edito europe regulation Help and Advice
Ağır hizmet tipi kamyon ve otobüslere ilişkin Avrupa lastik yönetmelikleri
Avrupa lastik yönetmeliklerine uymak, ağır hizmet tipi kamyon ve otobüslerin emniyeti ve güvenilirliği açısından hayati önem taşımaktadır. Lastik diş derinliği ve kış lastikleri ile ilgili düzenlemelere uyan Avrupa nakliye firmaları sadece cezaları önlemekle kalmaz aynı zamanda yıl boyunca daha güvenli ve huzurlu yolculuklar sağlama garantisi de vermiş olur. Konuyla ilgili bilmeniz gereken her şeyi öğrenin.
Avrupa lastik diş derinliği yönetmelikleri
Lastiklerin minimum diş derinliğine sahip temel güvenlik gereksinimlerinden  </Boldbiridir. Avrupa lastik yönetmeliklerine göre çoğu araç için yasal asgari diş derinliği, lastik diş derinliğinin orta dörtte üçlük kısmında 1,6 mm’dir(1).
Bu minimum yasal diş derinliği aşağıdaki tablodan da görebileceğiniz üzere Avrupa ülkeleri arasında farklılık gösterebilir.
    European tyre tread depth regulations
Yeni veya kullanılmış, MICHELIN lastikleri optimum yol tutuş sağlar. Bu konuda gerçekleştirdiğimiz çeşitli testler bu sonuçları doğrulamaktadır. Bununla birlikte, nakliye firmalarının tüm lastiklerin yasal gereklilikleri karşıladığından emin olmaları için düzenli kontroller ve lastik bakımı yapmaları şarttır. Düzensiz aşınma veya erken lastik arızasına yol açabilecek hasar kontrolleri de bu kapsamdadır.
BAŞLICA AVRUPA ÜLKELERİ İÇİN KAMYON LASTİKLERİNDE YASAL AŞINMA SINIRLARI
(Güncelleme: Aralık 2024)
Ülke | Minimum Diş Derinliği | 
Avusturya  | 2,0 mm  | 
Belçika  | 1,6 mm  | 
Bulgaristan  | 1,6 mm  | 
Hırvatistan  | 1,6 mm  | 
Çek Cumhuriyeti  | 1,6 mm  | 
Danimarka  | 1,0 mm  | 
Avrasya AB(1)  | Şehir içi ve şehirlerarası otobüsler için 2,0 mm  | 
Finlandiya  | 1,6 mm  | 
Estonya  | 1,6 mm  | 
Fransa  | 1,0 mm  | 
Almanya  | 1,6 mm  | 
Yunanistan  | Ön aks için 2,0 mm  | 
Macaristan  | Lastiğin boyutu < 750 mm ise 1,6 mm   | 
İrlanda  | 1,6 mm  | 
İtalya  | 1,6 mm  | 
Letonya  | 1,6 mm  | 
Litvanya  | 8'den fazla yolcu taşıyan şehir içi ve şehirlerarası otobüsler için 7,0 mm  | 
Lüksemburg  | Çekilen araçlar için 1 mm  | 
Hollanda  | 1,6 mm  | 
Norveç  | 1,6 mm  | 
Polonya  | 100 km hıza ulaşan otobüsler için 3 mm   | 
Portekiz  | 1,0 mm  | 
Romanya  | 1,6 mm  | 
Sırbistan  | 2,0 mm  | 
Slovakya  | 1,6 mm  | 
Slovenya  | 1,6 mm  | 
İspanya  | Yok  | 
İsveç  | 1,6 mm (2)  | 
İsviçre  | 1,6 mm  | 
Türkiye  | 1,6 mm  | 
Ukrayna  | Şehir içi ve şehirlerarası otobüsler için 2 mm   | 
Birleşik Krallık  | 1,0 mm  | 
(1) Avrasya Ekonomik Birliği: Ermenistan, Belarus, Kazakistan, Kırgızistan ve Rusya.
(2) Lastikler özellikle kış koşullarına uygun şekilde tasarlanmış olmalıdır.
Yalnızca bilgilendirme amaçlı olup, yerel yönetmeliklerdeki değişikliklere tabi olabilir.
Kış lastiği işaretleri
Avrupa2 kış lastiği yönetmelikleri, özellikle şiddetli kış koşullarının egemen olduğu soğuk iklimlere sahip ülkelerde güvenli sürüş açısından kritik önem taşımaktadır.
    Winter tyre markings
Sürücülerin zorlu kış koşullarında güvenlik ve çekiş gücü için özel performans standartlarını karşılayan lastikleri belirlemelerine yardımcı olmak için 3PMSF ve M+S olmak üzere iki lastik işareti sunulmuştur.
M+S işaretli lastikler daha düşük ekstrem kış koşullarında kullanılmak üzere tasarlanmış olup, çamurda ve karda çekiş gücü sağlar; ancak 3PMSF lastiklerin zorlu test gereksinimlerini karşılamaz.
M+S lastikler bazı Avrupa ülkelerinde kabul görse de, daha sert kış koşullarının yaşandığı ülkelerde yeterli görülmemektedir.
3PMSF (Üç Tepeli Dağ Kar Tanesi) işareti, karlı ve buzlu yollarda frenleme de dahil olmak üzere kış performansı için özel testlerden geçmiş lastiklere verilir. Bu lastikler, zorlu kış koşullarında maksimum çekiş gücü ve güvenlik sağlamak üzere tasarlanmış olup, bazı Avrupa ülkelerinde kış aylarında zorunludur.
Aşağıdaki tabloda Avrupa ülkeleri için kış lastiklerinin yasal minimum diş derinliği gösterilmektedir. Ayrıca, kış işaretlemesinin zorunlu olup olmadığı da görülmektedir (bazı durumlarda özel aks gereksinimi de belirtilir). 
Bazı ülkelerde yasal diş derinliğinin kış mevsiminde yaz mevsiminden daha fazla olduğunu fark edebilirsiniz (ör. Hırvatistan). Yazın 1,6 mm yerine kışın 4 mm.
AB’DE AĞIR VASITALAR İÇİN KIŞ YÖNETMELİKLERİ
(Güncelleme: Aralık 2024)
Ülke | Minimum Diş Derinliği | M+S veya 3PMSF Lastiklerin Zorunlu Kullanımı | Kar Zincirlerinin Kullanımı | Kış Dönemi | 
Avusturya  | Radyal: 5 mm, Diyagonal: 6 mm  | Evet, en az bir çeker aksta.  | İşaretlendiğinde zorunludur veya bir çift zincir bulundurulmalıdır.  | Kamyonlar: 1 Kasım - 15 Nisan tarihleri arası.  | 
Belçika  | 1,6 mm  | Hayır, ancak M+S lastikler için simetrik montaj zorunludur.  | Kış koşullarında izin verilir  | Yok  | 
Bosna-Hersek  | 4 mm  | Evet, en azından bir çeker aksta.  | Mevcut lastikler M+S/3PMSF değilse zorunludur.  | 15 Kasım - 15 Nisan  | 
Bulgaristan  | M+S/3PMSF lastikler için 1,6 mm,  | Hayır  | Mevcut lastikler M+S/3PMSF değilse zorunludur.  | 15 Kasım - 15 Nisan  | 
Hırvatistan  | M+S/3PMSF lastikler için 1,6 mm,  | Hayır  | Mevcut lastikler M+S/3PMSF değilse zorunludur.  | 15 Kasım - 15 Nisan  | 
Çek Cumhuriyeti  | Çeker aksta 6 mm,  | Çeker aksta zorunludur.  | İzin verilir, hatta işaretlendiğinde zorunludur.  | Yerel tabelalarda aksi belirtilmedikçe 1 Kasım - 31 Mart tarihleri arası  | 
Danimarka  | 1 mm  | Hayır  | Kış koşullarında izin verilir.  | 1 Kasım - 15 Nisan tarihleri arası.  | 
Finlandiya  | Çeker aksta 5 mm,  | Tüm motorlu araç akslarında M+S işareti zorunludur.  | Kış koşullarında izin verilir.  | 1 Aralık - 28 Şubat arası.  | 
Fransa  | 1 mm  | Hayır.  | İzinlidir, hatta işaretlendiğinde zorunludur.  | 1 Kasım - 31 Mart tarihleri arasında, yerel tabelalarda aksi belirtilmedikçe.  | 
Almanya  | 1,6 mm  | Ön ve çeker akslarda kış koşullarında 3PMSF zorunludur. 2018'den önce üretilen M+S lastikler için 2024’e kadar tolerans.  | Hız sınırının 50 km/sa olmasına izin verilir.  | Yok. Yol koşulları (kar, buz) süreyi belirler.  | 
Yunanistan  | Ön aks için 2 mm,  | Hayır  | İşaretlendiğinde çeker aksın 2 lastiğinde izin verilir ve zorunludur.  | Yok  | 
Macaristan  | < 750 mm lastikler için 1,6 mm,  | Hayır  | İşaretlendiğinde çeker aksın 2 lastiğinde izin verilir ve zorunludur.  | Yok  | 
İrlanda  | 1,6 mm  | Hayır  | Kış koşullarında izin verilir.  | Yok  | 
İtalya  | 1,6 mm  | Sadece çeker aksta. Araç M+S lastiklerle donatılmadığı sürece işaretlendiğinde zorunludur.  | Araca M+S lastikleri takılmadığı sürece işaretlendiğinde zorunludur.  | 15 Ekim 15 Mayıs tarihleri arası  | 
Kosova  | 4 mm  | Hayır  | Kış koşullarında zorunludur.  | Yok. Yol koşulları (kar, buz) süreyi belirler.  | 
Lüksemburg  | Kamyonlar için 1,6 mm,  | Evet. Çeker aksta.  | Kış koşullarında izin verilir.  | Yok. Yol koşulları (kar, buz) süreyi belirler.  | 
Karadağ  | 4 mm  | Evet. Çeker aksta.  | Kış koşullarında izin verilir.  | 15 Kasım - 15 Mart tarihleri arası  | 
Hollanda  | 1,6 mm  | Hayır  | Yasak  | Yok  | 
Kuzey Makedonya  | 6 mm  | Evet. Tüm akslarda.  | Kış koşullarında izin verilir.  | 15 Kasım - 15 Mart tarihleri arası  | 
Norveç  | 5 mm  | Ön ve çeker akslarda 3PMSF zorunludur, diğerlerinde M+S.  | Kış döneminde zorunludur.  | 15 Kasım - 31 Mart tarihleri arası  | 
Polonya  | Mal taşımacılığı için 1,6 mm,  | Hayır  | İşaret varsa zorunludur.  | Değişken. Süre yerel makamlar tarafından belirlenir.  | 
Portekiz  | 1 mm  | Hayır  | İşaret varsa zorunludur.  | Yok  | 
Romanya  | 4 mm  | Evet  | Çeker aksta izin verilir.  | 1 Kasım - 31 Mart tarihleri arası  | 
Sırbistan  | 4 mm  | Evet. Çeker aksta.  | Aracın mevcut lastikleri M+S/3PMSF değilse zorunludur.  | 1 Kasım - 31 Mart tarihleri arası  | 
Slovakya  | Çeker aksta 3 mm,  | Evet. Çeker aksta.  | Kış koşullarında izin verilir. İşaret varsa zorunludur.  | 15 Kasım - 31 Mart tarihleri arası  | 
Slovenya  | 3 mm  | Evet. Çeker aksta.  | M+S/3PMSF lastiklerle donatılmadığı sürece izin verilir.  | 15 Kasım - 31 Mart tarihleri arası  | 
İspanya  | Ana oluklar görünür olmalıdır  | Hayır. Ancak 2020’den itibaren kötü sürüş koşullarında yolcu taşıma araçları için 3PMSF lastikler zorunludur.  | İşaret varsa zorunludur.  | Yok. Yerel makamlar, yol koşullarının gerektirmesi halinde araçları durdurabilir. Ayrıca bakınız(1)  | 
İsveç  | Motorlu araçtaki tüm akslar için 5 mm,  | Ön ve çeker akslarda 3PMSF zorunludur, diğerlerinde M+S.  | İzin verilir  | 1 Ekim - 15 Nisan tarihleri arası  | 
İsviçre  | 1,6 mm  | Hayır  | İşaret varsa zorunludur.  | Hiçbiri  | 
Türkiye  | 4 mm  | Çeker aksta evet.  | İzin verilir  | 1 Aralık - 31 Mart tarihleri arası  | 
Ukrayna  | Mal taşımacılığı için 1 mm  | Yok  | İzin verilir  | Hiçbiri  | 
Birleşik Krallık  | 1 mm  | Hayır  | İzin verilir  | Hiçbiri  | 
UEEA(3)  | 4 mm  | Ön ve çeker akslarda 3PMSF zorunludur.  | Kış koşullarında izin verilir.  | 1 Aralık - 28 Şubat tarihleri arası, ancak her üye ülke kendi dönemini belirleyebilir.  | 
Diğer AB ülkeleri  | 1,6 mm  | Hayır  | İşaret varsa zorunludur.  | Değişken. Süre yerel makamlar tarafından belirlenir.  | 
(1) Ağır kış koşullarında:
- tüm akslara 3PMSF lastiklerinin takılması,
- 3PMSF onayını garanti eden bir sertifikaya sahip olmaları,
- lastiklerin diş derinliğinin 4 mm’den az olmaması ve
- aracın ön camında aracın seyahat etme iznine sahip olduğunu belirten bir etiketin bulunması
şartıyla, yolcu taşımacılığıyla ilgili muafiyetler getirilebilir.
(2) Lastikler en az M+S ise geçiş dönemi 11/2024 tarihine kadar tolere edilir.
(3) Avrasya terimi aşağıdaki ülkeleri kapsar: Ermenistan, Belarus, Kazakistan, Kırgızistan ve Rusya.
Yalnızca bilgilendirme amaçlı olup, yerel yönetmeliklerdeki değişikliklere tabi olabilir.
MICHELIN kamyon lastiklerinin çoğunun 3PMSF işaretine sahip olduğunu lütfen unutmayın. Lastiklerinizi buradan kontrol edin.
Zorunlu lastik basıncı izleme sistemi (TPMS)
Avrupa lastik yönetmeliklerinin bir diğer önemli yönü de ağır hizmet tipi kamyon ve otobüsler gibi belirli araç kategorilerinde lastik basınç izleme sistemi (TPMS) kullanma zorunluluğudur.
[R2A3 sayfası bağlantısı - Kamyon lastik basıncı izleme sistemi: TPMS]
{Yukarıdaki metin için TPMS bağlantısını güncellememiz gerekip gerekmediğini anlamamıza yardımcı olun}
Yetersiz veya fazla şişirilmiş lastikler ciddi bir güvenlik riski oluşturur, aracın yol tutuş performansını düşürür ve yakıt tüketimini etkiler. 2014’ten itibaren AB’de yeni ticari araçlar, lastik basınçlarını sürekli olarak izlemek ve herhangi bir lastik aşırı veya yetersiz şişirilmişse sürücüyü uyarmak için bir TPMS ile donatılmak zorundadır³.
Doğru lastik basıncını korumak, sadece güvenlik için değil aynı zamanda lastiklerin uzun ömürlü olmasını sağlamak için de gereklidir.
Düşük hava basıncına sahip lastikler daha fazla ısı üretir ve daha hızlı aşınır, yüksek hava basıncına sahip lastikler ise yol tutuşun azalmasına ve düzensiz aşınmaya yol açabilir. Doğru bir şekilde şişirilmemiş lastikler, uzun araçlar için büyük bir endişe kaynağı iken lastik arızalarının yıkıcı sonuçlar doğurabileceği durumlarda daha fazla sorun çıkarma riski taşır. Lastik basıncının doğru şekilde izlenmesi, AB lastik güvenliği standartlarına uyumun kritik bir parçasıdır ve kaza riskini azaltmaya yardımcı olur.
Lastik yönetmeliklerine ilişkin gelecekteki olası eğilimler
Geleceği düşündüğümüzde, Avrupa’daki lastik yönetmeliklerinin muhtemelen sürdürülebilirlik ve gelişmiş lastik teknolojisi üzerine yoğunlaşması beklenmektedir. AB halihazırda bir lastiğin yakıt verimliliği, gürültü seviyesi ve ıslak zeminde yol tutuş performansı hakkında bilgi sağlayan lastik etiketleme gerekliliklerini uygulamaya koymuştur.
[Bağlantı “Avrupa kamyon lastiği etiketlemesi hakkında bilmeniz gereken her şey”]
{ Lütfen yukarıdaki metin için bağlantı ve ifadeler girin}
Bu etiketler, firmaların yalnızca Avrupa lastik yönetmeliklerine uygun lastikleri seçmelerine değil aynı zamanda daha düşük yakıt tüketimine ve daha az çevresel etkiye katkıda bulunmalarına da olanak tanımaktadır. Sürdürülebilirlik öncelik haline geldikçe, lastik materyalleri, geri dönüşüm ve enerji verimliliğiyle ilgili daha katı kurallar görebiliriz.
İlginizi çekebilecek diğer makaleler:
Daha fazla bilgiye mi ihtiyacınız var? Tüm MICHELIN kamyon lastiği ipuçlarını öğrenin