Kamyonların yakıt tüketimi nasıl azaltılır?

What will reduce fuel consumption for trucks?

Kamyonların yakıt tüketimi nasıl azaltılır?

Bir filo yöneticisi olarak, yakıt tüketimini azaltmanın kamyon filosu yönetimindeki en büyük zorluklarından biri olduğunu bilirsiniz. Yükselen enerji fiyatları ve artan çevresel kaygılar, yakıt verimliliğini optimize etme yöntemlerini tespit etmeyi her zamankinden daha önemli hale getiriyor. Kamyonlarınızın yakıt kullanımını doğrudan etkileyen ancak hafife alınan kritik bir unsur var: yuvarlanma direnci. Bunun ne derece etkili olduğunu ve maliyetlerin yanı sıra emisyonu azaltmak için nasıl kontrol altına alınabileceğini inceleyelim.

Yakıt verimsizliklerini ortaya çıkaran TCO (Toplam Sahip Olma Maliyeti)

Bildiğiniz gibi, Toplam Sahip Olma Maliyeti (TCO), satın alımdan günlük operasyonlara kadar kamyonlarınızla ilgili tüm maliyetleri tespit etmenize yardımcı olan güçlü bir araçtır. Yakıt tüketimi genellikle TCO’nun en büyük bileşenidir. Bunu sürücü maaşları, aracın maliyeti ve bağlantılı karoser veya treyler, servis, bakım ve onarımlar, vergiler, geçiş ücretleri, lastikler, sigorta, arızalar ve telematik gibi akıllı teknolojiler izler (1)

Lastikler, satın alımdan kullanım ömrünün sonuna kadar olmak üzere 5 farklı doğrudan veya dolaylı maliyeti kapsayan spesifik bir TCO’ya sahiptir:

  • Lastiğin satın alınması
  • Kilometre başına lastik maliyeti
  • Lastik servis-bakım bütçesi
  • Lastiğin arıza süresi üzerindeki etkisi
  • Lastiğin yakıt bütçesi üzerindeki etkisi

Lastikler, kamyonlarınızın yakıt tüketim miktarını belirlemede kritik bir rol oynar. Filonuzun toplam sahip olma maliyetini düşürmek için bunun yöntemini bilmek olmazsa olmazdır.

Kamyonun hareket etmesine direnen 5 fizik kuvveti

Yakıt tüketimini belirleyen unsur yalnızca motorun performansı veya sürücünün davranışı değil, aynı zamanda başlıca fizik kuvvetleridir. Bir kamyonun hareketine karşı direnç gösteren 5 ana kuvvet vardır. Bu kuvvetleri kontrol altına alarak yakıt tüketiminin azaltılması mümkündür. 

Peki bu kuvvetler nelerdir?

Yer çekimi, aracın kütlesini Dünya’nın kütlesine bağlar.

Gravity is one of the forces that play a role in truck's fuel consumption

1. Yer çekimi:

Yer çekimi, aracın kütlesini Dünya’nın kütlesine bağlar.

Atalet, aracın hızlanmasını engeller.

Inertia prevents the truck from gaining speed

2. Atalet:

Atalet, aracın hızlanmasını engeller.

Kamyonun yakıt tüketiminde aerodinamik sürtünme de rol oynar.

Aerodynamic drag also plays a role in truck's fuel consumption

3. Aerodinamik sürtünme:

Araç hareket ederken havanın aracı itmesiyle oluşan dirençtir.

Mekanik sürtünme, kamyonun bileşenlerinden kaynaklanan bir dirençtir.

Mechanical friction is a resistance due to the truck's components.

4. Mekanik sürtünme:

Kamyonun motor ve akslar gibi bileşenleri içindeki dirençtir.

Bir kamyonun yakıt tüketiminin %15 ila %35’inden yuvarlanma direnci sorumludur.

Rolling resistance is responsible for 15% to 35% of a truck's fuel consumption

5. Yuvarlanma direnci:

Kamyon hareket ederken lastik deformasyonu nedeniyle meydana gelen enerji kaybıdır.

Bunlar arasında yer alan yuvarlanma direnci genellikle göz ardı edilse de, kullanıma bağlı olarak bir kamyonun yakıt tüketiminin %15 ila %35’inin nedeni yuvarlanma direncidir. Bu durum yuvarlanma direncini, yakıt tüketimini azaltmak için ele alınması gereken en önemli faktörlerden biri yapar.

Yuvarlanma direnci neden önemlidir?

Yuvarlanma direnci, yakıt tüketimini doğrudan etkiler. Bir lastik deformasyon yoluyla ne kadar fazla enerji kaybederse, motorun o kadar fazla çalışması gerekir ve bu da daha fazla yakıt tüketimine yol açar.
Bu durum, kamyon lastiklerinin yolla temas ettiğinde deforme olmasından kaynaklanır. Bu deformasyon enerji kullanır ve bu enerjinin bir kısmı ileri harekete katkıda bulunmak yerine ısı olarak kaybolur.
Oldukça sert bir zemin üzerinde hareket eden çok sert bir tekerlek, çok az yuvarlanma direnci anlamına gelir. Demiryolları buna güzel bir örnektir. Fakat lastiklerde durum farklıdır.

Kamyonun ağırlığına ek olarak, yuvarlanma direncini etkileyebilecek iki faktörün yük ve yük dağılımı olduğunu görürüz.

●    Basınç seviyeleri:

Yeterince şişirilmemiş lastikler daha kolay deforme olur, gereksiz direnç oluşturur ve yakıt tüketimini artırır. Örneğin, uzun mesafeler arası seyahat eden tipik bir üç akslı yarı römork için sadece tek bir lastik yeterince şişirilmediğinde aracın toplam yakıt tüketimi yaklaşık %1,7 oranında artar(3). Düzenli basınç kontrolleri yaparak bu etkileri azaltabilirsiniz. 

Yeterince şişirilmemiş lastikler gereksiz direnç oluşturarak yakıt tüketimini artırır.

Under inflated tyres produce unnecessary resistance which increases fuel consumption

●    Lastik bileşimi:

Lastiğin malzeme özellikleri onun esnekliğini, yol tutuşunu ve deformasyona direnme kabiliyetini belirler. 
Lastik bileşimi bizim uzmanlık alanımızdır. Bu nedenle Michelin olarak, yuvarlanma direncini mümkün olduğunca optimize etmeye yönelik çalışmalar yürütüyoruz.

Kamyonlarda yakıt tüketimini azaltmaya yönelik Michelin yenilikleri

Yuvarlanma direncinin düşürülmesi, yakıt tüketimini azaltmanın en etkili yollarından biridir. Bu amaçla Michelin, bu zorluğun üstesinden gelmek için yenilikçi çözümler geliştirmiştir.
1992 yılında Michelin’in lastik bileşimine silika ilave etmesi dönüm noktalarından biri olmuştur. Silika, kauçuğun içindeki iç sürtünmeyi azaltarak yol tutuş veya dayanıklılıktan ödün vermeden yuvarlanma direncini önemli ölçüde düşürmektedir.

Diğer MICHELIN teknolojileri de düşük yuvarlanma direnci veya optimize edilmiş aşınma performansı sayesinde yakıt tüketimini azaltmaya yardımcı olur. MICHELIN INFINICOIL teknolojisi sayesinde, lastiğin etrafına kullanım ömrü boyunca stabilitesini artırmak için 400 metreye kadar kesintisiz çelik tel sarılır. Lastiğin daha yüksek yük kapasitelerinde daha uzun ömürlü olması, yakıt verimliliğini artıran ve kilometre performansını uzatan bir faktördür. 

MICHELIN POWERCOIL teknolojisi, lastiğin içine kauçukla harmanlanmış yüksek mukavemetli çelik kabloların yerleştirilmesini içerir. Bunlar karkas yapının dayanıklılığını ve kilometre potansiyelini artırırken aynı zamanda yuvarlanma direncini de azaltır. 
Son olarak, 3D metal baskı teknikleriyle mümkün olan MICHELIN patentli REGENION teknolojisi, lastik aşındıkça yeni olukların ortaya çıkmasıyla lastiğin kullanım ömrü boyunca sağlam bir yol tutuş sağlar. Ayrıca daha kompakt ve sert lastik sırtı deseni sayesinde, daha yüksek kilometre performansı, daha istikrarlı aşınma ve daha düşük yakıt tüketimi sağlanır.
Dolayısıyla kamyon lastiklerimiz, optimize edilmiş bir yuvarlanma direnci sağlayacak şekilde tasarlanmıştır.

Optimize edilmiş yuvarlanma direncinin faydaları

Optimize edilmiş yuvarlanma direncinin hem maliyetleriniz hem de çevre üzerinde olumlu bir etkisi vardır.

1.    Ekonomik tasarruflar: Optimize edilmiş lastiklerle donatılmış kamyonlar daha az yakıt tüketir, bu da işletme maliyetlerini düşürür. Zamanla, bu tasarruflar özellikle büyük filolar için azımsanmayacak hale gelebilir. 
Yakıt tasarrufunuzu tahmin etmenizi sağlayan hesaplayıcımızı kullanın

2.    Daha düşük karbon emisyonu: Kullanılan her litre yakıt yaklaşık 3,24 kg CO2 üretir(4). Yuvarlanma direncinin iyileştirilmesi sayesinde kamyonlar daha az yakıt tüketmekte ve dolayısıyla daha az karbondioksit (CO2) yaymaktadır. 

3.    Geliştirilmiş lastik ömrü: Daha az deforme olan lastikler daha yavaş ve daha eşit aşınır, bu da daha uzun değişim aralıkları ve daha düşük değişim maliyetleri anlamına gelir.

Sonuç

Yakıt tüketimini azaltan birçok faktör olsa da, yuvarlanma direnci kritik ve uygulanabilir bir unsur olarak öne çıkmaktadır. Yenilikçi lastik teknolojisi ve lastiği en ideal seviyede şişirme yoluyla bu özelliğin geliştirilmesi, hem yakıt tüketimi hem de çevresel etki açısından önemli tasarruflar sağlayabilir.

Bu önlemlere öncelik vererek, sadece operasyonel maliyetleri azaltmakla kalmaz aynı zamanda daha sürdürülebilir bir geleceğe de katkıda bulunmuş olursunuz.

İlginizi çekebilecek diğer makaleler:


Daha fazla bilgiye mi ihtiyacınız var? Tüm MICHELIN kamyon lastiği ipuçlarını öğrenin

YASAL BİLDİRİMLER

(1) ETUDE DUCKER Raporu, “Kamyon Filoları için TCO İşletme Maliyetleri”, Şubat 2024, CMI Avrupa.
(2) 17’nci Uluslararası Ağır Vasıta Taşımacılığı ve Teknolojileri Sempozyumu: Avustralya – 2023’te sunulan kurum içi hesaplama olup, sonuçlara şu linkten ulaşabilirsiniz: https://hvttforum.org/wp-content/uploads/2023/12/HVTT17_paper_0454_Domprobst.pdf 
(3) Kurum içi Michelin hesaplamaları
(4) 1 litre dizel için 3,24 kg CO2 emisyon faktörü, ADEME tarafından saf dizel için yapılan yaşam döngüsü değerlendirme çalışmasına dayanmaktadır. Dizel üretim aşamaları (%17) ve yanma (%83) süreçlerinde oluşan emisyonları içerir. Kaynak: ADEME, Study «Well to wheel - JEC», v4, Temmuz 2014.

Güncel olmayan bir Web Tarayıcısı kullanıyorsunuz.

Web sitesi tarafından desteklenmeyen bir tarayıcı kullanıyorsunuz. Bu, bazı işlevlerin amaçlandığı gibi çalışmayabileceği anlamına gelir. Bu durum, sitede gezerken garip davranışlara neden olabilir.

Bu web sitesinden tam olarak yararlanmak için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya yükseltin/yükleyin

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+