
can the right tyres optimise your truck s payload capacity
Doğru lastikler kamyonunuzun taşıma kapasitesini optimize edebilir mi?
Yayınlanma tarihi 30 Mayıs 2025 - 4 dakikalık okuma
Michelin'in Avrupa Ürün Pazarlama Yöneticisi Ana Gonzalez ile kamyon yük taşıma kapasitesinin ne olduğunu, bunun neden önemli olduğunu ve MICHELIN’in çözümlerinin filo yöneticilerinin kamyonların taşıma kapasitesini optimize etmesine nasıl yardımcı olabileceğini daha iyi anlamak için bir araya geldik.

Ana Gonzalez, AvrupaÜrün Pazarlama Yöneticisi.
Ana Gonzalez, AvrupaÜrün Pazarlama Yöneticisi.
Kamyon yük taşıma kapasitesi nedir?
Ana Gonzalez: Bir kamyonun taşıma kapasitesi, kamyonun tam olarak taşıyabileceği toplam ağırlık miktarıdır ౼ bu da kargo bölmesinde taşıdığınız mallardan depodaki yakıta ve üstünüze giydiğiniz gömleğe kadar her şeyi içerir!
Bir kamyonun maksimum taşıma kapasitesini hesaplamak gerçekten çok basittir. Tam yüklü bir araç için izin verilen maksimum ağırlık olan Brüt Araç Ağırlığı (GVW)1 ile başlarsınız (aracın, yolcuların, kargonun ve yakıtın ağırlığı dâhil) ve aracın Katar Ağırlığını çıkarırsınız. Katar Ağırlık, boş araç ağırlığını ifade eder ౼ temel bileşenleri ve aracın çalışması için gerekli olan tüm sıvıları (yağ, fren hidroliği, vb.) içerir, ancak yolcular veya kargo buna dahil değildir. Sonuç, kamyonun taşıma kapasitesi!
Yük kapasitesi, ağırlık (taşıma kapasitesi) olarak tanımlanabileceği gibi aks konfigürasyonuna, motor gücüne ve genel teknik özelliklere göre bir aracın güvenle taşıyabileceği hacim (kullanılabilir alan) olarak da tanımlanabilir.
Kamyonun taşıma kapasitesinden bahsederken söz konusu olan nedir?
Ana Gonzalez: Bir kamyonun taşıma kapasitesini optimize etmek söz konusu olduğunda, göz önünde bulundurmanız gereken şeylerden ilki taşımayı planladığınız malların türüdür. Metal gibi ağır ürünler taşıyorsanız, kargo alanınızın tamamı dolmadan önce muhtemelen taşıma kapasitesi ağırlığı sınırınıza ulaşacaksınız. Öte yandan, mobilya gibi daha hacimli veya daha hafif mallar taşırsanız, her metre küpü optimize etmeniz gerekir.
Neden mi? Çünkü en temel kamyon yönetmeliklerinden biri ve belki de en görünür olanı, kamyonunuzun yükseklik sınırıdır. Taşınan malın türü ne olursa olsun, Avrupa'daki birçok ülkede maksimum yükseklik genellikle dört metre ile sınırlanmıştır. İşte burada MICHELIN lastikleri devreye giriyor!
MICHELIN lastikleri kamyonun taşıma kapasitesini nasıl etkiler?
Ana Gonzalez: MICHELIN lastikleri kamyonunuzun taşıma kapasitesini güvenle artırabilir. Başlangıç olarak, römork ve yarı römorklar için Ağır Yük (HL) lastiklerimiz (385/65R22.5 MICHELIN X® Multi HL T - 445/45R19.5 ebadında da mevcuttur) filoların taşıma kapasitesini artırmasına yardımcı olabilir. Çünkü bu lastikler daha yüksek bir yük endeksine sahip olduklarından, aksların daha fazla ağırlık taşımasına izin verirler (yönetmelik sınırları dahilinde). Özellikle, HL lastiklerimiz 164 Yük Endeksine sahiptir, bu da römork aksı başına 10 ton anlamına gelir!
Michelin ayrıca, standart ağır hizmet tipi lastiklerine kıyasla biraz daha küçük çapa sahip donanımlarla filoların hacme göre yük kapasitesini optimize etmelerine yardımcı olan lastikler de sunmaktadır. Bu, kargo alanınızın zemininin yere daha yakın olduğu anlamına gelir. Zemin mesafesinin düşürülmesi, bazı Avrupa ülkelerinde uygulanan dört metre sınırını (Birleşik Krallık'ta geçerli olmayan bir yükseklik sınırı) aşmadan kargo alanınızın tavanını yükseltmenize imkan sağlar dolayısıyla, kullanılabilir alan için birkaç değerli santimetre¬ kazanırsınız!
Ayrıca, çeker aksındaki 315/45R22.5 MICHELIN X® Multi D lastikleri ve römork akslarındaki 445/45R19.5 MICHELIN X® Multi HL T lastiklerinin kombinasyonu, dört metrelik yükseklik yönetmeliğine uyarken yükleme yüksekliğini ve kullanılabilir alanı en üst düzeye çıkarır. Bu kombinasyon, filoların bir yarı römorkta 100 metreküplük bir kapasiteye ulaşmasını sağlar!
Peki bu daha küçük lastikler hala dayanıklı mıdır?
Ana Gonzalez: Evet! Bazı filo sahiplerinde daha küçük lastiklerin standart ebatlı lastiklerden daha az dayanıklı olduğuna dair yanlış bir kanı vardır ancak bu doğru değildir! Michelin’de, dayanıklılığı artırmak için özel teknolojiyi lastiğin içine entegre ediyoruz.
INFINICOIL teknolojisi: Bu, daha fazla stabilite ve her şeyden önce daha fazla dayanıklılık sağlamak için lastiğin etrafını saran ve yük endeksini artıran kesintisiz bir çelik teldir.
POWERCOIL teknolojisi: Her bir lastiği daha hafif hale getiren,daha iyi dayanıklılık ve yuvarlanma direnci sağlayan yeni nesil sağlam çelik kaplama kabloları.
DURACOIL teknolojisi: Dayanıklılığı artırmak için Michelin, kordon grubunu koruyan ve lastik ile jant arasında güçlendirilmiş bir bölge oluşturan yeni bir tür birinci sınıf naylon entegre etmektedir.
Michelin ayrıca performanstan ödün vermeden giderek daha hafif lastikler sunar. Opticoil teknolojimiz, dayanıklılık veya diğer performans faktörlerinden ödün vermeden önemli ölçüde ağırlık azaltımı sağlıyor.
Bir kamyonun taşıma kapasitesini artırmanın başka yolları var mı?
Ana Gonzalez: Kamyon kütle yönetmelikleri, aks başına kamyonunuzda bulundurabileceğiniz ağırlığı sınırlar. Bu rakam, doğru şekilde hava basıldığında bir lastiğin taşıyabileceği maksimum ağırlığa karşılık gelir; endeks numarası ne kadar yüksekse, kamyonun taşıma kapasitesi de o kadar yüksek olur.
Ağır yükleri taşırken, yönetmelikler aks başına 10 tona izin veriyorsa, taşıma kapasitesini artırmak için yüksek yük endekslerine (LI 164) sahip, yanı sıra daha hafif ancak aynı derecede de sağlam lastikler kullanabilirsiniz. Otomotiv parçaları, ev aletleri, mobilyalar, oyuncaklar, boş şişeler gibi yüksek hacimli taşımacılıkta araç başına taşınan mal hacmini artırmak için dayanıklı ve daha küçük çaplı (ör. 60, 50, 45 serisi) lastikleri tercih edin.
İhtiyacınıza göre en iyi lastiği seçmenin yanı sıra diğer bazı faktörler de taşıma kapasitenizi artırabilir. Ancak, en son düzenlemelere uymanın ve aracınızı aşırı yüklemekten kaçınmanın çok önemli olduğunu her zaman aklınızda bulundurun. İşte en iyi uygulamalardan bazıları:
Ağır hizmet tipi veya sonradan takılan süspansiyon bileşenlerini, şoklar, yaylar ve denge çubukları dahil kullanın
Yay sertliğini artıran ayarlanabilir havalı süspansiyon kullanın
Tamponlar ve aksesuarlar dâhil olmak üzere daha hafif bileşenler kullanın
Daha yüksek ağırlık endeksli akslara geçiş yapın
Peki bir kamyonun taşıma kapasitesi neden bu kadar önemli?
Ana Gonzalez: Basitçe söylemek gerekirse, taşıma kapasitesi sınırlarının aşılması bir güvenlik riski oluşturabilir ve firmanın yerel kolluk kuvvetleriyle başını derde sokabilir. Taşıma kapasitesi yönetmelikleri, araçların stabil kalmasını ve tüm kritik işlevlerin doğru şekilde çalışmasını sağlamak için yürürlüktedir. Aşırı yüklü bir kamyonun, daha kötü yol tutuşu ve daha uzun fren mesafesi anlamına gelen azalmış tepki kabiliyeti nedeniyle bir kazaya karışma olasılığı daha yüksektir. Ayrıca aşırı yükleme, araç ve lastiklerdeki aşınma ve yıpranmayı hızlandırır ve lastiğin patlama riskini de artırır. Bu yüzden taşıma kapasitenizi hesaplamanız çok önemlidir!
Bir kamyonun taşıma kapasitesi ile enerji verimliliği arasındaki bağlantı nedir?
Ana Gonzalez: Daha küçük boyutlu lastikler kullanarak kazanabileceğiniz ekstra santimetrelere geri dönelim. Bu ekstra santimetreler daha fazla kargo alanı anlamına gelir ve bu da filolar için iki önemli fayda sağlar. Her şeyden önce, bir kamyonun taşıma kapasitesinin artırılması, aynı miktarda yükün taşınması için daha az kamyonun kullanılması anlamına gelir ౼ bu da kârlılığınız için harika bir verimlilik artışıdır! Aynı zamanda, yollarda daha az kamyon olması filonuzun çevresel ayak izini de azaltır ౼ gezegenimiz ve sizin sürdürülebilirlik hedefleriniz için bir kazançtır.
Bir kamyonun taşıma kapasitesi ile çekme kapasitesi arasındaki fark nedir?
Ana Gonzalez: Kamyon yük kapasitesi bir aracın dahili olarak taşıyabileceği ağırlığa odaklanırken, çekme kapasitesi harici olarak çekebileceği ağırlıkla ilgilidir. Çekme kapasitesinin neden taşıma kapasitesinden daha yüksek olduğunu anlamak için ellerinizde taşıyabileceklerinizle sırtınızda çekebileceklerinizi karşılaştırın. İnsan taşıyabileceğinden daha fazlasını çekebilir ౼ aracınız da öyle!
SSS - Kamyonlar için Yük Taşıma Kapasitesi
Araç üreticileri tarafından belirlenen Brüt Araç Ağırlığını (GVW) normalde sürücü tarafındaki kapının iç tarafında bulabilirsiniz. Aracınızın boş ağırlığını öğrenmek isterseniz, kullanıcı el kitabına veya araç üreticisinin web sitesine başvurmalısınız.
Brüt araç ağırlıkları Avrupa genelinde ülkeden ülkeye farklılık göstermektedir, ayrıca bazı pazarlarda aks konfigürasyonuna bağlı olarak elektrikli araçlar için brüt araç ağırlıkları daha yüksek olabilmektedir. Birçok Avrupa ülkesi 5aks üzerinde 44 tonluk operasyona izin verirken, Birleşik Krallık'ta 5 aks üzerinde 40 tona izin verilmekte ve 44 ton için 6 aks gerekmektedir. Aracı kullanacağınız yerlere bağlı olarak hem Avrupa hem de diğer ulusal yönetmelikleri dikkate almanız çok önemlidir.
Bir kamyonun taşıyabileceği ağırlık miktarı, kamyonun modeline ve Brüt Araç Ağırlığı (GVW) değerine, lastiklere ve bunların yük endeksine, ayrıca kamyon yükü ve aks yükü ağırlığı yönetmeliklerine bağlı olarak büyük ölçüde değişir. Kullanım durumunuza göre doğru seçimi yapmak için bu yazımızda bahsedilen tüm faktörleri incelemeniz önemlidir.
1 https://www.autotrader.com/car-shopping/payload-vs-towing-capacity#:~:text=Towing%20capacity%20refers%20to%20the%20amount%20of%20weight%20your%20vehicle,So%20can%20your
%20vehicle

gettyimages 930571046
car going fast on a road by night