How to adapt your combine harvester tyres to your needs

Biçerdöver lastiklerinizi ihtiyacınıza göre nasıl uyarlayacaksınız

Biçerdöver lastiklerinizi ihtiyacınıza göre nasıl uyarlayacaksınız

Hasat zamanı. Yoğun hasat sezonu için biçerdöverinizi garajdan çıkarmak üzeresiniz. Lastiklerinizin kayma, delinme, gereksiz yakıt tüketimi veya aşırı toprak sıkışması olmadan bu aşamaya kadar hazır olmasını nasıl sağlarsınız? Uzmanlarımızın size bazı tavsiyeleri var.

ÖZET:

Biçerdöver lastiklerinizin genel durumunu kontrol edin

Biçerdöverinizi birkaç ay sonra garajınızdan çıkardığınızda yapacağınız ilk şey lastiklerin genel durumunu kontrol etmektir. Herhangi bir kesik veya başka bir hasar olmadığından veya tarlada aşırı kayma ihtimalini artıracak çok fazla aşınma olmadığından emin olmak için bunları gözden geçirin ve hasat zamanı başladıktan sonra bunları değiştirmeye çalışın. Şüphenizin olması durumunda, lastik bayinize danışmaktan çekinmeyin.

Lastik basıncını doğru uygulayın

Lastik basıncı, biçerdöverinizde diğer tarım araçlarınızda olduğu kadar hayati önem taşır. Peki neden? Çünkü biçerdöver gibi büyük araçlar, ön lastiklerinizin her birinin 15 tona kadar yük taşıması gerekebilir.

Basınç yetersizse, bu durum lastiğin yorulmasına ve nihayetinde hasarlara neden olabilir. Aşırı yük yüklenmiş lastiğin sırt deseni, sonunda bozulacak ve dış (görünür) veya iç (görünmez) radyal yarılmalara neden olarak karkas yapının delinmesine yol açacaktır. Bu, biçerdöver lastiğinin ömrünün sonunun geldiğinin işaretidir ve lastiği zamanından önce değiştirmek, önleyebileceğiniz bir maliyete neden olur.

Öte yandan, lastik aşırı şişirilirse, makineyi en yüksek aks yüküyle kullandığınızda tek seferde (hasat kaldırma) toprağı daha da sıkıştıracaktır.

Peki lastikleriniz için doğru basıncı nasıl belirlersiniz?

Lastik basıncında yük hesaba katılmalıdır. Ve bunu belirlemek için birkaç parça bilgi toplamanız ve basit bir hesaplama yapmanız gerekir.

Ancak merak etmeyin, her adımda yanınızda olacağız.

Biçerdöverinizin yükünü nasıl tahmin edersiniz?

Başlangıç olarak, sizi bunun gibi bir tablo çizmeye ve bunu toplam yükü tahmin ederken kullanılacak değerlerle doldurmaya davet ediyoruz:

FRONT (70%)

REAR (30%)

1- Combine harvester empty weight

2- Picker weight

3- Load transfer from picker

4- Hopper weight

5- Total weight per axle

6- Total weight per tyre

1- Biçerdöverin boş ağırlığının belirlenmesi

İlk adım, biçerdöverinizin boş ağırlığını öğrenmektir. En doğrusu, biçerdöverinizi tartmalısınız ancak bu mümkün değilse, bu bilgiyi biçerdöverinizin isim plakasında veya üreticinin kılavuzunda bulabilirsiniz.

Somut bir örnek verelim: boş ağırlığı 18,900 kg olan bir John Deere S770 biçerdöver.

2 - Toplama makinesinin/kesme aletinin ağırlığının belirlenmesi

Yük hesaplanırken toplama makinesinin ağırlığı da dikkate alınmalıdır.

Toplama makinesi ağırlığı örneği: 3,550 kg.

Toplama makinesi makinenin önünde olduğundan, bu durum konsol prensibine göre bir ofset oluşturacaktır. Bu nedenle, aracın ağırlık merkezi ile aks tekerlek göbeği merkezi arasındaki farkı hesaba katarak aks üzerindeki etkiyi kilogram cinsinden ölçmek gerekecektir.

3 - Biçerdöverin ofset ve yük transferinin belirlenmesi

Kesme aleti ile bir ofset olduğu için yük transferini hesaplayacağız. Bunu yapmak için önce ofsetin değerini hesaplamamız gerekir.

Ofseti hesaplamak için, toplama makinesinin bağlantı noktasını dikkate almamız ve aracın ağırlık merkezini hesaplamamız gerekir. Bağlantı noktasının yaklaşık 1 metre önündeki bir noktayı referans alarak, ön tekerlek göbeğinin ortası ile bu nokta arasındaki mesafeyi ölçmemiz gerekir.

Örneğimizde 3,05 metrelik bir ofset ölçüyoruz.

Ayrıca dingil mesafesini de bilmeniz gerekir (arka tekerlek göbeğinin ortası ile ön tekerlek göbeğinin ortası arasındaki mesafe). Bu, genellikle teknik dokümantasyonda belirtilir ancak bunu kolayca ölçebilirsiniz.

Örneğimizde 3m55'lik bir dingil mesafesi ölçüyoruz.

Ofset yük katsayısı şu şekilde hesaplanır: Ağırlık merkezi ile ön tekerlek göbeğinin merkezi arasındaki mesafe, dingil mesafesine bölünür.

Örneğimizde: 3m05/3m55 = yük ofsetimiz 0,86’dır.

Bu katsayı, ön akstaki ilave ağırlığı tahmin etmede kullanılır.

Şimdi ön aletin ağırlığını bu katsayı ile çarpacağız:

Örneğimizde: 3,550 kg x 0,86 = 3053 kg (3050 kg'a yuvarlanır). Bu, 3050 kg’lık bir yük naklimizin olduğu anlamına gelir.

Biçerdöverinizin ön/arka ağırlık dağılımını hesaplayın

Ön/arka için, çoğu makine için geçerli olan güvenli bir 70/30 oranı kullanılabilir: %70 ön yük ve %30 arka yük. Bu bilgileri bayilerden kontrol edebilirsiniz.

Bu nedenle, ön akstaki ağırlığı hesaplamak için boş ağırlığa %70'lik bir yüzde uygularız. Ve arka aks için %30'luk bir yüzde uygularız.

Sonucumuz:

önde 18,900 kg x %70 = 13,230 kg

arkada 18,900 kg x %30 = 5,670 kg

Artık elde ettiğiniz verileri şu şekilde tabloya aktarmaya başlayabilirsiniz:

FRONT (70%)

REAR (30%)

1- Combine harvester empty weight

13 230 kg

5 670 kg

2- Picker weight

3 550 kg

-

3- Load transfer from picker

3 050 kg

-

4- Hopper weight

5- Total weight per axle

6- Total weight per tyre

4 - Tahıl tankının ağırlığını hesaplayın

Biçerdöverin tahıl tankına gelince, normalde bunun hacmini bilirsiniz. Buradaki fikir, kapasitesini litre olarak almak ve bunu kiloya dönüştürmektir. Bunu yapmak için 0,8 katsayısını kullanmanızı öneririz.

Örneğimizde, tahıl tankının kapasitesi 10,500 litredir, bu nedenle bu katsayının uygulanması şu anlama gelir:

10,500 litre x 0,8 = 8,400 kg tahıl tankı ağırlığı.

Biçerdöverin tahıl tankının büyük bir kısmı önde bulunduğundan, ön/arka ağırlık dağılımını hesaplamak için aynı 70/30 oranını uygulayacağız.

Sonucumuz:

önde 8,400 kg x %70 = 5,880 kg.

arkada 8,400 kg x %30 = 2,520 kg.

Bu değerleri tabloya ekleyebilirsiniz.

5 - Toplam ön/arka ağırlığı hesaplama

Artık tüm bilgilere sahip olduğumuza göre, tek yapmamız gereken ön/arka sütun başına ağırlıkları toplamak.

FRONT (70%)

REAR (30%)

1- Combine harvester empty weight

13 230 kg

5 670 kg

2- Picker weight

3 550 kg

-

3- Load transfer from picker

3 050 kg

-

4- Hopper weight

5 880 kg

2 520 kg

5- Total weight per axle

25 710 kg

8 190 kg

6- Total weight per tyre

12 855 kg

4 095 kg

Örneğimizde ön aksın toplam ağırlığı 25,710 kg'dır.
Lastik başına ağırlığı bulmak için bu sayıyı 2’ye böldük: 25,710 kg/2 = ön lastik başına 12,855 kg.

Arka için aynı hesaplama yöntemi:
Toplam arka aks: 8,190 kg, 8,190 kg / 2 = 4,095 kg arka lastik başına.

Sarf malzemeler hesaba katılmalı mı?

Hidrokarbon ve yakıt gibi sarf malzemeler, üreticinin teknik veri sayfasında bulunan bazen boş araç ağırlığına dâhil edilen bir ağırlığı temsil eder. Burada bir tahmin üzerinde çalıştığımız göz önüne alındığında, kesin doğruluğu hedeflemiyoruz. Toplam ağırlığı belirlemek için asıl yüklere odaklanıyoruz.

Biçerdöveriniz için doğru lastik basınçlarını belirleyin

Lastik başına ağırlığı bulduğunuzda, doğru ön ve arka lastik basıncını belirlemek için üreticinin belgelerine başvurmanız yeterlidir. Michelin'in belgelerini buradan indirebilirsiniz.

Örneğimizdeki lastikler MICHELIN Cerexbib 2’dir.

Bu lastiğin teknik belgeleri basınçları, yükleri ve hızları içeren bir tabloyu göstermektedir. Bu üç veri birbiriyle yakından bağlantılıdır (daha fazla bilgi edinmek için “Lastiklere aşırı yük yüklenmesinden nasıl kaçınılır” adlı yazımızı okuyun).

İşte nasıl gerçekleştiği:

Biçerdöverimiz için ön lastik başına toplam 12,855 kg yük tahmininde bulunduk.

Aşağıdaki MICHELIN Cerexbib 2 lastik tablosunda 10 km/sa hızı aşmayı düşünmüyorsak 1,7 bar basınçla 13,070 kg'a kadar yük taşıyabileceğimizi düşünebiliriz.

Bu, optimum performans için 38 inç ön lastiklerimize uygulamamız gereken basınçtır.

MICHELIN Cerexbib 2 lastik
VF 900/60R38 CFO+ 193A8 TL

MICHELIN Cerexbib 2 front pressure

MICHELIN Cerexbib 2 front pressure

Arka bölüm için lastik başına tahmini yük 4,095 kg idi. MICHELIN Cerexbib 2 arka lastiklerimizin tablosuna baktığımızda, 1,2 bar basıncın maksimum 10 km/sa hızda 6,035 kg'a kadar yük taşımamıza izin verdiğini görüyoruz.

MICHELIN Cerexbib 2 lastik
VF 620/70R26 CFO+ 173A8 TL

MICHELIN Cerexbib 2 rear pressure

MICHELIN Cerexbib 2 rear pressure

Bu nedenle ön/arka lastik basıncı ayarımız biçerdöverimize uyarlanmıştır.

Identify the correct tyre pressures for your combine harvester

biçerdöveriniz için doğru lastik basınçlarını belirleyin

Eğimli zeminin özel durumu

Tarlalarınızda bir eğim varsa, biçerdöveriniz tam olarak yatay düzlemde olmayacaktır ve bu, yükün bir taraftan diğerine aktarılması anlamına gelecektir. Bu durumda lastiği korumak için basınçlarını biraz artıracağız. Basıncı arttırma yöntemi Michelin teknik dokümantasyonunun sonunda gösterilmiştir

Diğer durumlarda, önerilen basınçlara uyun

Geçici lastik düzleşmesi olayı

Biçerdöverinizi uzun süre kullanmadığınızda, zamanla doğal hava kaybı oluşacağından lastikleriniz biraz inik olabilir. Bu durumda “geçici lastik düzleşmesi” meydana gelmiş olabilir. Lastik, yuvarlak şeklini korumak yerine zemine temas eden kısımda hafifçe düzleşmiştir. Endişelenecek bir durum yoktur.

İlk birkaç dönümde, lastikler normal şekillerine dönene kadar biraz titreşim hissedeceksiniz. Bu “geçici lastik düzleşmesi” sorunu kısa sürede geçecektir.


Daha fazla tavsiyeye mi ihtiyacınız var? Lastik bakımı ve bakım kılavuzumuzu keşfedin

Güncel olmayan bir Web Tarayıcısı kullanıyorsunuz.

Web sitesi tarafından desteklenmeyen bir tarayıcı kullanıyorsunuz. Bu, bazı işlevlerin amaçlandığı gibi çalışmayabileceği anlamına gelir. Bu durum, sitede gezerken garip davranışlara neden olabilir.

Bu web sitesinden tam olarak yararlanmak için aşağıdaki tarayıcılardan birini kullanın veya yükseltin/yükleyin

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+