Kamyon lastik basıncını ne zaman ve nasıl kontrol etmelisiniz?

When and how to check your truck tyre pressure?

Kamyon lastik basıncını ne zaman ve nasıl kontrol etmelisiniz?

Lastikler araç ile yol arasındaki tek temas noktasıdır, bu nedenle lastiklerin durumu operasyonlarınız için hayati önem taşır. Dolayısıyla doğru kamyon lastik basıncını korumak, filonuzun güvenli ve verimli bir şekilde çalışmasını sağlamak için kritik önemdedir. İşte uzmanlarımızdan bazı tavsiyeler.

ÖZET

Hatalı kamyon lastik basıncının riskleri

Lastik bakımının ihmal edilmesi büyük sorunlara yol açabilir. İşte nedeni:

  • Lastikler yeterince şişirilmediğinde daha fazla ısı üretir ve bu da lastiğin yapısını zayıflatır. Bu durum ani patlamalara yol açarak sürücüleriniz ve yoldaki diğer kişiler için tehlikeli durumlara yol açabilir veya lastiklerin ömrünü kısaltarak erkenden değiştirilmelerini gerektirebilir.
  • Buna karşın fazla hava basıldığında ise, lastiklerin aşınmaya ve yıpranmaya daha yatkın olmasına yol açar. Bu durum özellikle kötü hava koşullarında çekiş gücünü düşürür ve filonuzu kaza, gecikme ve masraflı onarım riskiyle karşı karşıya bırakır.
  • Ayrıca, hatalı kamyon lastiği basıncı yakıt tüketimini de etkilemektedir. Yeterince şişirilmemiş lastikler, yuvarlanma direncini artırır; bu da kamyonlarınızın aynı mesafeyi katetmek için daha fazla yakıt tüketeceği anlamına gelir. Bu durum sadece gereksiz maliyetler çıkarmakla kalmaz, aynı zamanda lastiklerin ömrünü kısaltır ve daha sık değiştirilmelerine neden olur.

Birkaç istatistiğe göre, hatalı lastik basıncının etkisi

Kriterler
Uzun ömürlülük ve aşınma modeli
Yakıt tüketimi

-%20 basınç

-%20 lastik ömrü(1)

Yakıt tüketiminde maks. %+1,7’lik artış(1)

-1,5 barlık basınç

-40.000 km lastik ömrü(2)

0,6 L/100 km yakıt tüketimi(3)

Doğru kamyon lastik basıncını sağlayarak bu sorunları önleyebilir, güvenliği artırabilir ve filonuzun işletme maliyetini düşürebilirsiniz.

Düzenli lastik basıncı bakımının faydaları

Filonuzun kamyon lastik basıncının düzenli olarak kontrol edilmesi, özellikle filo güvenliği açısından önem arz eden çeşitli avantajlar sağlar:

1- Doğru şekilde şişirilmiş lastikler, araçların zorlu sürüş koşullarında bile yolda stabil kalmalarını sağlar. Bu durum, patlamaların ve lastik kaynaklı kazaların daha az yaşanma riski anlamına gelir.
2- Daha kısa fren mesafeleri, sürücülerinizin acil durumlarda daha iyi kontrol sağlamasına yardımcı olacak ve çarpışma riskini azaltacaktır.

Mali açıdan ise doğru lastik basıncını korumak size önemli oranda tasarruf sağlayabilir:

  • Doğru basınçta kullanılan lastikler daha eşit şekilde aşınır, bu da lastiğin ömrünü uzatır. Dolayısıyla daha az lastik değişimine ve daha düşük genel bakım maliyetlerine yol açar.
  • Ayrıca, iyi şişirilmiş lastikler yuvarlanma direncini azalttığı için yakıt tüketimini azaltır ve araçlarınızı daha yakıt tasarruflu hale getirir. Yükselen yakıt maliyetleriyle birlikte, bu tasarruflar filonuzun kârlılığını artırabilir ve TCO’nuzu (Toplam Sahip Olma Maliyeti) optimize etmenize yardımcı olabilir.
Doğru kamyon lastik basıncı yakıt tüketimini optimize eder

Correct truck tyre pressure optimises fuel consumption

Male worker in uniform takes a gun at a gas station, fuel filling. Petrol fueling, gasoline or diesel refuel service

  • Nihayetinde, kamyon lastiklerinin basıncını düzenli olarak korumak, filonuzun çevresel ayak izini azaltmaya yardımcı olur. Daha az yakıt kullanarak ve lastiklerinizin ömrünü uzatarak, sürdürülebilirlik konusunda hassas olan işletmeler için giderek daha önemli hale gelen daha çevre dostu bir operasyona katkıda bulunursunuz.

Kamyon lastik basıncını yönetmeye yönelik pratik ipuçları

Uzmanlarımızın, doğru kamyon lastik basıncını koruma önerilerine bir göz atalım.

Düzenli kontrollerin yapıldığından emin olun

İdeal uygulamaya göre, kamyon lastik basıncı ayda en az bir kez ve mutlaka lastikler soğukken kontrol edilmelidir. Lastiklerin soğukken kontrol edilmesi daha doğrudur, çünkü lastikler sıcak olduğunda basınç doğal olarak artar.

Şoförlerinizin bu süreç hakkında eğitimli olduklarından emin olun ve her yolculuktan önce lastikleri görsel olarak kontrol etmeleri konusunda onları teşvik edin. Bu durum, delik veya düzensiz aşınma gibi olası sorunları erken aşamada tespit etmelerine yardımcı olacaktır. Kesik veya yanak aşınması gibi yapısal hasarları kontrol etmek için düzenli kontrollerin yapılması da tavsiye edilir.

Şoför, kontrole sol ön lastikle başlamalı ve göstergede olduğu gibi kamyonun etrafında saat yönünde devam etmelidir.

Kamyon lastiği incelemeleri ve basınç kontrolü

Truck tyre inspection and pressure check

Kamyon lastiği basınç kontrolleri yaparken, ölçümlerin doğru olduğundan emin olmak için mutlaka doğru kalibre edilmiş bir basınç ölçer kullanın. Lastik basıncı ölçüm cihazları, özellikle dikkatli kullanılmadıklarında zamanla daha az güvenilir hale gelebilir.

Yeni veya onarılan lastiklerin özel bir şişirme kafesinde şişirmeyi öneriyoruz. Bu, işlem sırasında oluşabilecek lastik aksaklıklarına karşı ekstra bir koruma katmanı sağlar. Eğer bir kafes yoksa, lastik şişirilirken uygun bir mesafede durmalısınız.

Yanakların önünde kesinlikle bulunmamanız çok önemlidir, çünkü burası lastiğin en savunmasız kısmıdır. Michelin olarak, en az 3 metre uzunluğunda bir şişirme hortumu kullanmanızı ve işlemi yaparken lastiğin sırtına bakmanızı tavsiye ediyoruz. Bu güvenlik prosedürünü izleyerek, beklenmedik lastik arızaları nedeniyle gelişen yaralanma risklerini en aza indirirmiş olursunuz.

TPMS taktırma

Manuel kontrollere ek olarak, bir Lastik Basıncı İzleme Sistemi (TPMS) taktırmak önemle tavsiye edilir. TPMS, lastik basıncını sürekli olarak izler ve herhangi bir anormallik olduğunda sizi gerçek zamanlı olarak uyarır.

Bu sistem, lastik sorunlarının geç fark edilebileceği uzun mesafe güzergahları için özellikle faydalıdır. TPMS ile arızaları önleyebilir, araçlarınızı yolda tutabilir ve ciddi gecikmelere veya kazalara neden olmadan önce sürücülerinizin olası sorunlardan haberdar olmasını sağlayabilirsiniz.

Kamyon lastik basıncı izleme sistemi (TPMS) ekranı

Screen of truck tire pressure monitoring system (TPMS)

Uzun vadede filo performansının en üst düzeye çıkarılması

Kamyon lastik basıncını kesintisiz bir şekilde yöneterek, filonuzun performansını büyük ölçüde artırabilecek uzun süreli faydalar elde edersiniz.

Lastikle bağlantılı kazaları azaltın

Uygun şekilde muhafaza edilen basıncın ilk ve en önemli faydası budur. Bu durum daha iyi araç stabilitesi sağlar, dolayısıyla kontrolü artırır ve lastiğin patlama riskini azaltır. Bu, sürücülerinizin yolda daha güvende olmasını sağlar ve aynı zamanda yoldaki diğer sürücüleri lastik arızalarının neden olduğu potansiyel kazalardan korur.

Lastiklerinizin kullanım ömrünü optimize edin

Doğru basıncın korunması, lastiklerinizin kullanım ömrünü optimize eder ve bu da daha az lastik değişimi yapmanıza ve daha düşük işletme maliyetlerine katkıda bulunur.

Yakıt tüketimini optimize edin

Doğru kamyon lastik basıncı sayesinde yakıt tüketimi de azalacak ve dolayısıyla yakıt giderlerinden tasarruf etmeniz sağlanacaktır. Zamanla bu tasarruflar artar ve filonuzun genel verimliliğine ve kârlılığına katkı sağlar.

Acil durum duruşlarını azaltın

Lastiklerinizi optimum şekilde tutarak, acil duruş veya arıza olasılığını azaltmış olursunuz; bu da müşterileriniz için daha az gecikme ve daha zamanında teslimatlar anlamına gelir.

Karbon ayak izini azaltın

Son olarak, uygun bakımları yapılmış bir filo çevre dostu bir filodur. Daha düşük yakıt tüketimi, daha az karbon ayak izi anlamına gelir; daha az lastik değişimi de daha az atık demektir.

Kamyon lastik basıncı için en iyi uygulamaları takip ederek, filonuzun sorunsuz, güvenli ve sürdürülebilir bir şekilde çalışmasını sağlayabilir ve dolayısıyla hem işletmenize hem de çevreye katkıda bulunabilirsiniz.

Daha fazla bilgiye mi ihtiyacınız var? Tüm MICHELIN kamyon lastiği ipuçlarını öğrenin

YASAL BİLDİRİMLER

(1) Kaynak: MICHELIN kurum içi analizi
(2) Önerilen 8 bar basınç ve ortalama 200.000 km mesafe için (önerilen 9 bar kamyon lastiği basıncı ile: -1,5 bar -%10 kilometre performansına neden olur).
(3) Otoyolda 8 ila 9 bar arasında önerilen basınçlarla 5 akslı bir araç üzerinde.

Güncel olmayan bir Web Tarayıcısı kullanıyorsunuz.

Web sitesi tarafından desteklenmeyen bir tarayıcı kullanıyorsunuz. Bu, bazı işlevlerin amaçlandığı gibi çalışmayabileceği anlamına gelir. Bu durum, sitede gezerken garip davranışlara neden olabilir.

Bu web sitesinden tam olarak yararlanmak için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya yükseltin/yükleyin

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+