Düzensiz lastik aşınmasının sebepleri nelerdir?
Zirai lastikler: Düzensiz lastik aşınmasının sebepleri nelerdir?
ÖZET:
Düzensiz lastik aşınmasını nasıl kontrol ederim?
Tarım aracı lastiklerinde aşınma göstergesi yoktur, ancak düzensiz lastik aşınmasını kontrol etmek mümkündür. Bu işlem, bir adım geri atılıp lastiklere önden bakılarak yapılabilir. Bu şekilde lastiklerinizin herhangi bir bölümünün daha belirgin aşınmaya maruz kalıp kalmadığını görebilirsiniz.
Ayrıca, lastiğin bir kenarındaki iki bitişik diş bloklarının üst kısmı ile lastik sırtının alt kısmı arasındaki derinliği bir lastik diş derinliği ölçme aletiyle ölçerek lastik aşınma seviyesini de kontrol edebilirsiniz. Aynı şeyi lastiğin diğer kenarı için de yapın. Lastik sırtının sağ ve sol tarafları arasında bir derinlik farkı gözlemlerseniz, lastiğiniz düzensiz aşınıyor demektir.
Düzensiz lastik aşınması nasıl kontrol edilir
Zirai lastiklerim neden kötü aşınıyor?
Düzensiz lastik aşınmasının birkaç türü vardır. İşte 4 temel neden, üzerine tıklayarak bunları keşfedin:
1 - Hatalı basınç
Düzensiz lastik aşınması, aşırı şişirme veya düşük hava basıncından kaynaklanabilir. Bu sorunları önlemek için lastiklerinizi doğru basınca kadar şişirdiğinizden emin olun.
Aşırı şişirme
Lastik aşırı şişirildiğinde, lastik şişkin olacağından erken aşınması muhtemel olan bölüm lastik sırtının orta kısmıdır.
Zirai lastiklerin aşırı şişirilmesi
Under-inflation
Bununla birlikte, lastik yeterince şişirilmediğinde bükülecek ve omuzlarda erken aşınma eğilimi gösterecektir.
Zirai lastiklerin yeterince şişirilmemesi
Aşınmanın şiddeti
severite usure
2 - Yol kenarı etkisi
Yollar tam olarak düz değildir, genellikle hafif kavislidir. Traktörünüzü yolda kullanıyorsanız, yol çift yönlü ise sadece tek taraftan sürersiniz.
Sonuç olarak, trafiğin sol taraftan aktığı ülkelerde aşınma miktarı sol lastiklerde daha belirgin olacaktır. Aksine, trafiğin sağ taraftan aktığı ülkelerde aşınma oranı sağ lastiklerde daha belirgin olacaktır.
Basit bir çözüm, yanal aşınmanın başladığını gördüğünüzde sol/sağ lastiklerin yerlerini değiştirmektir.
3 - Römork akslarının yanlış hizalanması
Aracınızın aksları düzgün hizalanmamış bir römork çekiyorsa, bu durum traktör lastiklerinde hem ön hem de arka lastiklerde kayma aşınmasına neden olabilir.
Sağ ön lastiğin sağ yarısında kayma aşınması meydana gelirse, bu olay sol ön lastiğin sağ yarısını da etkileyecektir. Bu nedenle her iki lastikte aynı tarafta erken aşınma görülecektir.
Kayma aşınması aynı tarafta
Aşınmanın oranı
severite usure
4 - Geometrik bir sorun
Geometri, tarım makinelerinizin paralelliği ve kamber açısı ile ilgilidir. Her ikisi de ayarsız olabilir. Bunun neden düzensiz aşınmaya yol açabileceğine gelin daha yakından bakalım.
-
Paralellik
Bir traktörün ön aksı yönlüdür ve genellikle çeşitli gerilimlere maruz kalır. Örneğin, tarlada pulluk sürerken, karıktaki lastik daha fazla gerilime maruz kalır ve bu da ön aks ayarının bozulmasına neden olabilir.
Ayrıca, yanlış hizalamanın mutlaka eski traktörlerle ilgili olmadığı da belirtmek gerekir. Fabrika ayarı, aracın yerel kullanımı için uygun olmayabilir. Sadece birkaç milimetrelik bir kaydırma düzensiz lastik aşınmasına neden olabilir.
Paralellikle ilgili iki temel yanlış hizalama türü vardır:
İçe Dönüklük - yanlış hizalama
Ön iki lastik, lastik sırtının dış kısmı aşınma eğilimine girerek hafifçe birbirine doğru dönüktür.
Yukarıdan bakıldığında şöyle görünürler:
ARKA
\—/
ÖN
Buna daha önce bahsettiğimiz yol kenarı etkisini de eklersek, yolun kenarına yakın olan lastikte aşınma daha da belirgin olacaktır.
İçe Dönüklük - yanlış hizalanma
Aşınmanın oranı
severite usure
DIŞA Dönüklük - yanlış hizalanma
Dışa dönüklük- yanlış hizalanma durumunda, ön iki lastik hafifçe dışa doğru dönüktür.
Yukarıdan bakıldığında şöyle görünürler:
ARKA
/—\
ÖN
Sonuç olarak, her iki lastikte de lastik sırtının iç yarısında daha belirgin bir aşınma göze çarpar.
Dışa Dönüklük - yanlış hizalanma
Aşınmanın oranı
severite usure
-
Kamber
Pozitif kamber
Pozitif kamber, ön lastiklerin üst kısmının alt kısmından daha uzakta olduğu anlamına gelir. Bu durumda lastik aşınması, dış diş bloklarında baskın olacaktır.
Önden bakıldığında lastikler şöyle görünür:
ÜST
\—/
ALT
Negatif kamber
Negatif kamber ise tam tersidir. Lastiklerin yere temas eden kısımları üst kısımlardan daha dışa bakar. Bu durumda lastik aşınması, iç diş bloklarında daha belirgin olacaktır.
Önden bakıldığında lastikler şöyle görünür:
ÜST
/—\
ALT
İlgili diğer tarım makineleri
Mekanik bir yanlış hizalamadan kaynaklanan lastik aşınmasının traktörlerin dışındaki tarım makinelerini de etkileyebileceği unutulmamalıdır:
- . Römorklarda, akslar arasındaki paralellik veya yanlış hizalama nedeniyle düzensiz lastik aşınması meydana gelebilir.
- . Biçerdöverlerde, paralellik veya kamber ile ilgili aşınma arka lastikleri etkileyebilir.
- . Mafsallı hasat makineleri yanlış hizalanmaya ve dolayısıyla düzensiz lastik aşınmasına maruz kalabilir.
- . İlaçlama makinelerinde, paralellik, yanlış hizalama veya kamber nedeniyle düzensiz lastik aşınması oluşabilir.
Şüphenizin olması durumunda, özel ölçüm araçları kullanarak paralelliği ve kamberi kontrol edebilecek bir uzmanla iletişime geçmenizi öneririz.
Lastiklerinizi değiştirme zamanı geldiyse kullanım alnınız için özel olarak tasarlanmış serilerimize göz atın:
İlginizi çekebilecek ilgili makaleler: Lastik hasarı nasıl önlenir?Lastik hasarı nasıl önlenir?
Daha fazla tavsiyeye mi ihtiyacınız var? Lastik hasarı ve aşınma kılavuzumuzu keşfedin