Why is truck tyre pressure essential for your business?
Kamyon lastiği basıncı işletmeniz için neden önemlidir?
Doğru lastik hava basıncını uygulamak ve korumak, optimum performans ve güvenlik açısından kritik öneme sahiptir. Aşağıda detayları verildiği üzere, lastik basıncının doğru olması aynı zamanda sorunların önüne geçer ve yakıt tüketimini optimize etmenizi sağlar. Uzmanlarımızın bu konudaki düşüncelerini öğrenin.
ÖZET:
Lastik, araç ile yol yüzeyi arasındaki tek temas noktasıdır. Bu nedenle, hem sürücülerin hem de taşınan malların güvenliği açısından oldukça önemlidir. Belirli bir yük ve iş türü için, açıkça tanımlanmış koşullarda, yalnızca tek bir uygun şişirme basıncı vardır.
Lastik basıncı neden çok önemlidir?
Lastiğin hava basıncı, doğru işlev görmesi açısından çok önemlidir: yükleri veya yolcuları hem destekleyen hem de taşıyan işte bu basınçtır:
- Güvenli
- Sağlam
- Ekonomik
- Konforlu
Bununla birlikte Michelin tarafından yapılan araştırmalara göre; lastik basıncı, olması gerektiği sıklıkta takip edilmeyen ve sürdürülmeyen bakım noktalarından biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Ancak basıncın ihmal edilmesi önemli riskler doğurur.
Correct truck tyre pressure is essential for your business
Yetersiz şişirme ve aşırı şişirmenin riskleri
Yetersiz şişirme
Yetersiz şişirme, lastiklerin anormal derecede yüksek sıcaklıklarda çalışmasına neden olabilir ve bu da lastik bileşenlerinde ısıya bağlı olarak bozunma yaşanmasına yol açabilir. Bu bozunma geri döndürülemez ve lastiğin havasının hızlı bir şekilde inmesine neden olabilir.
Ayrıca, yeterince şişirilmemiş lastikler şunlara da yol açar:
- Yuvarlanma direncinin ve dolayısıyla aracın yakıt tüketiminin artması
- Lastiğin hizmet ömrünün kısalması (kilometre performansının düşmesi)
- Aracın yol tutuş ve güvenliği üzerinde olumsuz etki, suda kızaklama riskinin artması
- Karkas yapı direncinde azalma ve dolayısıyla kaplama olanağının sınırlanması
Yetersiz kamyon lastiği basıncı ile kullanım sonuçlarının hemen ortaya çıkmayabileceği ve basınç düzeltildikten sonra dahi kendini gösterebileceği unutulmamalıdır.
Aşırı şişirme
Aşırı basınç şunları azaltır:
- Güvenlik ve sürüş konforu
- Yol tutuş
- Lastiğin kullanım ömrü (kilometre performansı), özellikle çeker aks lastiklerinde
Aşırı şişirme, hızlı ve düzensiz aşınmaya ve darbelere karşı daha yüksek hassasiyete (lastik sırtı hasarı, karkasın bozulması) neden olabilir.
Kamyon lastik basıncının yakıt tüketimi üzerindeki etkisi
Lastik basıncının yakıt tüketimi üzerinde kanıtlanmış bir etkisi vardır. Uygun olmayan bir şişirme basıncı, lastiklerin yuvarlanma direncini ve dolayısıyla aracın yakıt tüketimini artırır. Örneğin: 1,5 bar (21,7 psi) seviyesindeki düşük hava basıncı = %1 fazla tüketim(1)
Bu grafik, aşağıdaki araçlar için düşük basınç ile artan yakıt tüketimi arasındaki ilişkiyi göstermektedir:
A- Traktör + yarı römork uzun mesafe çalışması
B- Traktör + yarı römork veya sabit damperli kamyon, kısa ve orta süreli çalışma
C- Şehir içi otobüs
Yakıt tüketiminde % artış
Graph showing correlation between higher fuel consumption and loss of truck tyre pressure
Önerilen nominal basınca göre % düşük basınç
Bir lastik neden basınç kaybeder?
Grafikte görüldüğü üzere, bir lastik çeşitli nedenlerden dolayı hava basıncını kaybedebilir:
four possible reasons for a loss of truck tyre pressure
A- Tüm yapı boyunca perforasyon
B- Bileşen parçalarından doğal sızma
C- Supap mekanizması hava sızdırmazlığı veya supap ile jant arasındaki hava sızdırmazlık
D- Jant ve lastik topuk teli arasındaki hava sızdırmazlık
Araç üzerindeki izleme sistemlerinin yanı sıra, bir basınç göstergesi kullanarak düzenli ve görsel bir basınç kontrolü yapmak, hava sızıntılarıyla ilgili sorunları tespit etmenin en yaygın yoludur.
Kamyon lastik basıncı nasıl kontrol edilir?
Yedek lastik de dahil olmak üzerede, kalibre edilmiş bir basınç göstergesi kullanılarak basınç kontrolü yapılması gerekir. Lastikler azotla şişirilmiş olsa bile basınç seviyesi yine de düzenli olarak kontrol edilmelidir.
Alınabilecek önemli önlemler:
- Kamyon lastiği basıncını lastikler soğukken, ortam sıcaklığında kontrol edin. Kullanımdayken basınç artar: sıcakken lastiğin basıncını kesinlikle düşürmeyin.
- İçte ve dışta kapsamlı bir inceleme yapmadan, havası inik halde kullanılan bir lastiği kesinlikle tekrar şişirmeyin.
- Eğer sıcak haldeki kamyon lastik basıncı önerilen basınçtan düşükse, lastik sökülmeli ve güvenlik talimatlarına uygun olarak kontrol edilmelidir.
- Bir lastik diğerlerinden çok daha sıcak görünüyorsa, güvenlik talimatlarına uygun olarak sökülmeli ve kontrol edilmelidir.
- Aynı aks üzerindeki kamyon lastiklerinin yaklaşık olarak aynı basınca sahip olması gerekir.
- Bir lastik takıldıktan sonra, basıncı 24 saat sonra kontrol edilmelidir.
- Supap kapağı birincil hava sızdırma noktasıdır ve her zaman takılı olmalıdır (Lütfen dikkat: Supap iğnesi, lastiğin şişirilmesine izin verecek şekilde tek yönlü bir supap görevi görür ve conta olarak davranılmamalıdır).
Herhangi bir şüphenizin olması durumunda, tüm teknik kılavuzlarımıza Michelin veri kitabında ulaşabilirsiniz.
İPUCU: Kamyon ve otobüslerle ilgili ideal basıncı öğrenmek için şişirme basıncı tablolarımızı indirin:
Kamyon lastik basınçlarının farklı olması nasıl yorumlanır?
Lastik Basıncı | Etki | Durum ve eylem |
Under-inflation of up to -0.5 bar OR Over-inflation of up to +0.5 bar | - Daha yüksek güvenlik. - Daha uzun kullanım ömrü. - Daha düşük yakıt tüketimi | KABUL EDİLEBİLİR LASTİK BASINCI: Önerilen seviyeye uygun olarak mümkün olan en kısa sürede düzeltin |
-0.6 ila -1 bar arası düşük basınç | - Daha düşük kullanım ömrü. - Daha fazla düzensiz aşınma - Daha yüksek yakıt tüketimi. | GEÇİCİ OLARAK KABUL EDİLEBİLİR LASTİK BASINCI: Hemen düzeltin ve gözlemleyin |
-1 bar üzeri düşük basınç | - Lastik havasının hızlı bir şekilde inme, daha düşük stabilite ve yol tutuş riskiyle birlikte kullanımda hızlı bozulma. - Kullanım ömrünün kısalması. Yakıt tüketiminde artış ve düzensiz aşınma. | KABUL EDİLEMEZ LASTİK BASINCI: Sökün ve iç kısmın patlamadan dolayı zarar görüp görmediğini kontrol edin. Çift kullanım şeklinde takıldığında: sökün ve yan taraftaki montajlı tertibatı kontrol edin. |
Ve unutmayın:
- Normal karayolu operasyonları için 10 bar (145 PSI) üzerindeki lastik basınçları önerilmez.
- Önerilen değerlerin 0,6 bar (8 PSI) altında olan lastik basıncı anında düzeltilmelidir.
Ticari araçlara yönelik lastikler yük, hız ve kullanım koşullarına uygun bir basınca kadar şişirilmelidir. Her koşulda, araç veya lastik üreticisi tarafından önerilen basınç değerlerine uyulmalıdır.
İPUCU:
- Lastiklerin basıncını, lastikler soğukken, ortam sıcaklığında veya araç birkaç saat durduktan sonra düzenli olarak kontrol edin.
- Bu bilgiler lastik üzerinde görünür ve etiket sayesinde kolaylıkla akıllıca seçim yapabilirsiniz.
- LASTİKLERİN HAVASINI KESİNLİKLE SICAKKEN İNDİRMEYİN.
Daha fazla bilgi edinmenizi sağlayacak diğer makaleler:
Daha fazla bilgiye mi ihtiyacınız var? Tüm MICHELIN kamyon lastiği ipuçlarını öğrenin
(1) Kurum içi Michelin kaynağı