Kaynak paylaşımı filo maliyetlerini azaltmaya nasıl yardımcı olabilir?

baslik-sirketler-arasi-is-birligi

ŞİRKETLER ARASI İŞ BİRLİĞİ: FİLO MALİYETLERİNİ AZALTMAK İÇİN KAYNAKLARIN PAYLAŞILMASI

Yayınlanma tarihi 24 Ocak 2025 - 7 dakikalık okuma

Şirketler arası iş birliği ve kaynak paylaşımı, iş kurmanın ve filo maliyetlerini optimize etmenin etkin bir yoludur. Yakın zamanda Michelin Ağ Kapasitesi Analisti Cyril Faure ve Denis Brangeon ile bir araya gelerek ne tür kaynak paylaşımlarının mümkün olduğunu öğrenmenin yanı sıra Michelin’in ortaklarıyla bu konuda nasıl iş birliği yaptığına dair birkaç örnek inceledik. Filo maliyetlerini düşürmeye yardımcı olmanın yanı sıra CO2 emisyonlarını düşürmesinden kamyon sürücülerini daha mutlu etmesine kadar birçok fayda sağlanmaktadır.
 

Cyril Faure ve Denis Brangeon, filo yöneticilerinin kaynaklarını nasıl paylaşabileceklerine ilişkin görüşlerini bizimle paylaştı

Cyril Faure and Denis Brangeon gave their insights on how fleet managers can share their resources

Michelin Ağ Kapasitesi Analisti Cyril Faure ve Denis Brangeon

Şirketler arası iş birliği ve kaynak paylaşımı tam olarak nedir?

Aslında tam da göründüğü gibi. Bir iş ilişkisindeki farklı paydaşlar, nihai satış teklifinin ilgili herkes için daha iyi ve daha az avantajlı olması için kendi seçtikleri kaynakları bir araya getirirler. Taşımacılık yönünden bakıldığında, kaynakların paylaşılması; CO2 emisyonlarının azaltılmasının, sürücüler için çekiciliği artırmanın ve filo maliyetlerini düşürmenin yakıt açısından verimli bir yolu olabilir. Kaynakların paylaşımı, sürücülerin ve römorkların bir havuzda toplanması, tren ve gemi şirketleriyle iş birliği yapılması ve diğer ülkelerdeki karayolu taşımacılığı operatörleriyle çalışılması gibi çeşitli şekillerde olabilir.

Kaynak paylaşımı, filo maliyetlerini düşürmek için gerçekten çok önemli bir strateji olabilir gibi görünüyor.

Kesinlikle. Aynı veya daha düşük maliyetle daha az CO2 emisyonuna sahip teklifin kabul edildiği bir ihale için teklif istediğimizde, Michelin’de şirketler arası iş birliğinin ne kadar avantajlı olabileceğinin bir örneği karşımıza çıkıyor. Kazanmak isteyen bir filo yöneticisinin, verdiği teklifin cazibesini artıracak bir tren, gemi veya elektrikli kamyon ortaklığı bulması gerekebilir. Dolayısıyla kaynakların paylaşılması, işletmeniz ve işletme maliyetlerine ilişkin düşüncelerinizi değiştirir. Rekabet gücünüzü artırabilir. Ayrıca, nakliye ortaklarımızın daha fazla iş fırsatı bulduğuna da tanıklık ettik.

Böyle bir durumda kaynaklar birbirini nasıl bulur? Bunlara yardımcı olan teknoloji nedir?

Kaynak paylaşımı için halihazırda çeşitli dijital platformlar bulunmaktadır. Filo yöneticileri, tam kamyon yüküyle yola çıkmalarına yardımcı olan dijital nakliye platformlarına muhtemelen zaten aşinadır. Birlikte çalıştığımız önemli filo yönetim sistemlerinden biri de, mal taşımacılığı dünyasındaki tüm aktörleri aynı çatı altında buluşturan Transporeon. İş duyurularında özel gereksinimler de belirtilir; filolar ve diğer taşımacılık firmaları, nakliyeci için en iyi çözümü bulmak üzere iş birliği yaparak tekliflerinde pazarlık sürecine girebilirler.

Bunun nasıl gerçekleştiğiyle ilgili daha fazla detay verelim. Bazı filoların kaynakları nasıl paylaştığını bize açıklayabilir misiniz?

Bazı nakliye firmaları, daha geniş bir yelpazeye ve/veya daha fazla sayıda müşteriye erişebilmek için şirketler arası iş birliğini keşfetmeye başladılar. Avrupa’da endüstriyel ayak izine sahip bir nakliyeci olan Michelin, geniş bir coğrafi alanda varlığını sürdürmek zorundadır. Kaynakların diğer ülkelerdeki nakliye şirketleriyle paylaşılması, kamyon sürücülerinin tüm yolu gitmesine gerek kalmadan uzun mesafeli rotalar için rekabet edilmesini mümkün kılar. Her nakliye firması kendi coğrafi alanında faaliyet gösterebilir. Böylelikle, rotaları daha iyi optimize edildiği için sürücü bulmak da kolaylaşır. Bu sürücüler daha kısa mesafelere giderler ve geceleri evlerine dönebilirler.

 

Kaynakların diğer ülkelerdeki nakliyecilerle paylaşılması, kamyon sürücülerinin tüm yolu gitmesine gerek kalmadan uzun mesafeli rotalar için rekabet edilmesini mümkün kılar.  

 

 

 

 

Daha önce demiryolu ve gemi taşımacılığından bahsetmiştiniz. Bu, nakliyecilerin de karma taşımacılığı kullanarak iş birliği yapabileceği anlamına mı geliyor?

Nakliye firmaları da, maliyetlerini düşürmek için demiryolu veya gemi taşımacılığını kullanarak iş birliği yapabilirler

hauliers can also cooperate by using rail or boat shipment to reduce their costs


Böyle bir şirketler arası iş birliği taşınabilecek hacimleri gerçek anlamda artırırken, CO2 emisyonlarını ​azaltmanın da harika bir yoludur. Nakliye firmaları için bu durum, yükün tren veya gemiyle getirilip belirli bir noktaya bırakılması ve oradan tekrar alınmasını sağladığından dolayı filo yönetimi maliyetlerinin düşürülmesine yardımcı olur. Firmaların kendi sürücüleri için gerçekten de avantajlı bir çalışma şeklidir. Genel anlamda konuşmak gerekirse, böyle bir durumda teklifin anahtar teslimi olması gerekir. Michelin, müşteriye tek bir işlem için birden fazla tedarikçinin faturasını göndermez.

Kaynak paylaşımı sistemi işlediğinde gerçekten fayda sağladığı elbette kulağa hoş geliyor.

Evet, bu tür bir işbirlikçi bakış açısı  nakliyeciler, nakliye acenteleri, gemiler, trenler ve müşteriler için kazan-kazan niteliğinde olabilir. 2023 itibarıyla 230 binin üzerinde işe alım bekleyen kamyon sürücüsü pozisyonumuz açık. Birkaç yıl içinde emekli olması beklenen sürücüleri de dikkate aldığımızda bu ihtiyaç yaklaşık 745 bine yükselecek.1 Kıta genelinde sürüş konusunda uzmanlaşmış kamyon sürücüleri bulmak daha zor. Karma taşımacılık ve genel olarak kaynak paylaşımı, uzun mesafeli seferlerin yönetilmesine ve kapasite oluşturulmasına gerçekten yardımcı olur. Özellikle karma taşımacılık, müşterilerin takdirle karşıladığı ve kendi müşterilerine anlattığı bir şey olan karbon emisyonlarını düşürmek için de önemlidir.

...genel olarak kaynak paylaşımı, uzun mesafelerin yönetilmesine ve kapasite oluşturulmasına gerçekten yardımcı oluyor.  

Michelin tedarikçilerinin kaynaklarını nasıl birleştirdiklerine işte bu yüzden göz gezdirdik. Tedarikçilerinizle hiç iş birliği yaptınız mı?

Evet, düzenli olarak yapıyoruz. Üzerinde çalıştığımız bir projelerden biri de, gönderilerimizin daha iyi takip edilmesi. Bir sevkiyat “kaybolduğunda” neler olacağı malumun ilanı: “neresinden tutsan elinden kalır”. Bir yükün nerede olduğunu öğrenmek için depo, nakliyeci, nakliye acentesi ve sürücü arasında domino etkisi yapan bir arama silsilesi başlar ve ardından herkes birbirini bilgilendirmek için geri aramalar yapar. Bu da çok fazla zaman kaybı demektir. Temel performans göstergelerimizden biri de zamanında teslimat. Zamanında teslimatı takip etmek için kullanılan alışılagelmiş yöntemler , sözleşme yöneticisinin ve nakliye firmasının yalnızca GPS verilerini kullanarak elemesi gereken yığınla veri üretir. Aynı zamanda vakit kaybına yol açan bu süreç, filo maliyetlerini artırabilir; hatalı olduğundan bahsetmeye gerek bile yok. Bu nedenle başlangıçta sadece birkaç filo ile görüştük ve onlardan kamyonlarını dijital ortağımız tarafından sağlanan bir takip cihazı ile donatmalarını istedik. Aynı zamanda özel bir proje yöneticisi olarak işlev gören bu ortak, hizmetlerde ince ayar yapılmasına ve nakliye acentesinin ihtiyaç duyduğu desteğin sağlanmasına gerçekten yardımcı oldu. Artık yüklerimizin nerede olduğunu her zaman biliyoruz. Yükleme iskelelerinde operasyonlar daha sorunsuz; ekip organizasyonu daha kolay ve verilerimiz daha şeffaf. Kendimiz ve nakliye acentelerimiz arasındaki bu şirketler arası iş birliği sayesinde, müşterilerimiz de dâhil olmak üzere herkes için her şey daha kolay.

Daima böyle iyi sonuçlar alır mıyız? Bu tür bir kaynak paylaşımının yapılması sürecinde karşılaşılan zorluklar nelerdir?

Anahtar teslimi çözümler açısından bakıldığında; bir tren veya gemi rotasının iptal edilmesi, bunun çok pahalı olması veya nakliye şirketlerinin kendilerine ayrılan konteynerleri doldurmak için yeterli yük siparişini alamaması riski her zaman vardır. Böyle bir durumda nakliye şirketleri, tamamen dolu bir sevkiyat oluşturmak veya hatta yeni bir rota açmak için yeterli yük hacmini oluşturmak üzere iş birliği yapabilirler. Bu noktada, mesafe de önemli bir faktördür. Eğer bütün mesele tüm ülkeyi ya da kıtayı karayoluyla geçmemekse, o zaman karşı uçta yükü alacak birine ihtiyacınız vardır. Bu, bir sevkiyatın her iki ucundaki nakliye acenteleri arasında şirketler arası iş birliğine kapı açabilir. Genel olarak, tüm paydaşlar ve filo araçları akışı yönetmek için belirli oranda esnekliğe ihtiyaç duyarlar.

Karma taşımacılık için şirketler arası bir iş birliği örneğiniz var mı?

karma-tasimacilik-ile-filo-maliyetlerinizi-azaltin

reduce your fleet costs with through intermodal transportation

 

Volvo için bir süredir böyle bir iş birliği yapıyoruz. İspanya, İtalya, Polonya ve Romanya arasında en uzun mesafeler için tren seferlerini kullanarak lastik gönderiyoruz. Nakliye şirketlerimiz, taşıdıkları konteynerlere yer ayırmak için trenlerde opsiyon satın alıyor. Oldukça düzenli bir akışımız var, dolayısıyla iyi bir işletme görünürlüğüne de sahipler. Bunun gibi karma taşımacılık çözümleri, küçük nakliye firmalarının tam anlamıyla erişilebileceği türden. Tüm bunların yanı sıra, bu filolardan bazılarının %60, hatta %80-90’a varan oranlarda daha az emisyona sahip biyoyakıt kullanmalarını da destekliyoruz.2

Kaynak paylaşımının faydaları, zorluklarına kıyasla daha ağır basıyor ve hatta uzun vadede filo maliyetlerini de azaltabilecek nitelikte.

Aynı fikirdeyim. Yukarıda bahsettiğimiz gibi, kaynak paylaşımı genellikle tüm paydaşlar için güçlü ve etkili sonuçlar veriyor. Filo optimizasyonu ve yeni maliyet tasarrufları sağlanmış oluyor. Daha fazla müşteriyle çalışıyorlar ve sürücüleri daha dolu kamyonlarla daha kısa mesafeler kat ediyorlar. Sürücüler daha mutlu oluyor ve bu nedenle işlerinde daha uzun süre kalıyorlar. Karma taşımacılık çözümleri emisyonlar üzerinde olumlu bir etkiye sahip olup, sürücüleri uzun taşıma mesafelerinden kurtarıyor. Ayrıca, sevkiyatlar düzenli hale geldiğinde sürücüler ve işletme personeli birbirlerini tanımış oluyorlar. Çalışma ilişkileri herkes için daha cezbedici. Deneyimlerimiz göstermektedir ki, süreçte yer alan herkes için son derece olumlu bir etki söz konusu. Birbirimizin zorluklarını daha iyi anlıyor, birlikte çalışmak için daha fazla fırsat tanıyoruz. Genel çalışma ortamı yapıcı.

Karma çözümler emisyonlar üzerinde olumlu bir etkiye sahip olup, aynı zamanda sürücüleri uzun taşıma mesafelerinden kurtarıyor.

Kaynakları paylaşmak isteyen küçük ve orta ölçekli filolara ne tavsiye edersiniz?

Böyle devam edin diyoruz. İnisiyatif alın. Ne yapabileceğinizi ve ne yapmak istediğinizi tanımlayarak başlayabilirsiniz: sürücüleri, römorkları paylaşmak ve karma taşımacılığa girmek. Bunun için de müşterilerinizle konuşmanız gerekir. Onların vizyonunun ve stratejilerinin neler olduğunu öğrenin. İhtiyaçları neler? Nasıl yardımcı olabilirsiniz? Nasıl sinerji oluşturabilir ve birlikte nasıl daha iyi iş birliği yapabilirsiniz? Birbirinizle konuştukça, fikirler ve fırsatlar doğal olarak ortaya çıkacaktır. Kaynakları paylaşacak ve filo maliyetlerini kısa sürede azaltacaksınız!

KAYNAKLAR
  • 1. I IRU 2023 Europe Freight Driver Shortage Report 

    https://www.iru.org/resources/iru-library/europe-truck-driver-shortage-report-2023#:~:text=Europe%20has%20over%20230%2C000%20unfilled,due%20to%20driver%20retirements%20alone 

  • 2. ALTENS Carburant alternatif: PUR-XTL (HVO100) 

    https://www.altens.fr/produits/pur-xtl/

Güncel olmayan bir Web Tarayıcısı kullanıyorsunuz.

Web sitesi tarafından desteklenmeyen bir tarayıcı kullanıyorsunuz. Bu, bazı işlevlerin amaçlandığı gibi çalışmayabileceği anlamına gelir. Bu durum, sitede gezerken garip davranışlara neden olabilir.

Bu web sitesinden tam olarak yararlanmak için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya yükseltin/yükleyin

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+