
How to choose your truck tyres
pneu michelin monté sur camion
Kamyon lastikleri nasıl seçilir?
4 basit adım. Kamyonlar, otobüsler ve iş makineleri için doğru lastik seçimi yaparken ihtiyacınız olan tek şey budur. İşinizi kolaylaştırmak için bu adımların her birini bu kılavuzda açıklıyoruz. Bilgi edinmek için okumaya devam edin.
Doğru kamyon lastiklerini seçmenin güvenlik ve verimlilik gibi bir dizi avantajı vardır, ancak sadece bu yeterli değildir. Yakıt tasarrufu veya CO2 emisyonlarının azaltılması gibi faktörler de, işletmeniz için önemli faydalar sağlayabilir.
Doğru kamyon lastiklerini nasıl seçersiniz? Kılavuzu takip edin!
1. ADIM: Kamyonunuz için doğru lastik ebadını belirleyin
Lastik boyutu, araç üreticisi tarafından onaylanmalı ve en azından aksın maksimum yük kapasitesini karşılamalıdır. Bir aksın maksimum yük taşıma kapasitesi, mevcut yönetmeliklere uygun olarak araç üreticisi tarafından belirlenir.
Ancak dikkat: bu dingile daha fazla yük taşıyabilen kamyon lastiklerinin takılması, üreticinin onayladığı kapasiteyi aşabileceğiniz anlamına gelmez.
Her lastik ebadı, jant genişliği de dahil olmak üzere bir veya daha fazla uygun tekerleğe karşılık gelir: Avrupa Lastik İmalatçıları Organizasyonu’nun (ETRTO) “Standartlar Kitapçığı” ve/veya araç üreticisinin önerilerine bakınız.

MICHELIN truck tyre
Kamyon lastiklerinin onaylanmamış jantlara takılmasının yol açabileceği durumlar:
- tekerleklerde ve/veya lastiklerde hasar,
- tatmin edici olmayan bir lastik-yol ayak izi,
- ve lastiklerin güvenliğini, davranışını, yol tutuşu ve hizmet ömrünü olumsuz etkileyebilecek anormal lastik iş yükü.
Daha fazla bilgi için şu yazımızı okuyunuz: Kamyon lastiği ebat tablosu: Kamyonuma hangi lastik ebadı uyar?
2. ADIM: Kamyon lastiği için doğru kullanım amacını tanımlayın
MICHELIN, nakliye ve şantiye araçları için altı farklı lastik serisi sunmaktadır. Bunların her biri belirli bir iş uygulamasına göre tasarlanmış ve uyarlanmış olup, işletme maliyetlerini optimize etmenize yardımcı olacaktır. Doğru lastiği seçmek için, her bir serinin kullanım türünü ve faydasını dikkate almak çok önemlidir. Farklı serilerimizi ve belirli özelliklerini aşağıda bulabilirsiniz:

MICHELIN TRUCK tyre ranges : MICHELIN X® LINE range
Uzun mesafe, yüksek ortalama hız, uluslararası yolculuklar, sabit hız için tasarlanmıştır.

MICHELIN truck tyre range: MICHELIN X® MULTI range
Her türlü yolda ulusal ve bölgesel operasyonlar için tasarlanmıştır.

MICHELIN truck tyre range: MICHELIN X® WORKS range
Yollarda, şantiyelerin ve taş ocaklarının içinde ve çevresinde kullanılmak üzere tasarlanmıştır.

MICHELIN truck tyre range: MICHELIN X COACH range
Her türlü yolda uzun ve kısa mesafeli yolcu taşımacılığı için tasarlanmıştır.

MICHELIN truck tyre range: MICHELIN X® INCITY range
Şehir içi ve banliyö yollarında kullanım için tasarlanmıştır.

MICHELIN truck tyre range: MICHELIN X® FORCE range
Çoğunlukla engebeli arazilerde kullanılan özel, sivil veya askeri araçlar için tasarlanmıştır.
3. ADIM: Doğru faydayı belirleyin
MICHELIN kamyon lastikleri bazı özel avantajlar da sunar. İhtiyaçlarınızı en iyi karşılayan lastikleri seçmek size kalmış.

Pictogram: more mileage
Daha fazla kilometre performansı

pictogram: less co2
Daha az atık/CO2

Pictogram: greater safety
Daha fazla güvenlik

pictogram: fewer worries
Daha az endişe
Faydaları ürün sayfalarımızda açıklanmıştır.
Örnek: MICHELIN X LINE ENERGY lastik serisi, uzun mesafeli yolculuklarda büyük bir kamyon için optimize edilmiş yuvarlanma direnci sayesinde ekonomi ve enerjiyi bir araya getirmeyi mümkün kılarak yakıt tasarrufu ve daha düşük CO2 emisyonu sağlar.
4. ADIM: Doğru sırt desenini seçin
Lastik sırt desenini seçerken UYULMASI GEREKEN bazı kurallar vardır. Bazı sırt desenleri sadece belirli akslar için tasarlanmıştır. Lastiklerin takılması gereken konumu belirtmek için harfler kullanılır. Bu grafik anlamanıza yardımcı olacaktır.
Örneğin, F harfi ile işaretlenmiş kamyon lastikleri ön aksa takılmalıdır.
İşte bazı somut örnekler:
MICHELIN X® MULTI F = F (ön aks)
MICHELIN X® LINE ENERGYTM D = D (çeker aks)
MICHELIN X® MULTI T = T (römork aksı)
MICHELIN X® INCITY Z = Z (ön aks dahil olmak üzere birden fazla konum)

Edito tyre choice page 18 Help and Advice
F = Ön | D = Drive | T = Trailer |
|
Ön aks: sadece “F” veya “Z” harfi bulunan sırt desenlerini kullanın.
Bu sırt desenleri, motorlu taşıtların ön akslarının maruz kaldığı aşağıdaki belirli baskı ve gerilmelerle başa çıkmak üzere tasarlanmış ve üretilmiştir:
- yük kapasitesi,
- dinamik yük aktarımı ile gevşeklik,
- ovalanma,
- aks geometrisi,
- uzun kilometreler, vb.
MICHELIN Remix lastiklerini, Z sırt deseni de dahil olmak üzere motorlu taşıtların ilk direksiyon aksına takmamanızı öneririz.
Çeker aks: sadece “D” veya “Z” sırt desenlerini kullanın.
“D” sırt desenleri, çeker aksların maruz kaldığı aşağıdaki belirli baskı ve gerilmelerle başa çıkmak üzere tasarlanmıştır:
- motor ve fren torkunun aktarımı,
- twinning (iki traktör lastiğini aynı aks üzerine bağlama), tüm yolda giden düzeneğin en yüksek aks yükü, vb.
Çeker akslara “Z” sırt desenine sahip kamyon lastikleri takılabilir. Ancak bu akslarda oluşan gerilmeler göz önüne alındığında, en iyi performans dengesini “D” desenleriyle sağlamanız kuvvetle muhtemeldir. Bazı kullanımlar için “Z” desenleri, bir çeker aksta kullanıldığında da mükemmel performans sergiler: örneğin şehir içi koşullarında.
Römork aksı: sadece “T” veya “Z” sırt desenlerini kullanın.
Bu desenler, römork akslarındaki belirli gerilmelerle başa çıkmak üzere tasarlanmıştır:
- statik ve dinamik yükler,
- ovalanma,
- orta akslarda uzun kilometreler, vb.
“T” sırt desenine sahip kamyon lastiklerinin, çekilen araçlara (römork veya yarı römorklar) uygun yük endeksleri ve hız değerleri bulunur. “Z” sırt desenlerine sahip lastikleri takarken, yük endekslerinin ve hız değerlerinin aks gereksinimlerine uygun olup olmadığını kontrol edin.
Avrupa'da “T” sırt desenine sahip MICHELIN kamyon lastiklerinin ETRTO tarafından standart hale getirilen “FRT” (Serbest Dönen Lastik) işareti bulunur. Bu nedenle “T” sırt desenli lastikler kesinlikle ön aksa ya da çeker aksa takılmamalıdır.
FRT işareti
FRT (Serbest Dönen Lastik) terimi, ECE Yönetmeliği’nin 54’üncü maddesinin 3.1.15 bendinde tanımlanmıştır.
“FRT” ibaresi, özellikle römork aksları (ve ön direksiyon aksı ve çeker aks dışındaki motorlu taşıt aksları) için tasarlanmış kamyon lastikleri ile ilgilidir.
Bu yönetmelik, Avrupa’da kullanılan tüm yeni kamyon lastikleri için geçerlidir: bu, FRT işaretli lastiklerin yalnızca römork akslarına takılmak için onaylandığı ve diğer akslara takılmaması gerektiği anlamına gelir.
MICHELIN, FRT işaretini MICHELIN Remix lastiklerinin üzerine de koymaktadır. Michelin, tavsiyelerine aykırı kamyon lastiği kullanımından kaynaklanan herhangi bir hasar veya yaralanmadan sorumlu tutulamaz. FRT işaretli 385/65 R 22.5 ebadındaki lastik, motorlu taşıtın arka aksına takılabilir.
İlginizi çekebilecek diğer makaleler:
Daha fazla tavsiyeye mi ihtiyacınız var? Tüm MICHELIN kamyon lastiği ipuçlarını öğrenin