Background inspection of truck tyres Help and Advice
Inspection des pneus sur un camion
KAMYON VE OTOBÜS LASTİKLERİ İÇİN DOĞRU BASINÇ
Optimum performans için doğru şişirme basıncının seçilmesi ve sürdürülmesi önemlidir.
Şişirme Basıncı
Optimum performans için doğru şişirme basıncının seçilmesi ve sürdürülmesi önemlidir.
Lastik, araç ile yol yüzeyi arasındaki tek temas noktasıdır.
Hem kullanıcıların hem de taşınan malların güvenliği için oldukça önemlidir. Belirli bir yük ve iş türü için, açıkça tanımlanmış koşullarda, yalnızca tek bir uygun şişirme basıncı vardır.
Lastiğin hava basıncı, doğru çalışması için çok önemlidir: yükleri veya yolcuları hem destekleyen hem de taşıyan bu basınçtır:
- Güvenli
- Dayanıklı
- Ekonomik
- Konforlu
Ancak Michelin tarafından yapılan araştırmalarda basınç, olması gerektiği kadar sıklıkla izlenmeyen ve korunmayan bakım noktalarından biri olarak karşımıza çıkmaktadır.
Basınç ve güvenlik
Yanlış lastik basıncının, güvenlik performansının aşağıdaki gibi bazı temel yönleri üzerinde olumsuz bir etkisi vardır:
- Karkas gücü
- Aracın stabilitesi ve kullanımı
- Yol tutuşu
- Frenleme karşı hassasiyet
Şişirme basıncındaki değişim
Bir lastik çeşitli nedenlerle basınç kaybedebilir:
- Jantın hava sızdırması (örneğin çatlak veya kaynaklar nedeniyle)
- Lastik yapısına işlemiş bir delik
- Bileşen parçaları kanalıyla doğal sızdırma
Yerleşik izleme sistemlerinin yanı sıra, bir basınç göstergesi kullanarak düzenli, görsel bir basınç kontrolü, hava sızıntılarıyla ilgili sorunları tespit etmenin en yaygın yoludur.
the right pressure
ŞİŞİRME BASINCI KONTROLÜNÜN NEDENLERİ
Araca takılı tüm lastiklerde basınç kontrolleri yapılmalıdır:
- Şişirme basıncı çok düşükse sonuç, çalışma sıcaklığında anormal bir yükselmedir ve bu da iç bileşenlere zarar verebilir. Bu hasar geri döndürülemez ve lastiğin tahrip olmasına ve havasının hızla inmesine neden olabilir.
- Lastikleri yetersiz basınçla kullanmanın sonuçları her zaman anında gerçekleşmez ve basınç düzeltildikten sonra bile ortaya çıkabilir.
- Yedek lastiğin de kontrol edilmesi gerekir.
- Lastik basıncı, soğuk lastiklerde düzenli olarak veya aracın bakımı yapılırken kalibre edilmiş bir basınç göstergesi kullanılarak kontrol edilmelidir.
- Yetersiz şişirme basıncı da suda kızaklama riskini önemli ölçüde artırır.
- Fazla şişirilmesi, hızlı ve düzensiz aşınmaya ve darbelere karşı artan hassasiyete (sırt hasarı, karkas arızası) yol açabilir.
- Lastikler azotla şişirilmiş olsa bile basıncın yine de düzenli olarak kontrol edilmesi gerekir.
image 2020 07 08 15 16 01 011
Önemli önlemler
- Lastik basınçları, ortam sıcaklığında lastikler soğukken kontrol edilmelidir. Kullanımdayken basınç artar: Sıcakken lastiğin basıncını kesinlikle düşürmeyin.
- İçte ve dışta kapsamlı bir inceleme yapmadan havası inik halde kullanılan bir lastiği kesinlikle tekrar şişirmeyin.
- Yetersiz şişirme, lastiklerin anormal derecede yüksek sıcaklıklarda çalışmasına neden olabilir ve bu da lastik aksamlarının ısıl bozunumuna yol açabilir. Bozunma geri döndürülemez ve lastiğin havasının hızlı bir şekilde inmesine neden olabilir.
- Düşük hava basıncı şunlara yol açabilir:
- Yuvarlanma direncinin artması ve dolayısıyla aracın yakıt tüketimi
- Lastik ömrünün kısalması (kilometre)
- Aracın kullanımı ve güvenliği üzerindeki etkisi
- Kaplama potansiyelini sınırlayan muhafaza direncinde bir azalma
- Aşırı basınç şunları azaltır:
- Güvenlik ve sürüş konforu
- Yol tutuşu
- Lastik servis ömrü (kilometre), özellikle tahrik dingilli lastiklerde
- Normal karayolu operasyonları için 10 Bar'dan (145 PSI) daha yüksek lastik basıncı önerilmez.
- Önerilen değerlerin 0,6 bar (8 PSI) altında olan soğuk lastiklerdeki şişirme basıncı en kısa sürede düzeltilmelidir.
- Kullanılan ülkede yürürlükte olan düzenlemelere her durumda uyulmalıdır.
- Doğru, düzenli olarak kalibre edilmiş bir basınç göstergesi kullanın ve buna itinayla bakın.
- Sıcak olduğunda kontrol edilen bir lastikteki basınç önerilen basınçtan düşükse, lastik sökülmeli ve güvenlik talimatlarına uygun olarak kontrol edilmelidir.
- Bir lastik diğerlerinden çok daha sıcak görünüyorsa, güvenlik talimatlarına uygun olarak sökülmeli ve kontrol edilmelidir.
- Aynı dingildeki lastiklerin şişirme basıncı normalde takribi olarak aynı olmalıdır.
- Lastiği taktıktan 24 saat sonra basıncı kontrol edilmelidir.
- Ticari araçlara yönelik lastikler, yük, hız ve kullanım koşullarına uygun bir basınca kadar şişirilmelidir.
- Basınçla ilgili yönergeler yük/basınç tablolarında gösterilmiştir.
- Lastiğin güvenli kullanımı için doğru basıncın kullanılması şarttır.
- Supap kapağı birincil hava sızdırma noktasıdır ve her zaman takılı olmalıdır.
(Lütfen Dikkat! Supap iğnesi, lastiğin şişirilmesine izin vermek için tek yönlü bir supap görevi görür; conta olarak davranılmamalıdır).
Lastik basıncının kilometre performansı üzerindeki etkisi
1,5 bar’lık (21,7 psi) düşük hava basıncı = %10 performans kaybı
influence
Lastik basıncının yakıt tüketimi üzerindeki etkisi
Şişirme basıncının yakıt tüketimi üzerinde kanıtlanmış bir etkisi vardır. Uygun olmayan bir şişirme basıncı, lastiklerin yuvarlanma direncini ve dolayısıyla aracın yakıt tüketimini artırır.
1,5 bar’lık (21,7 psi) düşük hava basıncı = %1 fazla tüketim
Lastikler tavsiye edilen 9 bar'a (130,5 psi) değilde 7,5 bar'a (109 psi) kadar şişirildiğinde aşırı tüketim, yani %17 aşırı hava
fuel consumption
Picto the right pressure page 75 Help and Advice
Tips box about tyre pressure check
İlginizi çekebilecek diğer yardım ve öneri sayfaları:
• Lastik işaretleri ve temelleri
• Lastiğin yapısı ve işlevleri
• Kullanım önerisi
• Türkiye’deki Yönetmelikler
• Avrupa yönetmeliği
• Avrupa kamyon lastiği etiketlemesi hakkında bilmeniz gereken her şey