Lastiklere aşırı yük yüklemenin riskleri nelerdir
Lastiklere aşırı yük yüklemenin riskleri nelerdir ve bunlardan nasıl kaçınılır?
Çiftçilikte düşünmeniz gereken çok husus vardır ve lastikler endişelerinizin merkezini oluşturmak zorunda değildir. Bununla birlikte, lastikleriniz verimliliğinizde çok önemli bir rol oynar. Onların kapasitelerini ve sınırlarını dikkate almamak, aşırı yük yüklenmesine neden olarak diğer sıkıntıların haricinde erken aşınmalarına ve öngörülemeyen maliyetlere neden olabilir. Bundan kaçınmak için nelere dikkat etmelisiniz? Uzmanlarımız açıklıyor.
ÖZET:
Lastiğe aşırı yük yüklenmesi nedir?
Her lastiğin taşıyabileceği maksimum yüke karşılık gelen bir lastik yük endeksi vardır. Ancak bir lastiğin yüksek yük kapasitesi, her koşulda aynı yükü taşıyabileceği anlamına gelmez. Aracınızı çok yüksek bir hızda sürüyorsanız veya lastiği yeterince şişirmediyseniz, kendinizi lastiğe aşırı yük yüklenmesi durumunda bulabilirsiniz.
Yük/hız/basınç oranı
Bu üç parametre birbiriyle yakından bağlantılıdır ve lastiklerinize aşırı yük yüklenmesini önlemek için bunlara uymalısınız. Daha iyi anlamanız için işte 710/70R42 173D ebatlarında iki adet MICHELIN MACHXBIB lastik.
Örnek 1: Bu tabloda 6355 kg'lık bir yük taşımak için 50 km/sa'den daha yüksek bir hızda sürülmemesi ve basıncının 2 bar olması gerektiğini görebiliyoruz.
MICHELIN MACHXBIB: yük basıncı hız oranı
Ancak aynı hızda 1,6 bar basınçta bu lastik sadece 5880 kg taşıyabilir. Lastik daha fazla bir yük taşıyor olsaydı, aşırı yüklenme durumuna maruz kalırdı.
Örnek 2: Şimdi aynı örneği ele alalım fakat bu sefer hız parametresine odaklanalım.
Tablo, basıncın 1,6 bar'a ayarlanması durumunda lastiğin maksimum 10 km/sa hızda 7380 kg'a kadar yük taşıyabileceğini göstermektedir.
MICHELIN MACHXBIB: load pressure speed ratio example 2
Ancak tarım makineleri saatte 10 km yerine saatte 40 km hızla hareket ediyor olsaydı, lastik artık 7380 kg taşıyamazdı. Çünkü bu hızda basıncı değiştirmeden muhtemel maksimum yükü 6130 kg'a düşürülür.
Pullukla sürme ve yüksek tork gerektiren diğer çiftçilik işleriniz için saatte 30 km aralığı kullanın. Saatte 10 km yalnızca düşük torklu işlemler içindir.
Yük ve hız endeksleri hakkında daha fazla bilgi edinmek için yazımızı okuyun.
Yük nasıl tahmin edilir?
Tarım makinelerinizin yükü, kullanımınıza göre değişiklik gösterebilir. Örneğin traktörünüz, her zaman aynı olmayabilecek aletlerle sürülebilir.
En büyük zorluk, makinenizin her bir durumda taşıması gereken yükü tahmin etmede yatmaktadır.
Michelin size yardımcı olmak için, kullanımınızdan kaynaklanan yükü ve basıncı hesaplayan MICHELIN AGROPRESSURE adlı bir araç geliştirmiştir.
Basıncın önemi
Çekilecek araç tarafından temsil edilen yüke bağlı olarak, lastikler ilgili maksimum hızı aşmadan uygun basınca kadar şişirilmelidir.
Peki yük daha ağır olursa?
Araç daha ağırsa, taşımak için daha fazla havaya ihtiyacınız olacaktır, çünkü yükü taşıyan şey lastiğe bastığınız hava miktarıdır.
Hava miktarını artırmak için birkaç seçeneğiniz vardır:
• Lastikleri daha fazla şişirerek (ilk örneğimiz 2 bar'da lastiğin 1,6 bar'dan daha ağır bir yük taşıyabileceğini göstermiştir)
• Daha geniş lastikler takarak
• Daha geniş ve daha yüksek lastikler takarak (daha büyük çaplı)
Bu nedenle, lastik seçimi söz konusu olduğunda tarım makinenizin taşımak zorunda kalacağı yükü taşıyabilecek veya belirli bir yük için daha düşük basınçta çalışabilecek lastikleri seçmek en iyisidir.
Yük kapasitesini artırmak için ilginç bir seçenek, IF (Yüksek Fleksiyon) /VF (Çok Yüksek Fleksiyon) lastikler takmaktır.
MICHELIN Ultraflex teknolojisi sayesinde VF (Çok Yüksek Fleksiyon) lastiklerimiz, standart bir konvansiyonel lastiğe kıyasla yük kapasitesinde %20 ila %40 artış sağlar.*
Yanlış basıncın riskleri nelerdir?
Aracı değiştirdiğinizde basıncı ayarlamadığınızda, yukarıdaki örneklerimizde gördüğümüz gibi bunun yük/basınç/hız oranına uyarlanamama riski vardır. Ve bu işinizle ilgili olumsuz sonuçlara yol açabilir.
Tarlada
Tarlada yanlış lastik basıncı, basıncın çok düşük veya çok yüksek olmasına bağlı olarak farklı riskler anlamına gelir.
Yeterince şişirilmemiş lastikler
Tarlada, yetersiz basıncın sonuçlarından biri, tarım araçlarınız için verimlilik kaybıdır.
Diğer sonuç ise lastiğin dayanıklılığı ile ilgilidir: yeterince şişirilmemiş bir lastik, karkas yapının bozulmasına neden olacak ve bu da lastiğin ömrünün kısalmasına ve dolayısıyla erken değiştirme maliyetlerine yol açacaktır.
tarlada alçak basınç
Aşırı şişirilmiş lastikler
Tarlada aşırı şişirilmiş bir lastik farklı risklere yol açar. Lastik, kesiklere ve delinmelere karşı daha hassas olacaktır, bu da lastiğin havasının inme riskinin daha yüksek olacağı anlamına gelir, dolayısıyla yukarıda belirtilenlerle aynı endişelere yol açacaktır (erken değiştirme maliyetleri gibi).
Ayriyeten, aşırı şişirilmiş lastikler zeminde daha az ayak izi oluşmasına neden olur.
Son olarak, çekiş gücü kaybına yol açarak aşırı kaymaya neden olurlar, bu da toprak sıkışmasını artırmanın yanı sıra traktörün verimliliğini azaltır ve yakıt tüketimini artırır.
field high pressure
Yolda
Yolda da yanlış lastik basıncıyla sürmeniz, önerilenin altında mı yoksa üstünde mi olduğuna bağlı olarak sizi farklı risklere maruz bırakır.
Yeterince şişirilmemiş lastikler
Lastikleriniz, süreceğiniz maksimum hızda taşımak zorunda oldukları yük için yeterince şişirilmediyse, güvenliğinizi tehlikeye atabilecek yüksek omuz aşınmasına, karkas yapının bozulmasına ve yuvarlanma dengesizliğine maruz kalacaktır.
Üstelik, yeterince şişirilmemiş lastikler yolda daha yüksek yakıt tüketimi ve dolayısıyla ek maliyetler anlamına gelir.
tarla, yolda düşük basınç
Aşırı şişirilmiş lastikler
Aşırı şişirilmiş lastikler
Aşırı şişirilmiş lastikler şişkin olur, bu da omuzlarda değil, yuvarlanma alanının ortasında artan aşınmaya neden olur.
Ayrıca kesiklere ve delinmelere karşı daha hassas olurlar ve sürülmeleri fazla rahat değildir.
Yolda aşırı şişirilmiş lastik
Sonuç
Bu nedenle önerilen lastik yük/hız/basınç endeksine uymak önemlidir.
Tarlada,yüke göre uyarlanmış ve doğru basınca kadar şişirilmiş bir lastiğe aşırı yük yüklenmeyecek ve optimum bir temas yüzeyine ve toprak içinde doğru saplama girişine sahip olacaktır. Tasarlanmış olduğu performansı sunabilecek ve normal bir kullanım ömrüne sahip olacaktır.
Yolda, yüke göre uyarlanmış ve doğru basınca kadar şişirilmiş bir lastiğe aşırı yük yüklenmeyecek ve optimum konfor ve güvenlik sağlanacaktır. Aşınma şekli normal ve düzenli olacaktır.
Faydalı linkler:
MICHELIN UltraFlex Teknolojisi
Standart bir konvansiyonel lastiğe göre %20 ila %40 daha fazla yük kapasitesi elde edin.*
MICHELIN AGROPRESSURE
Yükünüzü ve basıncınızı hesaplayabileceğiniz çevrimiçi ücretsiz aracımız
Daha fazla tavsiyeye mi ihtiyacınız var? Lastik hasarı ve aşınma kılavuzumuzu keşfedin
* VF (Çok Yüksek Fleksiyon) olmayan lastiğe kıyasla