Kamyon Lastiği Rotasyonu

kamyon lastiği rotasyonu sorularınızın yanıtları

Kamyon lastiği rotasyonu: sorularınızın yanıtları

Yayınlanma tarihi 17 Şubat 2025 - 4 dakikalık okuma

Filo sahiplerinin ve sürücülerin lastiklerinin ömrünü en üst düzeye çıkarmalarına ve aynı zamanda paradan tasarruf etmelerine ve kamyon güvenliğini artırmalarına yardımcı olmak için lastik rotasyonu ve lastiklerin jant üzerinde döndürülmesi hakkındaki kapsamlı SSS bölümümüze hoş geldiniz. Michelin Müşteri Mühendisliği Destek Müdürü Antoine-Jules Sanches-Antunes'in bu bakım uygulamalarının neden gerekli olduğu, nasıl ve ne sıklıkta yapılacağı hakkındaki görüşlerini keşfedin!

 

Antoine-Jules Sanches-Antunes-Michelin Müşteri Mühendisliği Destek Müdürü

Antoine-Jules Sanches-Antunes-Michelin Müşteri Mühendisliği Destek Müdürü

Antoine-Jules Sanches-Antunes-Michelin Müşteri Mühendisliği Destek Müdürü

 

Yük dağılımı, hizalama ve kullanım koşulları gibi çok sayıda faktör eşit olmayan lastik hasarına yol açarak bazı lastiklerin daha hızlı aşınmasına neden olabilir. Proaktif filo sahipleri, anormal motor davranışı (örn. gürültü veya titreşimler) gibi düzensiz aşınmanın erken belirtileri için lastikleri düzenli olarak kontrol etmelidir. Maliyetli ve zaman alıcı onarımlardan kaçınmak için tavsiyelerimize uyun!

Lastik rotasyonu ile lastiğin jant üzerinde değiştirilmesi arasındaki fark nedir?

Lastik rotasyonu, aşınmayı eşitlemek ve performansı ve uzun ömürlülüğü en üst düzeye çıkarmak amacıyla bir lastiğin araç üzerindeki konumunu değiştirme eylemidir.  
Her lastik konumu, burada belirtildiği gibi önerilen rotasyon desenine sahiptir:

lastik rotasyonu şeması

02 lastik rotasyonu şeması

  • Direksiyon aksında (1), sol ön lastik sağ ön lastiğe göre daha hızlı aşınma eğilimi gösterirken, sağ ön lastiğin omuzu sola göre daha fazla aşınabilir. 
    Tahrik aksında (2), motorun iç tarafındaki her iki lastik, şasinin iç tarafına karşı omuz kısmında daha belirgin deformasyona uğrar.
    Üç akslı bir treylerde (3), lastiklerdeki aşınma deseni, ikinci aksta çok yavaş aşınma ve üçüncü aksta daha hızlı aşınma ile üç aksın her birinde farklılık gösterir. 
    Bazı durumlarda, bir lastik janttan sökülüp karşı yöne yeniden takıldığında, rotasyon işlemini jant üzerinde lastiklerin değiştirilmesi ile birleştirmek gerekir. Bu, lastiğin daha önce içe bakan tarafının dışa bakacak şekilde değiştirildiği ve bunun tersinin de gerçekleştiği anlamına gelir. Performansı ve sırt aşınma oranını optimize etmek için lastiğin dönüş ve montaj yönüne riayet etmek ve lastiğin kullanım ömrünün yarısında sırt deseni yönünü korumak çok önemlidir. 
    Bu uygulama, lastik rotasyonundan daha yüksek maliyetlere neden olabilse de, karkas yapının kaplama veya diş açma eylemleri için uygun olmasını sağlar!


Kamyonumun lastiklerini düzenli olarak rotasyona tabi tutmam neden önemlidir?

Tüm lastik bakım uygulamalarında olduğu gibi, lastikleri düzenli olarak rotasyona tabi tutmanın en önemli nedeni, yol tutuşu ve sürüş sırasında kamyon güvenliğini sağlamaktır ve bu durum otomobil lastikleri için de geçerlidir. Bu temel nedenlerin yanı sıra, istikrarlı bir lastik rotasyonu programı da lastiklerinizin ömrünü uzatabilir.

Sol ve sağ lastikleri değiştirerek, sağ lastiğe bir fırsat vermiş ve sol lastiğin “aynı düzeye gelmesini” sağlamış olursunuz, böylece aşınmayı dengeler ve düzgün diş derinliği elde etmiş olursunuz, bu da lastikleriniz için daha uzun bir kullanım ömrü anlamına gelir.

Lastik aşınmasının uyarı işaretleri nelerdir?

Tüm önleyici bakım uygulamalarında olduğu gibi, lastik aşınması da düzenli olarak görsel olarak izlenmelidir. Farklı aşınma desenleri, farklı türdeki sorunlara işaret edebilir. Örneğin:

  • • Dalgalı desenler genellikle aracın balanssız olduğunu ve rotasyona tabi tutulan lastiklerle giderilebileceğini gösterir.
  • • Lastiğin iç veya dış kısmındaki aşınma, aracın tekerlek ayarı kontrolüne ihtiyacı olduğunun bir işaretidir.
  • • Diyagonal veya taraklı desenler, bir lastiğin yola dengesiz temas ettiğini gösterir, bu durumda aracın süspansiyon sistemini doğrulamanız gerekir.
  • • Lastiğin ortasındaki aşınma, genellikle lastiğin aşırı şişirildiği, bu nedenle lastiğin sadece orta kısmının yola temas ettiği anlamına gelir.
  • • Öte yandan, kenar kısımlarındaki aşınma bunun tam tersini gösterir: lastiğiniz yeterince şişirilmemiştir ve kenarları yol ile temas halindedir. 
lastik aşınmasının belirtileri

03 lastik aşınmasının belirtileri

Genel olarak, aşınma kademelidir ve minimum hasar lastiğin değiştirilmesini gerektirmez. Bununla birlikte, bir tarafta aşırı eğim diğer tarafta olmaması gibi önemli asimetrik bir aşınma fark ederseniz, hasar muhtemelen onarılamaz ve büyük güvenlik risklerine yol açabilir. Özellikle dikkat ediyorsanız, düzensiz aşınma da gürültüye ve titreşime neden olabilir ౼ dolayısıyla sese kulak verin!

Lastik rotasyonu toplam sahip olma maliyeti üzerinde olumlu bir etkiye nasıl sahip olur?

Her lastik farklı şekilde aşınır, örneğin arka aks lastikleri orta aks lastiklerinden çok daha hızlı şekilde aşınmaya meyillidir. Lastik rotasyonu ve lastiklerin jant üzerinde yerlerinin değiştirilmesi, filonuzdaki her kamyondaki her lastiğin kullanım ömrünü uzatabilir ౼ bu da daha az ve daha az sıklıkta değiştirme anlamına gelir. Toplam sahip olma maliyetinizdeki bu avantajların yanı sıra yer değiştirme ve yenisiyle değiştirme zamanlamasının doğru şekilde yapılması, lastiklerin daha eşit şekilde aşınmalarını sağlayarak lastikleri patlamaya ve diğer güvenlik risklerine daha az meyilli hale getirir. Her ne olursa olsun, aksaklık nedeniyle yol kenarında bekleme stresli olabilir çünkü size yalnızca yeni bir lastiğe mâl olmakla kalmaz aynı zamanda aracın muhtemelen hasar görmesine, uzun aksama süresine, malların zarar görmesine veya cezalara neden olabilecek teslimatta gecikmeler gibi başka önemli maliyetlere de yol açabilir.

Lastiklerimi ne sıklıkla rotasyona tabi tutmalıyım?

Bu, kamyonun tipine, lastiğin konumuna bağlıdır ve kullanım durumuna göre de değişebilir. Genel bir kural olarak, aşınmayı dengelemek, lastiğin potansiyelini optimize etmek ve lastik hasarı riskini en aza indirmek için kullanım ömürlerinin yaklaşık yarısında rotasyona tabi tutulmaları gerekir. Daha spesifik olursak, tek kullanıcılı bir araçta lastikler arasındaki aşınma 0 ile 2/32 inç arasındaysa, rotasyon işlemini erteleyebilirsiniz. Ancak, fark 3/32 veya daha fazlasına ulaşırsa, lastiklerde rotasyon işlemi düşünmelisiniz.

Lastikleri rotasyona tabi tutmamanın riskleri nelerdir?

  • Lastiklerinizdeki düzensiz aşınma, yol tutuşu kaybı, artan patlama riski, aşırı ısınma (karkas yapıya zarar verebilir ve diş açma veya kaplama işlemlerini imkânsız hale getirebilir), aşırı yakıt tüketimi ve artan emisyon oranları dahil olmak üzere çeşitli güvenlik riskleri oluşturabilir. Bazı durumlarda, eşit olmayan aşınma, lastiklerinizin dönme hızını bile etkileyebilir ve potansiyel olarak takımların gıcırdamasına neden olabilir.
  •  
  • MICHELIN MyTechXpert uygulaması ile ağır hizmet tipi lastik yönetiminizi optimize edin.
    Önerilere, teknik özelliklere ve çok daha fazlasına erişmek için hemen indirin!

Kamyon lastiği rotasyonunu kim yapabilir ve lastikleri jant üzerinde kim yer değiştirebilir?

Bu onarımları kendi başınıza halletmek mümkün olsa da, olası onarımları gerçekleştirmek için lastik servis sağlayıcınızdan bir randevu almanız önemle tavsiye edilir.

Bu lastik rotasyonu tüyolarını filomun bakım rutinine nasıl dahil edebilirim?

Sürücülerin, lastikleri düzenli olarak kontrol etmeleri ve ilk aşınma belirtilerini tanımaları konusunda eğitilmesi çok önemlidir. Düzenli lastik kontrollerinin planlanması da şiddetle tavsiye edilir. Lastiklerin rotasyona tabi tutulması veya jant üzerinde değiştirilmesi gerekiyorsa, uzmanlarımız aksama süresini azaltmak için örneğin düzenli servis kontrolü, diş açma veya yağ değişimi sırasında onarımların birleştirilmesini önerir.

Lastik rotasyonu da dahil olmak üzere önleyici lastik bakımı yalnızca zaman ve paradan tasarruf etmenizi sağlamakla kalmaz aynı zamanda bu uygulamalar filonuzun ve sürücülerinizin güvenliğini de artırabilir.

car going fast on a road by night

gettyimages 930571046

car going fast on a road by night

Güncel olmayan bir Web Tarayıcısı kullanıyorsunuz.

Web sitesi tarafından desteklenmeyen bir tarayıcı kullanıyorsunuz. Bu, bazı işlevlerin amaçlandığı gibi çalışmayabileceği anlamına gelir. Bu durum, sitede gezerken garip davranışlara neden olabilir.

Bu web sitesinden tam olarak yararlanmak için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya yükseltin/yükleyin

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+