trucks road

AVRUPA KAMYON LASTİĞİ ETİKETLEMESİ HAKKINDA BİLMENİZ GEREKEN HER ŞEY

Avrupa kamyon lastiği etiketlemesi hakkında bilmeniz gerekenler

Kamyon için doğru lastiği seçmek her zaman kolay değildir. İşletmenizin benzersiz doğası ve lastikleri kullanma biçiminiz kararınızın temelinde yer almalıdır. Satın alırken kararlaştırılması gereken lastik serisi ve sırt deseni seçiminizin yanı sıra ihtiyaçlarınıza en uygun lastikleri seçtiğinizden emin olmak için uzun ömür, güvenlik ve yakıt verimliliği gibi diğer temel performans kriterleri de göz önünde bulundurulmalıdır. 2012 yılından itibaren Avrupa Komisyonu, ticari kullanıcılara lastiklerin yakıt verimliliği, gürültü seviyesi ve ıslak zeminde yol tutuşu hakkında bilgi edinmelerine yardımcı olan bir lastik puanlama aracı sağlamıştır.

1 Mayıs 2021'den itibaren bu puanlama sistemindeki değişiklikler, daha kolay seçim yapabilmenize yardımcı olması için bunu daha kapsamlı ve görünür hale getirecektir.

Bu kılavuzu okumanız, bu değişiklikler hakkında ihtiyacınız olan tüm bilgileri ve filonuza lastik seçerken bunun sizin için ne anlama geldiğini öğrenmenizi sağlayacaktır.

Kamyon lastikleri için bir verimlilik göstergesi

Avrupa lastik puanlama sisteminin temel amacı, yeni lastiklerde ölçülen üç temel kritere dayanarak lastik performansı hakkında size şeffaf bilgi sağlamaktır:

Yuvarlanma direnci

pictos trans resistance

Islak zeminde frenleme

pictos trans pluie

Dış gürültü

pictos trans son

Bir lastiğin bu üç sınıf ölçekteki konumu, size enerji, güvenlik ve gürültü performansı hakkında gerçek bilgiler sağlar ve satın alma sırasında bilinçli karşılaştırmalar yapmanıza yardımcı olur.


Her üç ölçekte de iyi bir puana sahip bir lastik, yakıt tüketimini azaltmanıza ve dolayısıyla paradan tasarruf etmenize yardımcı olurken (bir nakliye şirketinin maliyet yapısının %20 ila 25'ini oluşturan bir üründe) size yüksek düzeyde güvenlik ve konfor sağlar. Bu nedenle bu üç parametre arasında iyi bir uzlaşmadır.

Avrupa lastik puanlama sistemini anlama


1 Mayıs 2021'den itibaren değişenler:

  • Etiket üzerinde belirtilen bilgilere ilişkin olarak, ilk değişiklik ıslak zeminde yuvarlanma direnci ve frenleme ile ilgilidir. F ve G sınıfları artık yoktur, bunun yerine en düşük performans değerini gösteren sınıf olan E sınıfı vardır.
  • Dış gürültü sınıfı aralığı artık ses dalgalarıyla değil, A'dan C'ye kadar olan harflerle temsil edilir. Desibel cinsinden gürültü değeri yine sağlanmaktadır.
  • Bu değişikliğin yanı sıra, lastiğin ağır kış koşulları için uygun olması durumunda ek bir işaret de eklenmiştir: kış sürüş koşulları için yeterli yol tutuşu ve hareketliliği garanti etmek üzere özel olarak tasarlanmış kış lastiklerini gösteren üç zirveli dağ kar tanesi (3PMSF) sembolü.
  • Etiketleme bilgileri, satın alma sırasında son tüketici açısından daha erişilebilir olacak ve daha fazla teknik bilgi sağlayan halka açık yeni bir veritabanı tarafından yedeklenecektir.

etiquetage europeen v1

1 ve 2 - ”Yuvarlanma direnci“ ve ”ıslak zeminde frenleme" işaretleri A'dan E'ye kadar bir ölçekte görüntülenir.

3 - “Dış gürültü” işareti desibel cinsinden derecelendirilmiştir ve üç sınıftan birine (A, B veya C) atanmaktadır.

4 - Lastik uygunsa gürültü işaretinin yanında 3PMSF logosu vardır.

5 - Avrupa EPREL veri tabanına bağlı bir QR kodu, etiketleme ile ilgili tüm bilgiler ve lastikle ilgili yük endeksi ve hız endeksi gibi ek teknik bilgileri içeren ve uygun olduğunda tek veya çift tekerlekli ayrıntılı bir bilgi sayfası sağlamaktadır. Bu bilgilendirme formunu tüm kamyon lastiği ürün sayfalarımızda da bulabilirsiniz.

6 - Üreticinin adı ve lastik boyutları.

Lastiğin Avrupa lastik etiketlemesini nerede bulabilirim?

Seçiminizi yapmadan önce bu bilgileri gözden geçirmenizi öneririz.
Avrupa lastik etiketlemesini bulabileceğiniz yerler:

  • Bu sitede kamyon lastikleri ürün sayfalarımızda
  • Kamyon lastikleri serilerimizin tanıtıldığı kataloglarda ve diğer ticari belgelerde
  • Dijital sipariş alma araçlarımızda (yalnızca bayilerimiz veya doğrudan nihai müşterilerimiz tarafından erişilebilir)
    Kamyon lastiklerimizi çevrimiçi satan e-ticaret sitelerinde
  • Son olarak, puanlama bilgileri satın alma faturanıza da yazdırılır (bu işlem bayilerin sorumluluğundadır).

Bu değişiklikler neden yapılıyor?

1 Mayıs 2021'de yürürlüğe giren lastik etiketlemesindeki değişiklikler, Avrupa Komisyonunun yol güvenliğini daha da iyileştirme ve CO2 emisyonunu azaltma taahhüdünü pekiştirmektedir.

Dikkate alınması gereken performans farklılıkları

Lastik enerji verimliliği

resistance roulement picto

Enerjinin %20 ila %30’unu lastikler harcar. Yuvarlanma direnci bir lastikten diğerine değişir. Bu nedenle, lastik seçimi, bir aracın yakıt tüketimi üzerinde önemli bir etkiye sahip olabilir. C sınıfı lastiklerle donatılmış bir kamyon, B sınıfı lastiklerle donatılmış bir kamyona göre 100 km'de yaklaşık 0,6 litre daha fazla yakıt tüketecektir. Bu, katedilen 100.000 km'de yaklaşık 690 £ tasarruf anlamına gelmektedir (1).

Lastik basıncını düzenli olarak kontrol ederek ve sürücüleri ekonomik sürüş konusunda eğiterek de yakıt tasarrufu yapılabileceğini hatırlamakta fayda var.

visuel energie

Islak zeminde frenleme

pluie

İki sınıf arasında (ör. B ve C sınıfları arasında), saatte 60 km hızdan 20 km hıza inen bir kamyonun fren mesafesi yaklaşık olarak 3,5 metre azalır(2).
Maksimum güvenlik için, öndeki araçla arada yeterli bir güvenlik mesafesi bırakmayı ve daha iyi yol tutuşu için lastik basıncınızı düzenli olarak kontrol etmeyi unutmayın.

visuel distance v2

Lastiklerin gürültü kirliliği üzerinde etkisi vardır

bruit picto

Karayolu trafiğinin neden olduğu gürültü kirliliği hafife alınamaz. Lastikler gürültü kirliliğine katkıda bulunur. Yuvarlanma gürültüsü, yol yüzeyi kadar lastiklerin türüne de bağlıdır. Bir ses dalgasından diğerine geçiş değeri 3 db'yi, yani dış gürültüde %50'lik bir azalmayı temsil eder(2).

bruit image

Uzman görüşü: En iyi seçimi yapmanız için öncelikle ihtiyaçlarınızı net bir şekilde belirleyin

“Kullanım ihtiyaçlarınıza göre seçiminizde size rehberlik edecek kullanışlı bir araç, fakat her şeyi yapmaz.”

Avrupa lastik performansı puanlama sistemi, kullanım gereksinimlerinize en uygun lastiği seçmenize yardımcı olacak şeffaf bir karşılaştırma aracıdır.

Ancak etikette yer alan tüm kriterlerin herkes için aynı öneme sahip olmadığını unutmayın, bu nedenle en iyi seçimi yapabilmeniz için öncelikle kendi önceliklerinizi belirlemeniz gerekir. Örneğin, yalnızca şehir içi kullanım için, yuvarlanma gürültüsü ve ıslak zeminde yol tutuşu ölçeklerinde iyi bir puanlama önceliğiniz olabilir. Buna karşın, uzun mesafeli taşımacılık için lastiklere ihtiyacınız varsa, yakıt tüketiminin mümkün olduğunca etkin bir şekilde yönetilmesini sağlamak için yuvarlanma direnci ölçeğinde iyi bir puanlama gerekli olabilir. Son olarak, bu puanlama sistemi eksiksiz değildir ve lastiğin kilometre ömrü, aşındıkça devam eden performansı, yeniden diş açma veya lastik kaplama kabiliyeti ve hatta çapraz yol tutuşu gibi eşit derecede önemli diğer kriterler hesaba katılmaz.

Bu nedenle, satın alma kriterlerinizi işinizin niteliğine ve ihtiyaçlarına göre net bir şekilde tanımlamanıza yardımcı olması için lastik uzmanınızla iletişime geçmenizi öneririz.

photo ana gonzalez 2

Ana Gonzalez

Uzun Mesafe Taşımacılığı İş Kolu için Avrupa Ürün Pazarlama Müdürü

Lastik etiketlemesi hakkında daha fazla bilgi için Avrupa Komisyonunun web sitesi.

Yasal Bildirimler

(1) Michelin’in şirket içi simülasyonu, Ocak 2021’de %40 şehir içinde ve %60 otobanda olmak üzere Avrupa Komisyonunun yakıt tasarrufu hesaplama aracı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yakıt fiyatının (dizel) litresi yaklaşık 1.12 £ olarak tahmin edilmiştir. Lastiklerle katedilen 100.000 km'de tahmini tasarruf.
(2) Kasım 2020'de Clermont-Ferrand'da (Fransa) Michelin'in Ladoux'daki test pistinde 60 ila 20 km/sa arasında frenleme konusunda yapılan şirket içi çalışma, her yöne 315/80R22.5 MICHELIN X® MULTI™ Z B-sınıfı lastiklere karşı 23 Kasım 2011 tarihinde güncellenen UNECE Yönetmeliği R117 ölçüm protokolüne göre modellenen SRTT C-sınıfı test lastikleriyle donatılmış 4x2 kaya kamyonu kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
(3) Şirket içi tahmin, Michelin tarafından 2016 yılında B sınıfı lastiklerle donatılmış bir kamyon ile C sınıfı lastiklerle donatılmış bir kamyon arasındaki yuvarlanma gürültüsü farkı karşılaştırılarak gerçekleştirilmiştir.

Güncel olmayan bir Web Tarayıcısı kullanıyorsunuz.

Web sitesi tarafından desteklenmeyen bir tarayıcı kullanıyorsunuz. Bu, bazı işlevlerin amaçlandığı gibi çalışmayabileceği anlamına gelir. Bu durum, sitede gezerken garip davranışlara neden olabilir.

Bu web sitesinden tam olarak yararlanmak için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya yükseltin/yükleyin

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+