
00 ufukta yeni tpms düzenlemeleri
Ufukta Yeni TPMS Düzenlemeleri
Yayınlanma tarihi 17 Şubat 2025 - 4 dakikalık okuma
Lastik Basıncı İzleme Sistemleri (TPMS), düşük lastik basıncına bağlı yol güvenliği sorunlarıyla ilgili artan endişelere yanıt vermek amacıyla geliştirilmiştir. 7 Temmuz 2024 itibariyle yeni TPMS düzenlemeleri, tüm kamyon ve treylerlerin bir basınç ve sıcaklık izleme sistemi ile donatılmasını gerektirecektir. Michelin uzmanı olan Karim Essaadi ve Claire Fioretti, filo sahiplerinin bilmesi gereken her şeyi açıklıyor.

01 claire fioretti ve karim essaadi ile yeni TPMS düzenlemeleri
Claire Fioretti - Michelin’de Connected Mobility için Standartlar ve Yönetmelikler Direktörü, Clermont-Ferrand, Puy-de-Dôme, France Karim Essaadi - Michelin’de Servis Tasarımcısı, Francfort-sur-le-Main, Hesse, Allemagne
Özet
- . Yeni başlayanlar için, TPMS nedir ve yaklaşan TPMS düzenlemeleri hakkında bilmem gerekenler nelerdir?
- . TPMS nasıl çalışır?
- . TPMS düzenlemeleri neden kamyon ve treylerleri de kapsayacak şekilde genişletiliyor?
- . TPMS'nin filoma getirebileceği başka bir avantaj var mı?
- . Yeni bir kamyon TPMS yönetmeliklerine uymazsa ne olur?
- . Mevcut kamyon ve treylerlerin TPMS yönetmeliklerine uyması gerekecek mi?
Yeni başlayanlar için, TPMS nedir ve yaklaşan TPMS düzenlemeleri hakkında bilmem gerekenler nelerdir?
Claire Fioretti: Lastik Basıncı İzleme Sistemi, lastik basıncını ve sıcaklığını izler ve lastikler yeterince şişirilmediğinde sürücüleri uyarır. 2014 yılında yazılan orijinal TPMS mevzuatı yalnızca yolcu taşıtlarına uygulanıyordu. 2020'de bu koşullar, 2022'de piyasaya çıkan yeni kamyon ve treyler modellerini de kapsayacak şekilde genişletildi. Bu en yeni düzenlemeler, 7 Temmuz 2024 ve sonrasında Avrupa pazarında satılan her yeni kamyon ve treylerin bir Lastik Basıncı İzleme Sistemi ile donatılmasını gerektiriyor.
TPMS nasıl çalışır?
Claire Fioretti: Lastik Basıncı İzleme Sistemi üç temel parçadan oluşur.
• İlk olarak, sensörler lastiğin iç katmanının sıcaklığını ve basıncını izler.
• Daha sonra bu sensörler, verileri analiz edilmesi için merkezi bir birime iletir.
• Seviyeler güvenli bölgenin altındaysa, kabin gösterge paneline ışıklı bir uyarı gönderilir ve sürücüye basıncı kontrol etmek ve sorunu çözmek için mümkün olan en kısa sürede istop etmesi için sinyal gönderilir.
Karim Essaadi: TPMS mevzuatının gerektirdiği minimum Varsayılan Hata Kodu (DTC), belirli bir lastikte basınçla ilgili bir sorun olduğunda sürücüye bir sinyal gönderir. Bu durum özellikle bir basınç sorununun iç veya dış lastiği etkileyebileceği ikiz lastikler (twin tyres) söz konusu olduğunda önemlidir. Daha gelişmiş sistemler, her lastiğin tam basıncını gerçek zamanlı olarak bile görüntüleyebilir.

02 tpms sistemi nasıl çalışır
TPMS düzenlemeleri neden kamyon ve treylerleri de kapsayacak şekilde genişletiliyor?
Claire Fioretti: Her şeyden önce güvenlik gerekçesiyle. Basitçe söylemek gerekirse, yetersiz şişirilmiş veya aşırı ısınmış lastikler kazalara neden olabilir. Esasında, Michelin Avrupa'da 7.000 kamyon üzerinde bir çalışma gerçekleştirmiş ve lastik arızalarınedeniyle yol kenarında bekleyen kamyonların önde gelen nedenolduğunu ve arızaların %30'unun doğrudan lastiklerle bağlantılı olduğunu tespit etmiştir. Bu arızaların içinde lastikle ilgili sorunların %90'ı basınç sızıntılarından kaynaklanıyordu. Günlük basınç kontrolleriyle patlak lastik risklerinin tahminen %80'inin önlenebileceğini unutmamak gerekir.¹
Karim Essaadi: Bu doğru, ancak iyi tarafı tek başına güvenliğin çok ötesine geçiyor olması! Tek bir aksaklığın bile bir filo sahibine pahalıya mal olabileceğini biliyoruz! Bu ücret; arıza süresi, cezalara neden olabilecek teslimatta gecikmeler ve hatta malların hasar görmesiyle ilgili masraflar hariç yalnızca lastiğin değiştirilmesi maliyetidir. Dolayısıyla günün sonunda TPMS, maliyetleri ve boşta bekleme süresini azaltarak bir filonun kârını artırabilir.
TPMS'nin filoma getirebileceği başka bir avantaj var mı?
Karim Essaadi: TPMS, yol güvenliği ve filo verimliliğinin yanı sıra bir filoya sürdürülebilirlik hedefleri açısından önemli avantajlar sağlayabilir. Örneğin, az şişirilmiş lastikler yuvarlanma direncini önemli ölçüde artırabilir ve bu da yakıt tüketimini artırırken, doğru lastik basıncının izlenmesi ve sürdürülmesi tam tersi bir etkiye sahip olup yakıt tüketimini azaltır. TPMS, tasarruf edilen her litre yakıtın atmosfere 2,66 kilogram CO₂ salınmasını önlediği için sürdürülebilir kalkınma için de bir avantajdır.² Bu yabana atılacak bir durum değildir.
Önemli Noktalar: Lastik Güvenliği
- Avrupa'da 7.000 kamyon üzerinde yapılan bir araştırmaya göre:
- • Kamyon arızalarının %30'u lastiklerle ilgilidir ve bu da lastikleri yol kenarı arızalarının önde gelen nedeni haline getirir.
- • Lastikle ilgili sorunların %90'ı basınç sızıntılarından kaynaklanır.
- • Günlük basınç kontrolleri ile lastik patlağı risklerinin %80'i önlenebilir.
Yeni bir kamyon TPMS yönetmeliklerine uymazsa ne olur?
Claire Fioretti: Açık konuşalım, bu düzenlemeler filo sahiplerinin kendileri için değil, doğrudan araç üreticileri için geçerlidir. Somut olarak konuşursak, bir üretici yeni bir aracı piyasaya sürmeye hazırlandığında, bu aracın onay alabilmesi için bir TPMS ile donatılması gerekir. Ancak TPMS'nin bakımı ve iyi çalışması, aracın periyodik teknik muayeneleri sırasında kontrol edileceği için bu durum filoların sorumluluğunda olacaktır.
Mevcut kamyon ve treylerlerin TPMS yönetmeliklerine uyması gerekecek mi?
Claire Fioretti: Hayır, yönetmelik mevcut araçların basınç izleme sistemleri ile donatılmasını gerektirmemektedir. Bununla birlikte, filolar mevcut araçlarının yeni araçlarla aynı düzeyde güvenlik, verimlilik ve sürdürülebilirliğe sahip olmasını sağlamak istiyorlarsa, Michelin eski araçları donatmak için TPMS çözümleri sunar.
Karim Essaadi: MICHELIN Bağlantılı Filo Çözümlerimiz, filo sahiplerine benzersiz bir lastik ve hizmet ortaklığı sunar. Bu; yüksek teknolojili lastikleri, lastik performansını yönetmek ve optimize etmek için çözümleri, araç verilerini sürücü davranışıyla birleştiren MICHELIN Connected Fleet aracılığıyla filo yönetimi çözümlerine erişimi ve son olarak yeni, otomatik öngörücü ve uyarı bakım teklifini içermektedir: MICHELIN Smart Predictive Lastik.
(1) Uygun bakım işlemleriyle birlikte basınç ölçümlerinin günlük olarak izlenmesi sayesinde, tavsiye edilen nominal basınca kıyasla yeterince şişirilmemiş lastikler nedeniyle arıza sayısında maksimum tahmini azalma. Dahili Michelin çalışması, Avrupa'da Michelin Effitrailer çözümü ile donatılmış 7.000 araç üzerinde, analiz edilen 340.000 basınç ölçümünden oluşan bir panelde gerçekleştirilmiştir.
(2) Hangi yakıt daha fazla CO₂ yayar, benzin mi dizel mi? Futura

gettyimages 930571046
car going fast on a road by night