol
Taşımacılık kaynaklı karbon emisyonları hesaplanırken, lastik seçimi büyük bir fark yaratabilir. Örneğin, Michelin X® MULTI™ ENERGY™ premium lastikleri, yolda geçirdikleri zamanı maksimize ederek uzun ömürlü yol tutuş ve lastik sırtı dayanıklılığı sunar. Ayrıca lastiğin ömrünü daha da uzatmak için diş açma ve kaplama çözümleri de sunuyoruz. Aslında lastiklere diş açılması lastiğin ömrünü %25 uzatır, bu da yeni lastikler üretmek için gereken ham madde ve karbon salınımlarını azaltır. Kaplama bir adım daha ileri gider. Yeni bir lastik için gereken ham maddelerin yaklaşık %70’ine7 olan ihtiyacı ortadan kaldırarak üretim ayak izinizi önemli ölçüde azaltır.
8. Telematik ve filo yönetim sistemlerinden yararlanın
Doğru telematik ve filo yönetim sistemlerinin kullanımı sayesinde çevresel etkinizi azaltabilir, güvenlik ve genel verimliliğinizi artırılabilirsiniz. Bu sistemler, her bir kamyonun içine yerleştirilen sensörlerden toplanan büyük miktarda gerçek zamanlı verilerden yararlanır ve filoların rota planlaması, ekipman onarımları, boş zamanı yönetme ve genel filo yönetimi konularında giderek daha proaktif bir tutum sergilemesini sağlar ().
Kuzey Amerika Yük Verimliliği Konseyi (NACFE)8, filoların lastik basınçlarını izlemek için telematik kullanarak her araç başına yıl bazında 1.000 $’a kadar tasarruf edebileceğine yönelik bir tahminde bulunuyor. NACFE’nin bu öngörüsü daha güvenli, daha uygun maliyetli ve daha verimli sürüş anlamına geliyor.
9. Ekip çalışması ve iş birliği: Sürücülerinizi projeye dahil edin
Filonuzun sürdürülebilirlik girişimlerinin başarısı, çalışanların ve sürücülerin katılımına bağlıdır. Sürdürülebilirlik hedeflerinizi net bir şekilde ilan ederek, iş gücünüzü bu hedefleri eyleme geçirecek bilgi ve becerilerle donatarak, filonuzu sürece dahil ederek ve bu uygulamaları doğrudan şirket kültürünüze kalıcı bir şekilde entegre ederek karbon ayak izinizi nasıl sınırlandıracağınıza dair ortak bir vizyon geliştirin.
Aslında, Harvard Business Review9 tarafından yapılan bir araştırma, şirketlerin sürdürülebilirlik çalışmalarında başarılı olduklarını ve bunun sebebinin sürdürülebilirliği ortak bir sorumluluk olarak ele almaları ve herkesi kendi sorumluluklarını üstlenmeye teşvik etmeleri olduğunu ortaya koymuştur. Yatırım, dünya için olduğu kadar filonuz için de önemli başarılara kapı açmaktadır. Gartner’ın yaptığı bir araştırma, sürdürülebilirliği şirket kültürüne entegre edebilen firmaların çalışan katılımını %43’e kadar artırabildiğini göstermiştir.10
10. Karbon ayak izinizi düşürmek için yenilenebilir enerji altyapılarına yatırım yapın
Kamyonlar depolara ve bölgesel dağıtım merkezlerine geri döndüğünde, sürdürülebilir uygulamaları ve mali tasarrufları artırmak için başka bir fırsat daha doğar. Yenilenebilir enerji altyapısı, bir filonun karbon ayak izini küçültmenin harika bir yoludur. Örneğin güvenilir rüzgâr türbinleri ve güneş panelleri kurulduğunda, bir filonun yakıt pompaları, aydınlatma, ısıtma ve soğutma dâhil olmak üzere kendi operasyonlarına yetecek kadar elektrik üretmesi mümkün olabilir. Elektrikli filolar için bu durum, yenilenebilir enerjiden yararlanarak ekstra tasarruf sağlamak için de büyük bir fırsattır.
Çalışmalar ve örnekler: Taşımacılık sektöründe karbon emisyonu
• Filoların %78’i sürdürülebilirlik hedefleri belirlemiştir11
• Yuvarlanma direncini ve yakıt tüketimini azaltan bir lastiğin seçilmesi, dizel yakıtla veya gazla çalışan bir araca takıldığında daha az CO2 emisyonuna neden olur.12
• Filolar eko-sürüş uygulamalarına geçiş yaptığında yakıt tüketiminde %25’e varan azalma sağlanır.13
- • Michelin tarafından kaplanmış her 100 lastik, beş ton ham madde tasarrufu sağlar14
• B sınıfı düşük yuvarlanma direncine sahip lastikler ile her 100 km’de 0,8 litre daha az yakıt tüketimi (C sınıfı lastiklerle karşılaştırıldığında).15
• Telematik, filo yönetim sistemleri ve diğer bağlantılı çözümler uygulandığında %3-4 oranında daha az yakıt tüketimi.
logo step up
Sürücü açığı, enflasyon ve artan maliyetler gibi bir dizi değişen zorlukla karşı karşıya olan taşımacılık sektörü, kendini iklim krizinin tam ortasında bulmuştur. Michelin, sektörün çevresel etkisini azaltmaya kendini adamış olup sürdürülebilir uygulamaların hem çevreye hem de işletmenize fayda sağlayacağına inanmaktadır. STEP UP, Michelin’in bu çabaları desteklemeye yönelik küresel yaklaşımıdır.
SSS
Sürdürülebilir uygulamaları benimseyin, eko-sürüşü teşvik edin, karbon hesaplama aracı kullanın, rotalarınızı planlayın ve araçları doğru şekilde yükleyin, telematik ve filo yönetim sistemlerini operasyonlarınıza entegre edin, elektrikli araç iyileştirmeleri yapmayı düşünün, römorkunuzu yenileyin, doğru lastikleri seçin, altyapıya yatırım yapın ve ekibinizi sürece dâhil edin.
AB’de karayolu taşımacılığından kaynaklanan sera gazı (GHG) emisyonlarının dörtte birinden fazlası ve AB’deki toplam sera gazı emisyonlarının %6’sından fazlası Ağır Hizmet Tipi Araçlar (HDV) tarafından oluşturuluyor.16
Avrupa Çevre Ajansı verilerine göre, AB’deki toplam sera gazı (GHG) emisyonlarının yaklaşık %25’inden taşımacılık sektörü sorumludur.17
-
1. BILAN GES ADEME
Base Carbone Documentation generale
2. Dünya Bankası. Industry, innovation & infrastructure. 2022
https://datatopics.worldbank.org/sdgatlas/goal-9-industry-innovation-and-infrastructure?lang=en -
3. LCA metodolojisinden elde edilen sonuçlar, 4*2 çekici + yarı römork 3 aks X Multi, 315/70, 385/55 için Avrupa Komisyonu EC. Mart 2024
4 – 5. Great Dane. How to Improve Fuel Efficiency with Trailer Aerodynamics.
https://greatdane.com/how-to-improve-fuel-efficiency-with-trailer-aerodynamics/6. Government Fleet. Electrification Retrofits: Helping Fleets Meet Sustainability Goals Despite Supply Chain Challenges.
https://www.government-fleet.com/10159224/electrification-retrofits-helping-fleets-meet-sustainability-goals-despite-suppl7. Michelin. Michelin Remix kaplama lastikler ile filonuzu optimize edin
https://business.michelin.co.uk/blog/articles/optimise-your-fleet-with-michelin-remix-retread-tyres8. Trucking Info. How Proper Truck Tire Pressure Saves Fleets Fuel
https://www.truckinginfo.com/10145680/save-fuel#:~:text=Tire%20pressure%20systems%20are%20projected,
said%20in%20the%0Confidence%20Report.9. Harvard Business Review. How to Make Sustainability Every Employee’s Responsibility
https://hbr.org/2018/02/how-to-make-sustainability-every-employees-responsibility
10. Gartner Basın Bülteni. HR Survey Finds 84% of Employees Believe Their Organization Lacks a Strong Sustainability Culture
https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2023-12-05-gartner-hr-survey-finds-84-percent-of-employees-believe-their-organization-lacks-a-strong-sustainability-culture11. Ducker çalışması – Michelin Filo Topluluğu – Haziran 2021
12. Michelin OEM. 0,8 L, yeni bir lastik için 2 etiketleme harfi (B ile C) arasında ölçülen ortalama sapma (VECTO) değeridir. 50 araçtan oluşan bir filoda her aracın yılda 150.000 km yol kat ettiği ve varsayılan yakıt fiyatının litre başına 1,45 € olduğu senaryoda, B sınıfı lastik ile C sınıfı lastik arasında tüm lastik ömrü boyunca 100 km’de ortalama 0,6 litrelik bir tasarruf sağlandığını gösteren simülasyon.
13. Michelin. Eko-sürüş: ekolojik mi yoksa ekonomik sürüş mü? *2022 yılında Michelin tarafından 20 müşterilik temsili bir örneklemden elde edilen sonuçların ortalaması.
https://business.michelin.co.uk/blog/articles/eco-driving-ecological-or-economic-driving14. Michelin. Michelin Remix kaplama ile filonuzu optimize edin
https://business.michelin.co.uk/blog/articles/optimise-your-fleet-with-michelin-remix-retread-tyres15. Michelin OEM. Bkz. Kaynak 12
16. Michelin. Bağlantılı kamyonlar : filoları optime etmenin bir yolu
https://business.michelin.co.uk/blog/articles/connected-trucks-a-way-to-optimise-fleets17. Avrupa Komisyonu. Reducing CO₂ emissions from heavy-duty vehicles. 2024
https://climate.ec.europa.eu/eu-action/transport/road-transport-reducing-co2-emissions-vehicles/reducing-co2-emissions-heavy-duty-vehicles_en18. Avrupa Çevre Ajansı. Transport and mobility. 2024
https://www.eea.europa.eu/en/topics/in-depth/transport-and-mobility#:~:text=Today%2C%20transport%20emissions%20represent%20around,
the%20EU's%20total%20GHG%20emissions.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night