Law balance on a book

image local regulation

Law balance on a book

TÜRKİYE'DEKİ YÖNETMELİKLER

Kamyonlara ve otobüslere yeni lastikler takmak

Michelin, aynı dingilde aynı sırt desenine sahip lastikleri takmanızı önerir. Bu mümkün değilse, Michelin size aynı tipte ikiz lastik kullanmanızı tavsiye eder.
Türkiye Yapı ve Kullanım Yönetmeliği 27, aynı dingile takılan lastiklerin aynı boyut ve yapıda olmasını gerektirir. Bu nedenle, lastikler şu özellikleri taşıyorsa farklı sırt desenine sahip lastikleri takabilirsiniz:

  • Aynı üretici tarafından üretilmişse,
  • Aynı boyutta ise,
  • Aynı yapıya (radyal veya konvansiyonel) sahipse,
  • Aynı kullanım kategorisine aitse (yol lastikleri, özel lastikler, M+S işaretli kar lastikleri),
  • Aynı Onay numarasına sahipse,
  • Aynı yük kapasitesi endeksine sahipse ve
  • Aynı hız endeksine sahipse.

Belirli uyarlamalar için lütfen ülkeye özgü yönetmeliklere başvurun.

Yeniden diş açılan lastiklerin takılması

Yönetmelik, lastiğin boyutu ve yeniden diş açma deseni ve yöntemi ile ilgili diğer bazı kriterlerin karşılanması koşuluyla, yolcu veya tehlikeli maddelerin taşınması da dâhil olmak üzere ticari araçların tüm dingillerine yeniden diş açılmış lastiklerin takılmasına izin vermektedir.

Picto technical tyre mounting picto Tyre

Kaplama yapılan lastiklerin takılması

MICHELIN Remix lastikleri, tahrik dingillerinde ve römork dingillerinde kullanılmak üzere tasarlanmış ve üretilmiştir.
Z sırt deseni olanlar da dahil olmak üzere motorlu taşıtların ilk direksiyon dingiline MICHELIN Remix lastikleri takmamanızı öneririz.
MICHELIN Remix lastiklerin 8 x 4 sabit damperli bir kamyonun ikinci ön dingiline takılması mümkündür.


Sadece kaplama lastiklerle donatılmış bir dingil üzerinde tekdüze takım

Kaplanan lastiklerin aşağıdaki teknik özellikleri aynı olmalıdır:

  • Kaplama lastik markası,
  • Lastik ebadı,
  • Lastik yapısı,
  • Hız endeksi ve yük endeksi ve
  • Lastik kullanım kategorisi.

Karkas markasından bağımsız olarak, farklı kaplama lastiklerin aynı dingil üzerine takılması YASAKTIR.

Karkas markasından bağımsız olarak, aynı kaplama lastiklerin kaplama lastik olarak takılmasına İZİN VERİLİR.

image 2020 07 08 14 48 41 827

Dingil üzerinde yeni ve kaplama lastiklerin birlikte kullanımı

Onaylanmış lastiklerin aynı aks üzerine KARIŞIK takılması ancak şu durumlarda mümkündür:
Kaplama lastik ve yeni markalar aynı ise.
Karkas markaları aynı ise (yeni ve kaplama lastik).
Aynı aksa takılan kaplama ve yeni lastiklerin aşağıdaki teknik özellikleri aynı olmalıdır:

  • Karkas ve kaplama lastik markası,
  • Lastik ebadı,
  • Yapı (radyal veya konvansiyonel),
  • Hız endeksi ve yük endeksi ve
  • Lastik kullanım kategorisi (yol, arazi, kar - M+S işareti)
schéma d'usure de pneus

Picto capture page 8 niveau usure Help and Advice

schéma d'usure de pneus

Aynı aksta sırt deseni derinlikleri

Aynı dingile takılan iki lastik üzerindeki diş derinlikleri arasındaki fark 5 mm'yi geçmemelidir.

Ürün kullanım süresi

Lastikler, özellikleri zamanla değişen çeşitli malzeme ve bileşenlerden üretilmektedir. Bu değişiklikler depolama koşullarına (sıcaklık, nem seviyesi, pozisyon vb.) ve lastiklerin maruz kaldığı (yük, hız, şişirme basıncı, tekerleğin durumu vb.) kullanım koşullarına bağlıdır.
Yıpranma faktörleri değişkendir ve ölçülmesi zordur bu nedenle Michelin, düzenli kullanıcı kontrollerinin yanı sıra lastiklerin sürekli kullanıma uygunluğunu değerlendirebilecek nitelikli uzmanlarca düzenli olarak denetlenmesini önerir.
Bu muayene, bir lastiğin hizmete girmesinden bu yana geçen 5. yıldan itibaren veya üretim tarihinden 8 yıl sonra en az yılda bir kez gerçekleştirilmelidir.
Bu tarihlerin birinin ardından, düzenli gözle kontrol ve şişirme basıncı kontrollerinin yanı sıra, bu yıllık muayenenin bir lastik uzmanı tarafından gerçekleştirilmesi tavsiye edilir.
Kamyon ve otobüslerin tüm akslarında 10 yaş ve üzeri lastiklerin kullanılmaması tavsiye edilir.
Römork akslarında kullanılması tavsiye edilir.

Bu tavsiyelere uyulmaması, aracınızın performansının düşmesine, kullanım sorunlarına ve/veya kullanıcının ve üçüncü tarafların güvenliğini tehlikeye atabilecek bir lastik arızasına yol açabilir. Michelin, kullanım sırasında ve/veya yönergelerine uygun olmayan kullanım sonucu oluşan hasarlardan hiçbir koşulda sorumlu tutulamaz.

Lastik aşınması

Sırt desenindeki kanallar, lastik sırtı genişliğinin en az 3/4'ü boyunca ve tüm çevresinde kesintisiz bir kuşak boyunca en az 1,0 mm derinliğe sahip olmalıdır. Türkiye yasalarına göre:

  • Lastik sırtı genişliğinin en az 3/4'ü boyunca diş derinliği ile ilgili yukarıdaki hususa ek olarak, orijinal sırt deseni kalan çeyrek kısımda gözle görülebilir olmalıdır.
  • Sırt desenlerinin yüzeyinde veya alt kısmında hiçbir yapı görünmemelidir,
  • Lastiklerin yanaklarında derin yırtılmalar olmamalıdır.

Yasal veya teknik aşınma sınırına ulaşıldıysa, lastik çıkarılmalı ve değiştirilmelidir. Anormal aşınma durumunda veya aynı dingildeki lastikler arasında aşınma oranlarında bir fark olması durumunda bir uzmana danışılmalıdır.

table with tyre wear legislation in europe

Picto capture page 10 wear by country Help and Advice

table with tyre wear legislation in europe

Lastik tamiri

Ömrü boyunca, bir lastik bir dizi strese ve gerilmeye maruz kalır ve çeşitli yollarla hasar görebilir.
Lastik hasarını görmezden gelmek tehlikelidir. Tasarım gereği, MICHELIN lastikleri bazı durumlarda tamir edilebilir.

Ancak her türlü hasar onarılamamaktadır. Lastik tamiri, eğitimli ve kalifiye uzmanlara göre bir iştir.
Lastik tamirinin doğru yapılıp yapılmadığından ve kalitesinden her zaman lastik tamircisi sorumludur. Tamir edilmeden önce, lastikler her zaman bir uzman tarafından sökülmeli ve iç ve dış kısmı iyice kontrol edilmelidir.

Kış işaretlemeleri

Logo badge 3pmsf full Help and Advice


3PMSF - 3 zirveli dağ kar tanesi

Bu sembol, kış koşullarında sürüş için yeterli yol tutuşu ve hareket kabiliyeti sağlamak üzere özel olarak tasarlanmış kış lastiklerinde bulunur.
Bu işaret, yeni kamyon lastikleri için karla kaplı yüzeylerde, araç hızlanmasına ilişkin düzenleyicinin gerçekleştirmiş olduğu testler (UNECE R117) baz alınarak elde edilir. Artık sadece bu testi geçen lastikler bu kategoriye alınabilir ve lastik yan duvarında işaretler görülebilir.
3PMSF etiketli tüm lastikler aynı zamanda M+S işareti de taşımaktadır.

Logo badge m s full Help and Advice


M+S – Çamur ve Kar

M+S işareti, düzenleyici performansı testine tabi değildir ve bunun yerine üretici tarafından beyan edilir.
Yalnızca M+S işareti, kış aylarında kullanıma (UNECE R54 ve R117) yönelik lastikleri tanımladığı için halihazırda tüm dünyada kabul edilmektedir.

Lastiklerin kullanım amacınıza en uygun olduğundan emin olmak için yan duvarlardaki M+S ve/veya 3PMSF işaretlerinin yanı sıra belgelerimizi ve web sitemizi düzenli olarak kontrol etmenizi öneririz.

Güncel olmayan bir Web Tarayıcısı kullanıyorsunuz.

Web sitesi tarafından desteklenmeyen bir tarayıcı kullanıyorsunuz. Bu, bazı işlevlerin amaçlandığı gibi çalışmayabileceği anlamına gelir. Bu durum, sitede gezerken garip davranışlara neden olabilir.

Bu web sitesinden tam olarak yararlanmak için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya yükseltin/yükleyin

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+